اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با حضور تولیت آستان قدس رضوی؛ پنج پروژه کشاورزی آستان قدس رضوی بهره برداری شد

کد خبر : 19554

همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی پنج پروژه کشاورزی شامل در حوزه آبیاری و کشتارگاهی روز چهارشنبه طی مراسمی در مشهد بطور همزمان با حضور تولیت آستان قدس رضوی مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد، از این میان طرحهای مزرعه مدرن و متراکم کشت هلو و شلیل به مساحت ۱۳ هکتار، توسعه و تجهیز کشتارگاه صنعتی و سامانه آبیاری ۱۵ هکتاری در مزرعه نمونه آستان قدس رضوی در حومه مشهد اجرا شده اند.
دو طرح دیگر شامل سامانه آبیاری ۴۰ هکتاری زمینهای کشاورزی آستان قدس رضوی در چناران و سامانه ۱۰۷ هکتاری باغ پسته محمدآباد در شهرستان تربت حیدریه مورد بهره برداری قرار گرفتند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: در مجموعه مزرعه نمونه ۱۱۰ هزار نهال کاشته شده و در مجموع مساحت این مزرعه ۶۰ هکتار است.
علی اورعی افزود: در باغهای مزرعه نمونه بالغ بر ۶۰ هزار تن انواع میوه تولید می شود و با اقدامات مطالعاتی صورت گرفته محصول دهی در این مزرعه سه برابر حجم تولید در باغهای سنتی است.
مدیرعامل هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: موقوفات این آستان شامل زمین و آب است که بخشی از این املاک در اجاره هلدینگ می باشد و ۹۰ درصد در اختیار و اجاره مردم است.
محمدجواد وریدی افزود: آمایش و آینده پژوهش در بخش کشاورزی، بازده اقتصادی، مدیریت سهم آب مصرفی و عملکرد در هکتار از رویکردهای مورد توجه هلدینگ و مجموعه تحت اختیار این سازمان است.
وی ادامه داد: در بعد بیرونی، این هلدینگ با مدلسازی عاملیت و مرجعیت علمی تخصصی، انجام اقدامات پیشرو، حضور در عرصه اشتغال جوانان، کارآفرینی و مشارکت بخش خصوصی می تواند در اقتصاد ملی تاثیرگذار باشد.

* ایستادگی در برابر تهدیدها با ظرفیتهای داخلی
تولیت آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: با وجود امکانات و تواناییهای داخلی می توان در مقابل تهدیدها و تحریمهای دشمنان ایستادگی کرد و اقتصاد بدون لرزه ای در مقابل این هجمه های اقتصادی دشمن ارائه داد.
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی افزود: با این امکانات و تواناییها می توان اقتصادی ایجاد کرد که با تهدیدات تکان نخورد و کشور را به سوی اهداف بلندش هدایت کند. امروز به گستردگی همه داشته ها در حال تهدید هستیم، دشمن به سادگی حاضر نیست تولید بذر و دیگر دستاوردها را دراختیار ما قرار دهد اما دانشمندان ایرانی با بومی کردن این دانشها اقدام به تامین این نیازهای داخلی می کنند و به دنبال ایجاد آرامش در عرصه زندگی مردم هستند.
وی ادامه داد: آستان قدس با وارد شدن در علوم دانش بنیان در حال بهره گیری از همه ظرفیتهای کشاورزی است. این نگاه مثبت در هلدینگ کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی آستان قدس رضوی آغاز شده و هم اکنون در قالب طرحهای تولید بذر و نهال در حال فعالیت هستیم اما به سادگی به ما اجازه نخواهند داد وارد این عرصه از تولید شویم. باید استقلال خود را با تولید بذر و نهال در عرصه کشاورزی تثبیت کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: کشاورزی صنعتی این مجموعه در راستای افزایش بهره وری با دانشگاه فردوسی مشهد و دیگر مراکز دانشگاهی در حال ارتباط است و این روند توسعه خواهد یافت و اقدامات دانش بنیان ناشی از این ارتباط در راستای عزت و توسعه کشور انجام خواهد شد.

آستان قدس رضوی به فعالیتهای دانش بنیان روی آورده است

همچنین حجه الاسلام رییسی در جمع خبرنگران گفت: تولید بذر، نهال و داروهای استراتژیک در آستان قدس رضوی از جمله این اقدامات می باشد که با هدف گره گشایی از مشکلات کشور انجام شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۴۵ درصد داروهای هموفیلی در کشور در شرکتهای آستان قدس رضوی تولید می شود و طی چند ماه آینده ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این نوع داروها از طریق این تولیدات تامین خواهد شد.
وی گفت: اساس اقتصاد آستان قدس رضوی بر نذر و وقف است و هیچ درآمدی جز این دو مورد ندارد لذا تلاش مدیریت این نهاد استفاده بهینه از موقوفات و اجرای دقیق نظر واقفین دراین ارتباط است.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: در این راستا سازوکارهایی برای نظارت و افزایش کیفیت بهره وری در اموال و هزینه آنها تعیین شده که پیش از این نیز سیستم های نظارتی زیرنظر تولیت فقید آستان قدس رضوی وجود داشت.
وی اظهار داشت: به منظور نظارتهای بیشتر، برای اولین بار پای حسابرسان و موسسات حسابرسی خارج از آستان قدس رضوی هم که ارتباط سازمانی با ما ندارند به این حوزه باز شده است.
وی گفت: این حسابرسان، حسابرسی تمام شرکتهای آستان قدس رضوی و بخشهای درآمدی و هزینه ای این مجموعه را با هدف بهبود در مدیریت هزینه و درآمد بر عهده دارند.
حجت الاسلام رئیسی افزود: زمینه نظارت همگانی ازسوی مردم، زائران و مرتبطین با مجموعه را برای ارتباط با بخش های مرکزی و نظارتی فراهم کرده ایم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مجامع عمومی شرکتهای آستان قدس رضوی به روز تشکیل و برپا می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن