اخبار مهماقتصادی

معاون سرمایه گذاری خراسان رضوی اعلام کرد: پرداخت ۱۱٫۵ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ و ۶ درصد در حوزه صنایع دستی و گردشگری

کد خبر : 19694

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امسال ۱۱٫۵ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ و ۶ درصد در حوزه صنایع دستی و گردشگری پرداخت شده است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی احمد دیناری در همایش آشنایی با ماموریت ها و شرح وظایف معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع این اداره کل که در موزه خراسان بزرگ با بیان این مطلب افزود: این معاونت پشتیبان و کمکی برای تامین منابع سرمایه گذاراست، امسال در زمینه اقتصاد مقاومتی ۱۳ طرح را اجرا می کنیم که تاکنون این طرح ها حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به برگزاری این همایش اظهار کرد: یکی از اهداف این همایش معرفی این معاونت و آشنایی افراد با بخش های تخصصی و اجرایی معاونت است.
دیناری تصریح کرد: ۸۰ درصد فعالیت معاونت سرمایه گذاری با حوزه گردشگری و حدود ۲۰ درصد آن نیز با حوزه های میراث فرهنگی و صنایع دستی اشتراک دارد که مخاطبان، سرمایه گذاران باید از این اشتراک ها اطلاع داشته باشند تا هم معطل باشند و هم سرگردان نباشند، چرا که در بسیاری از موارد مسیر را اشتباه می روند و زمان را در پروژه های سرمایه گذاری از دست می دهند.
معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به حضور دهیاران در این همایش اشاره کرد و گفت: در استان ۱۷ روستای هدف گردشگری مصوب و ۵۵ روستای هدف گردشگری پیشنهادی داریم البته تعداد زیادی روستای با قابلیت گردشگری دیگر نیز داریم که می توانیم بسته های سرمایه گذاری و نسخه عملیاتی سرمایه گذاری از طریق این معاونت برای آن ها تعریف کنیم.
– محل هزینه کرد اعتبارات عمرانی
معاون سرمایه گذاری وتامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به هزینه کرد اعتبارات عمرانی این معاونت اشاره کرد و ادامه داد: ما در زمینه تامین زیرساخت هایی گردشگری مانند جاده و راه دسترسی روستاهای هدف گردشگری، ساخت، تکمیل، تعمیرو پرداخت کمک هزینه برای سرویس های بهداشتی، آلاچیق، ایجاد پارکینگ و محوطه سازی و پایگاه اطلاع رسانی گردشگری نیزاعتبار تخصیص می دهیم.
دیناری افزود: از طریق معاونت سرمایه گذاری در ورودی شهرهای استان پایگاه اطلاع رسانی گردشگری ایجاد می کنیم که عمده این طرح با مشارکت شهرداری ها بوده است و در شهرهایی مانند چناران، بردسکن، خلیل اباد ، کاشمر و شاندیز … این طرح اجرایی شده است هم چنین برای تامین زیرساخت های خدماتی به گردشگران در کمپینگ ها و پارک های برخی شهرهای استان از جمله پارک زائر چناران و پارک خلیل آباد اعتبار تخصیص داده ایم.
وی اظهار کرد: بخشی از اعتبارات عمرانی در محوطه های و بناهای تاریخی هزینه می شود که به عنوان مثال تاکنون برای محوطه سازی آسبادهای نشتیفان خواف، محوطه سازی کاخ خورشید کلات، سایت موزه بندیان درگز ، برج علی آباد و … این معاونت اعتبار تخصیص داده است.
وی هم چنین به ظرفیت های مناطق نمونه گردشگری برای سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: برای مناطق نمونه گردشگری در چهار سطح بین المللی، ملی ، استانی و محلی نیزبسته های سرمایه گذاری تعریف و تسهیلات پرداخت می کنیم.
دیناری تصریح کرد: خراسان رضوی ۳۳ منطقه نمونه گردشگری دارد که ۱۳ منطقه سرمایه گذار دارد و ۱۹ منطقه سرمایه گذار ندارد که فعالان حوزه سرمایه گذاری و گردشگری می توانند برای جذب سرمایه گذار این مناطق اقدام کنند.
واحد های مختلف این معاونت و مسئولان آن ها
معاون سرمایه گذاری وتامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با معرفی واحد های مختلف این معاونت و مسئولان آن ها اظهار کرد: واحدهای مناطق نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری، تسهیلات و تامین منابع مالی، اعتبارات عمرانی، نظرات برپروژه های عمرانی، نظارت برپروژه های عمرانی، نظارت برپروژه های گردشگری در حال ساخت، کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، کارگروه تخصصی گردشگری استان، تسهیلات روستائی و عشایری، کارگروه مناسب سازی فضاهای تاسیسات گردشگری، کمیته فنی صدور موافقت اصولی تاسیسات گردشگری، بررسی فنی و معماری پروژه ها، سرمایه گذاری خارجی، اشتغال و کارآفرینی و سازمان های مردم نهاد زیر مجموعه های این معاونت هستند.
وی ادامه داد: آغازفرآیند اداری ایجاد تاسیسات گردشگری اعم از هتل، هل آپارتمان یا مهمانپذیر یا دیگر تاسیسات گردشگری، از معاونت سرمایه گذاری است و مجوز احداث،تبدیل،بسازی و توسعه توسط این معاونت صادر می شود و تا مرحله تطبیق و تجهیز واحدها ادامه دارد.
دیناری با بیان این که تسهیلات با سود ۴ و ۶ درصد به مناطق روستایی و عشایری و مرزی پرداخت می کنیم، اظهار کرد: در این بخش خراسان رضوی

فرصت هایی زیادی برای سرمایه گذاری دارد که به روستاها و مناطق عشایری تسهیلات با سود ۶ درصد و درمناطق مرزی تسهیلات با سود ۴ درصد پرداخت می شود که امسال ۱۱٫۵ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ و ۶ درصد در حوزه صنایع دستی و گردشگری پرداخت شده است.
وی با بیان این که تسهیلات ارزان قیمت از طریق سامانه «کارا» ثبت و پیگیری می شود، ادامه داد: این تسهیلات را تا مبلغ ۲ میلیارد تومان هم می توانیم پرداخت کنیم، سال گذشته شهرستان تایباد بیشترین اشتغال و بیشترین دریافت تسهیلات را از این طریق داشته است.
معاون سرمایه گذاری وتامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به تسهیلات و مشوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: این تسهیلات با سود۱۸درصد است که ۱۴ درصد از سود را متقاضی پرداخت می کند و ۴ درصد را دولت به عنوان یارانه پرداخت می کند(از محل صندوق توسعه ملی و اولویت پروژه های نیمه تمام).
وی افزود: پروژه ها برای دریافت این تسهیلات باید در مناطق کم برخوردار ۲۰ درصد و در مناطق برخوردار مانند مشهد ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند، بازپرداخت این تسهیلات بعداز بهره برداری و پس از ۶ تا یکسال دوره تنفس آغاز می شود و بین ۳ تا ۵ سال باید بازپرداخت انجام شود(فروش اقساطی) که امسال ۱۱ طرح از سوی اداره کل به مبلغ ۳۱۰ میلیارد تومان جهت اخذ تسهیلات به تهران معرفی شده اند.
دیناری پرداخت یارانه ارتقاء شاخص های اقتصادی و کمک های فنی اعتباری را دیگر تسهیلات پرداختی عنوان کرد و گفت: ۳۵ طرح به میزان ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در استان خراسان رضوی از این نوع یارانه دریافت کرده اند.
وی هم چنین به تسهیلات پرداختی به آژانس های خدمات مسافرتی برای تامین سرمایه در گردش آن ها اشاره و اظهار کرد: این نوع تسهیلات نیز با سود ۱۸ درصد است که بازپرداخت آن یک ساله است و ۳درصد از سود بانکی را اداره کل به عنوان یارانه پرداخت می کند، در سال مالی۹۶ نیز ۴٫۴ میلیارد تومان یارانه برای این نوع تسهیلات اختصاص یافته بود.
معاون سرمایه گذاری وتامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان این که امسال(سال مالی ۹۷) یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان یارانه تسهیلات به استان اختصاص یافته است، گفت: برای تسهیلات ثابت نیز ۵ درصد یارانه پرداخت می کنیم که از مبلغ تخصیص یافته به استان ۲۵۰ میلیون تومان به صنایع دستی و یک میلیارد تومان به بخش خصوصی سرمایه گذاری اختصاص یافته است.
وی به توجه ویژه این معاونت به سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ پروژه با سرمایه گذار خارجی در حال اجرا و بهره برداری داریم و نماینده ای از اداره کل در مرکزخدمات سرمایه گذاری خارجی استان حضوردارد که برای تسهیل درامر سرمایه گذاری خارجی تمام امور مربوط به سرمایه گذارخارجی را این نماینده پیگیر می کند تا کار به سرعت و بدون معطلی انجام شود.
دیناری یادآورشد: سرمایه داران ایرانی مقیم خارج از کشور که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند همواره به دنبال افرادی امین و معتمد هستند تا پیگیری امور سرمایه گذاری خود را به آن ها بسپارند، فعالان حوزه سرمایه گذاری و گردشگری می توانند امین و معین این افراد برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری باشند.
وی گفت: بیشترین سرمایه گذاران خارجی حوزه گردشگری افغانستانی و بعد از آن عراقی ها، عربستانی و کویتی هستند.
– گردشکار کار در معاونت سرمایه گذاری
معاون سرمایه گذاری وتامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به فرآیندو گردش کار در معاونت سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: درخواست سرمایه گذار برای ایجاد،تبدیل یا توسعه تاسیسات گردشگری باید به این معاونت داده شود و پس از صدور موافقت اصولی و ابلاغ نقشه ، فرد به شهرداری مراجعه و از شهرداری نیز پروانه ساختمان دریافت می کند، و در ادامه مجوز ساخت صادر و زمانبندی اجرا دریافت و نظارت بر ساخت را این معاونت انجام می دهد و بعد از اتمام عملیات ساخت و پایان مرحله نازک کاری، تطبیق عملیات ساختمانی آن با نقشه های تائید شده انجام می شود بعد از تجهیز نیز به معاونت گردشگری برای صدور پروانه بهره برداری معرفی می شود.
وی درباره فرآیند و گردش کار در معاونت گردشگری نیز یادآورشد: در معاونت گردشگری نیزتائید نام، تائید مدیر، صدور پروانه بهره برداری، استانداردسازی، نرخ گذاری، اموزش و نظارت برعملکرد و بازاریابی انجام می شود.
گفتنی است در این همایش بیش از ۱۵۰ نفر از سرمایه گذاران، هتلداران، فعالان حوزه سرمایه گذاری و گردشگری، شهرداران و دهیاران و علاقه مندان حضور داشتند.
هم چنین در پایان همایش از زحمات و خدمات کارکنان معاونت سرمایه گذاری تقدیر شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن