اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خبرداد؛ فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس شفاف می‌شود/ ساخت بزرگ‌ترین صحن حرم رضوی در سال ۹۸

کد خبر : 19889

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از راه‌اندازی سامانه شفافیت سازمان اقتصادی استان قدس رضوی خبر داد.

به گزارشصبح مشهد، سیدرضا فاطمی‌ امین امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امسال مقام معظم رهبری برای سی‌امین بار در روز اول فروردین در مشهد حضور دارند و نکات کلی سال بیان می‌شود. این موضوع افتخاری برای ما خراسانی‌هاست که میزبان ایشان باشیم.

وی ادامه داد: این مراسم پنجشنبه، اول فروردین ساعت سه بعدازظهر آغاز می‌شود. مراسم اصلی در رواق امام خمینی برگزار خواهد شد. بیش از ۹۰ نمایشگر در صحن‌های مختلف پیش‌بینی شده و این مراسم را پخش خوهند کرد. همچنین بیانات مقام معظم رهبری به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و آذری در تالار قدس با ظرفیت ۷۰۰ نفر ترجمه خواهد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه «در ایام نوروز بیشترین تراکم مسافررا در مشهد داریم»، عنوان کرد: سال گذشته از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین حدود نه میلیون نفر به مشهد آمدند، این آمار در سال جاری به دلیل اینکه تعطیلات ۱۷ روزه است، افزایش خواهد یافت.

فاطمی ‌‌امین تصریح کرد: سال تحویل ساعت ۱:۲۸ بامداد پنجشنبه است و از ساعت ۲۰ چهارشنبه‌‌ شب مراسم‌ها در حرم آغاز خواهد شد. محل برگزاری مراسم صحن جامع رضوی است. هر چند ایام‌البیض مصادف با نوروز شده اما اعتکاف را خواهیم داشت و در مسجد گوهر شاد این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه «خوشبختانه در سه ماه گذشته جلسات متعدد و هماهنگی‌های خوبی با دستگاه‌های مرتبط انجام دادیم»، گفت: زائران نیازهای مختلف همچون اقامت، بهداشت، حمل ونقل و… دارند.آنچه من تاکنون شخصا از آن راضی نیستم نحوه تردد زائرین به ویژه در یکی دو روز اول ایام نوروز و همچنین در کل سال است. در داخل حرم امکانات بسیار مناسبی به لحاظ رواق‌ها، صحن‌ها و … وجود دارد. بسیاری از زائرین از برنامه‌ها و امکانات حرم ابراز رضایت دارند.

ساماندهی تردد زائری در مشهد ن برای تشرف به حرم تا ۱۴۱۰

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه «از اول مهر ماه سال جاری پروژه‌های مطالعاتی در مورد تردد زائرین در آستان قدس رضوی آغاز شده است»، توضیح داد: افق این برنامه سال ۱۴۱۰ است و تا سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شود و نیازهای حمل‌ونقلی برای زیارت را تا ۱۴۱۰ پوشش می‌دهد.

فاطمی امین ادامه داد: این برنامه با مشارکت تمام دستگاه‌های مرتبط از جمله پلیس راهور،استاندری، اداره کل راه و شهرسازی و … انجام شده و تمرکز آن در محدوده حرم است و تردد زائرین برای تشرف را پوشش می‌دهد. تاکنون برای مباحث ترافیکی طرح‌های مطالعاتی متفاوت در مشهد ایجاد شده، اما دیدگاه‌های نهادها متفاوت بوده و کمتر پیش آمده در موضوعی در حوزه حمل‌ونقل اینگونه اجماع شود. یکسری کارها در این برنامه زمان‌بر است و نیاز به پارکینگ، پایانه و… دارد. این برنامه در پنج سر فصل تدوین شده اما چند بخش آن به نوروز می‌رسد و اجرا می‌شود.

ایجاد ۹۰۰۰ جای پارک برای نوروز

وی با اشاره به اینکه «در سال گذشته ۸۲ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی، ۴ درصد با قطار، ۱۰ درصد با حمل‌و‌نقل عمومی و ۳ درصد با هواپیما به مشهد آمدند»، تشریح کرد: در نتیجه حجم زیادی خودرو در نوروز وارد مشهد می‌شوند. حرم ۱۵۰۰ جای پارک بیشتر ندارد که در روزهای عادی هم پر است، به همین دلیل ۷ قطعه زمین را آستان قدس و۶ قطعه زمین را شهرداری برای پارکینگ اختصاص دادند که در مجموع ۹۰۰۰ جای پارک در نوروز ایجاد خواهیم کرد که این تعداد به ۱۵۰۰۰ جای پارک قابل افزایش است. همچنین در خیابان‌های مشهد ۳۰هزار جای پارک خودرو وجود دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: یکی از پارکینگ‌ها در زمینی است که در میدان فردوسی قرار دارد و در آن ۲۸۰۰ جای پارک پیش‌بینی شده،همچنین یک ساختمان ثامن در حال احداث داریم که پارکینگ‌هایش را برای نوروز آماده می‌کنیم. خط‌های ویژه‌ای از این پارکینگ‌ها تا حرم پیش‌بینی شده که هزینه آن‌ها هم رایگان است. تقاضای ما این است با توجه به اینکه پارکینگ فردوسی برای زائران دور است، همشهریان ماشین خود را در این پارکینگ بگذارند و با سرویس به حرم بیایند و ترافیک را کاهش دهند. از شورای شهر برای رایگان بودن این سرویس‌ها تشکر می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مورد رایگان بودن اتوبوس‌ها در تمام طول سال گفت: در این زمینه باید شهرداری پاسخ دهد. به نظر می‌آید شهرداری هزینه‌هایی دارد که باید کسب درآمد کند.اینکه چند روز در نوروز سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌ها را داریم به دلیل این است که مردم به حمل‌ونقل عمومی توجه کنند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: آستان قدس جدا از ظرفیت اتوبوسرانی، ۱۰۰ دستگاه مینی بوس را در نقاط مختلف شهر برای رفت و برگشت زائران قرار داده. همچنین بیش از ۱۳۰ ون برقی در حرم برنامه‌ریزی شده است. دوربرگردان‌های طبرسی و نواب در حال حاضر بسته هستند و برای نوروز باز خواهند شد و باز خواهد ماند تا از آن ظرفیت برای ایستگاه تاکسی و اتوبوس استفاده شود.

فاطمی امین با اشاره به اینکه «ما مسئول پاریکینگ نیستیم»، گفت: اما برای تسهیل امر زیارت در این زمینه فعالیت می‌کنیم، به طور مثال برای سال ۱۴۱۰ پیش‌بینی کردیم ره‌باغ نعیم سه طبقه پارکینگ داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه معابر همچون زیرگذر، قطار شهری و… در این چندماه و همچنین برای نوروز کاری نمی‌شود کرد، اما در برنامه داریم که تا سال ۱۴۰۰۰انجام خواهد شد. مرکز اطلاع رسانی ۱۳۸ را راه‌اندازی کرده‌ایم که از تمام کشور پاسخ می‌دهد و کاربرد ویژه آن در نوروز برای اطلاعات ترافیکی است و افراد می‌توانند پارکینگ‌های خالی و نشانی آن پارکینگ‌ها را بگیرند.

فاطمی امین یادآور شد: تاکید داریم برای تسهیل عبورومرور حمل‌ونقل عمومی را تقویت کنیم البته این موضوع کار شهرداری است و ما در این زمینه همکاری می‌کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه «رویکرد آستان قدس این است که زایررا فقط در محدوده حرم زایر حساب نمی‌کند، بلکه از هنگام حرکت تا لحظه رسیدن به زائران خدمت می‌دهد»، اظهار کرد: ۲۸۰۰ نقطه خدماتی در ۱۹ استان در ایستگاه‌های قطار ،مبادی ورودی و خروجی و… برای اطلاع‌رسانی شکل گرفته است. همچنین بیش از ۳۰ هزار بسته ارزاق در ۳۰ استان توزیع خواهد شد.

سامانه شفافیت سازمان اقتصادی استان قدس رضوی راه‌اندازی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه « در مورد آستان قدس در سال‌های گذشته سوالات مختلفی همچون مالیات دادن و.. مطرح شده است»، تصریح کرد: برای اینکه یکبار برای همیشه این مسائل حل شود سامانه شفافیت را در چند روز آینده و تا آخر هفته راه اندازی خواهیم کرد که کلیه فعالیت‌های سازمان اقتصادی رضوی از جمله سود و زیان شرکت ها، درآمد و.. در آنجا منتشر خواهد شد. ما این موضوع را وظیفه خودمان می‌دانیم زیرا معتقدیم آستان قدس هرچه دارد از وقف و نذر مردم است. آستان قدس خودش مالک چیزی نیست. درنتیجه سهامدار دارایی‌ها مردم هستند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: سود شرکت‌های آستان قدس نسبت به سال گذشته دو برابر شده با اینکه امسال نسبت به سال گذشته چالشی‌تر بوده و از ۱۴ شرکت زیان‌ده به یک شرکت زیان‌ده رسیدیم. احتمالا امسال یک شرکت زیان‌ده خواهیم داشت. کاهش تعداد شرکت‌های زیان‌ده نتیجه کارهای زیادی است که در زیرساخت‌های مدیریتی انجام شده است. با راه‌اندازی سامانه شفافیت ریز سود زیان‌های شرکت‌ها را در سال‌های گذشته در این سایت خواهیم داشت.

آغاز عملیات اجرایی بزرگ‌ترین صحن حرم در سال ۹۸

وی در مورد توسعه زیرساختی در حرم گفت: دو نوع توسعه در اماکن حرم داریم؛ یک توسعه در سطح است که مهمترین پروژه دراین حوزه صحن رضوان است و بزرگترین صحن حرم خواهد شد. تملک اراضی این صحن در حال انجام است و درسال ۹۸ عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. توسعه فضای زیارتی متناسب با افزایش زائران ایجاد خواهد شد.

فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که در دوره آقای طبسی کارهای بزرگی همچون بیمارستان رضوی و … ایجاد شد، اما در چند سال اخیر چنین پروژه‌هایی ندیده‎‌‌ایم، تصریح کرد: این موضوع جواب بسیار مفصلی دارد. کشور ما بیش از اینکه نیاز به فیزیک داشته باشد نیاز به اصلاحات ساختاری، فرآیندی و نهادی دارد. خوشبختانه دراین چهل سال گذشته آستان قدس در حوزه‌های مختلف اقدامت بسیاری انجام داده‌ که بیمارستان رضوی، نان رضوی، آرد رضوی و… ازجمله آنهاست. رویکرد آستان قدس این است که بجای تولی‌گری و تصدی‌گری به سمت فراهم کردن زیرساخت برود؛ مثلا بنیاد سلامت داریم و باید بجای اینکه بیمارستان بسازیم روی گردشگری سلامت کار کنیم تا این گردشگران سلامت که می‌آیند و متاسفانه با آنها خوب برخورد نمی‌شود را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: جریان اقتصاد را با ظرفیت‌های موجود تقویت می‌کنیم؛ مثلا کشتارگاهی دربخش پیشین که دو سال تعطیل بوده را دوباره راه‌اندازی کردیم و ۴۰۰ شغل یک‌جا ایجاد شد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در آستان قدس گفت: در سال گذشته بسیاری از همکاران که بازنشسته بودند، بازنشسته شدند. درسال جاری هیچ معاونی در آستان قدس نداریم که بازنشسته باشند؛ دو مورد بود که در دو ماه گذشته انجام شد و بازنشسته شدند. بنابراین در سطح مدیران ارشد در سازمان آستان قدس بازنشسته نداریم. در لایه‌های پایین‌تر کمتر از هشت نفر در مجموع ۱۸ هزار نفری که در آستان قدس و شرکت‌های زیرمجموعه آن فعالیت می‌کنند، داشتیم که شامل قانون منع بکارگیری بازنشتگان می‌شدند، در حال جایگزینی این افراد هستیم.

برنامه‌ای برای جذب نیرو نداریم

فاطمی امین در مورد استخدام در آستان قدس رضوی گفت: در آستان قدس تاکیدی که تولیت دارند این است که اگر افزایش تولید و عملکرد داریم استخدام داشته باشیم. افزایش تولید و عملکرد ما عمدتا به یکسری فعالیت‌های فرهنگی و همچنین اقتصادی برمی‌گردد که در سال‌های گذشته توسعه پیدا کرده. تعداد استخدام‌ها در حوزه فرهنگی متناسب با تقاضاها رقم بسیار محدودی بوده و حجم گسترده نبوده زیرا جذب افراد حالت نخبگانی داشته و شاید روش‌های عمومی که بخواهیم جذب نیرو کنیم در این حوزه موضوعیت نداشته‌اند. درحال حاضر برنامه‌ای برای جذب نیرو نداریم. الان اکثر همکاران بین سه تا پنج سال سابقه فعالیت دارند و پنجاه درصد زیر ۵ سال سابقه خدمت دارند. در سال‌های گذشته تعداد زیادی نیرو وارد آستان قدس شدند و درحال حاضر در جاهای بسیار محدودی خلا داریم که با جابجایی همکاران قابل حل است. در مجموع نیاز به جذب حجم زیادی نیرو نداریم.

روحیه همدلی و همکاری خوبی در در استان برقرار است

وی در مورد هماهنگی بین آستان قدس، شهرداری و استانداری تصریح کرد: در همین دو ماه که انتصاب ما سه نفربا هم شکل گرفت، تاکنون هم با استاندار و هم با شهردار هرکدام بیش از ۴ جلسه داشته‌‎‌ایم. هر دوی آنها رویکردهای فعالانه و مثبتی دارند. نمونه بارز هماهنگی با شهرداری همین طرح تردد در نوروزخواهد بود. در حوزه استانداری، سرخس و چناران را باهماهنگ کردیم که متولی اقتصاد مقاومتی در منطقه باشیم.الحمدلله روحیه همدلی و همکاری خوبی در در استان برقرار است.

ایجاد ۵۰۰ شغل جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه « سرخس از بالاترین نرخ‌های بیکاری استان را دارد»، یادآور شد: اگرچه سرخس ظرفیت‌های زیادی دارد اما معادلات کلان سیاسی باعث شده این منطقه ویژه اقتصادی نتواند رشد داشته باشد. با این حال کارهای خوبی صورت گرفته و در چند ماه آینده در سرخس شاهد افتتاح کارخانه‌ای خواهیم بود که بیش از ۳۰۰ شغل را در گام اول ایجاد می‌کند. پروژه‌های متعدد ههمچون دام، سرخانه فرآوری‌های نفت و … برای این منطقه تعریف شده. برآورد ما این است که در سال آینده بیش از ۵۰۰ شغل جدید در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد خواهد شد که تحولی بزرگ در سرخس است.

وی یادآور شد: در طی نوروز حدود۱۰ هزار اسکان در زائر شهر خواهیم داشت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن