اجتماعیزندگی

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور؛ نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی را فراهم می‌کند که بانوان مقداری عقب ماندگی‌ها را جبران کنند

کد خبر : 19863

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: انتظار داریم در همه نمایشگاه‌ها سهم بانوان به خوبی دیده شود، نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی را فراهم می‌کند که بانوان مقداری عقب ماندگی‌ها را جبران کنند.
به گزارش صبح مشهد، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه توانمندی بانوان ایران زمین(سایه سار مینو) که ۲۰ بهمن‌ماه در سالن همایش‌‎ نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه این نمایشگاه کار بسیار ارزنده و مهمی است، عنوان کرد: از همه دست‌اندرکاران استانی، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، خانم رمارم و مقامات استانی تشکر می‌کنم که امکان برقراری چنین نمایشگاهی را فراهم کردند.
وی با بیان اینکه زنان ایرانی توانمندی‌های زیادی در عرصه‌های مختلف تولیدی، اقتصادی، علمی و فرهنگی دارند، تشریح کرد: توانمندی‌های دختران و زنان این سرزمین بسیار متنوع است و دولت دوازدهم با به رسمیت شناختن این عرصه برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار خود داد تا شاهد حضور مؤثر و موفق زنان در عرصه‌های اقتصادی باشیم.
ابتکار ادامه داد: زنان ما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحولات زیادی داشتند. تقریبا ۲۷ درصد جامعه زنان ایرانی تحصیلات نمایشگاهی دارند و حدود ۴۸درصد شاغلان هم از تحصیلات برخوردار هستند؛ بنابراین موضوع تحصیلات دانشگاهی و مهارت‌های کار آفرینی زمینه حضور زنان در مشارکت‌‎های اقتصادی را فراهم کرده است.
معاون رئیس جمهور در حوزه بانوان با اشاره به اینکه فعالیت‌های بانوان می‌تواند به اقتصاد ملی ایران کمک کند، تصریح کرد: بسیاری از شاخص‌ها گواه این مطلب بوده که اگر زنان ایرانی بتوانند زمینه‌های لازم را برای مشارکت اقتصادی پیدا کنند در رشد شاخص اقتصادی ایران هم بسیار تأثیرگذار خواهند بود. ۷۵ درصد از صنایع دستی ایران را زنان تولید می‌کنند که یکی از جاذبه‌های مهم کشور ما محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه محصولات کشاورزی بیش از ۴۰ درصد به صورت مستقیم و غیرمستقیم زنان روستایی در تولید فرآورده‌های کشاورزی نقش دارند، ابراز کرد: در شرکت‌‎های دانش بنیان و در حوزه علم سهم زنان قابل توجه است؛ ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند و در حوزه علم، پویش و شرکت‌های دانش بنیان هم سهم خوبی دارند اما هنوز می‌توانند نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.
ابتکار افزود: باید در این زمینه بیش از پیش تلاش شود البته رشد خوبی داشتیم که این امر امیدوارکننده و نویدبخش آینده‌ای بسیار خوب است. در عرصه هنر اگر تنها پدید آورندگان کتاب را در نظر بگیریم ۲۲ هزار خانم در سال ۹۷ پدیدآورنده کتاب بودند؛ بنابراین در همه این ابعاد زنان حضور تعیین کننده‌ای می‌توانند داشته باشند.
معاون رئیس جمهور در حوزه بانوان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر دولت برای توانمند افزایی زنان در بعد مهارتی همکاری‌های خوبی بین سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌‎ای و سایر دستگاه‌های مختلف ایجاد کرده است و در خصوص مهارت و مدیریت کسب و کار در معاونت زنان و خانواده با استان‌ها طرح‌هایی را اجرایی کردیم.
وی با بیان اینکه به طور خاص در عرصه اقتصاد مقاومتی طرح‌هایی را دنبال می‌کنیم، عنوان کرد: کارگروهی به این منظور داریم که در بحث تحریم‌ها معاونت از کمپین مردمی تحت عنوان «زنان نسل تحریم» حمایت می‌کند، اعضای این کمپین زنانی هستند که باوجود همه سختی‌های اقتصادی در عرصه تولید، فعالیت اجتماعی و اقتصادی حضور دارند.
ابتکار در خصوص بحث تسهیلات برای مشاغل خانگی بیان کرد: دولت برای مشاغل خانگی تسهیلاتی در نظر گرفته که در دسترس است و ثبت‌نام در آن از طریق سایت وزارت کار امکان پذیر خواهد بود. تسهیلات پایداری که ۱۸هزارمیلیارد تومان در یک و نیم سال گذشته برای فعالیت روستایی توزیع شده است ۴۲ درصد تسهیلات را بانوان دریافت کردند.
معاون رئیس جمهور در حوزه بانوان با اشاره به اینکه بانوان در زمینه بنگاه داری و اجرای بنگاه‌های پایدار موفق‌تر بوده‌اند، تصریح کرد: فعالیت بانوان در چرخه ارزش کمرنگ دیده نشده، درنهایت بحث بازاریابی است که اینگونه نمایشگاه‌ها در حوزه بازاریابی می‌‎تواند مؤثر باشد و در تأمین بازار و شبکه‌های بازاریابی نمایشگاه می‌تواند مؤثر عمل کند.
وی افزود: خراسان رضوی ظرفیت منطقه‌ای و بین‌المللی در برگزاری این چنین نمایشگاه‌هایی دارد. نمایشگاه «سایه سار مینو» به دست آوردهای بانوان اختصاص دارد که فصل و راه جدیدی باز می‌کند، البته انتظار داریم در همه نمایشگاه‌ها سهم بانوان به خوبی دیده شود، این نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی را فراهم می‌کند که بانوان مقداری عقب ماندگی‌ها را جبران کنند.
ابتکار با اشاره به اینکه با هدف‌گیری‌های دولت دوازدهم و تمهیدات رئیس جمهور در مسئله زنان، بانوان می‌تواند نقش پررنگ‌تری در جامعه داشتند، تشریح کرد: زنان الزاما باید درآمدزایی داشته باشند تا بتوانند زندگی و فرزندان خود را تأمین کنند، این امر مسئله مهمی است؛ دولت و مجلس به همین منظور تسهیلات و حمایت‌های ویژه‌ای را پیش بینی کرده است.
معاون رئیس جمهور در حوزه بانوان عنوان کرد: باید در نمایشگاه‌ها و فرصت‌های مختلف اولویت و توجه ویژه‌ای به زنان سرپرست خانوار شود. امیداریم شاهد پیشرفت‌ها و تحولات مثبتی در حوزه اقتصاد بانوان باشیم.
وی افزود: ما در جنگ اقتصادی ناجوان‌مردانه کشور را تهدید می‌کند و آمریکا از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند تا ایران تمام مبادلات پولی و بانکی‌اش را متوقف کند و نابه سامانی ارزی در ایران به وجود بیاورد، همه این تحریم‌ها را ماه‌ها دولت آمریکا در کنار جنگ روانی انجام می دهد تا مردم و جوانان را ناامید کند و مردم را به این سمت ببرد که هیچ امیدی به آینده نداشته باشند.
معاون رئیس جمهور در حوزه بانوان در پایان گفت: اینکه مشکلاتی داریم انکار نمی‌کنیم، اما باید آن‌ها را برطرف کنیم. با این همدلی‌ها و قرار گرفتن در یک راستا برای عظمت و اقتدار ایران اقدام با ارزشی است که نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات، کاستی‌ها و کمبودهایی که داریم می‌توانیم راه روشن و آینده‌ای سرشار از امید برای جوانانمان ترسیم کنیم.

نمایشگاه توانمندیهای بانوان ایران زمین (در سایه سار مینو) از ۲۰ تا ۲۴ اسفندماه در ساعات ۱۶ الی ۲۲ در نمایشگاه بین المللی مشهد در حال برگزاری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن