اخبار مهمدانش و فناوری

وزیر ارتباطات در مشهد خبر داد: ماهواره دوستی آماده قرارگیری در مدار است

کد خبر : 19532

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به زودی خبرهای خوبی برای مردم خواهیم داشت زیرا ‘ماهواره دوستی’ هم اینک آماده است و منتظر اعلام نهایی وزارت دفاع برای در مدار قرار گرفتن آن هستیم.

به صبح مشهد، محمد جواد جهرمی روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح شبکه توسعه اقتصاد دیجیتال پارک آی.سی.تی در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: تولید ماهواره از دستاوردهای جوانان ایران زمین است و این دانشمندان تاکنون ماهواره های مختلفی را طراحی و اجرا کرده اند.
وی ادامه داد: در تهیه تصاویر ماهواره ای با محدودیتهایی مواجهیم اما معطل ارسال تصاویر خود ماهواره به فضا نشدیم و امسال در همایشی که وزارت جهاد کشاورزی برگزار کرد آرشیو ۴۰ ساله از تصاویر ماهواره کشور را در سازمان فضایی آزادسازی کردیم.
‘ماهواره دوستی’ به کارفرمایی سازمان فضایی ایران توسط دانشگاه صنعتی شریف به صورت خاص با هدف توسعه و دستیابی به فناوریهایی که برای نخستین بار در ماهواره‌های بومی نصب و مورد استفاده قرار می‌ گیرد طراحی و ساخته شده است. از جمله این فناوریها، کنترل وضعیت سه محوره، OBDH مقاوم در برابر خطا،‌ سامانه کنترل حرارت نیمه فعال و سلولهای خورشیدی تولید شده در کشور با قابلیت بهره ‌برداری در محیط فضا است. بیشینه طول عمر عملیاتی این ماهواره برابر با یک سال و طول عمر بالستیکی آن متناسب با مدارش است. ماهواره دوستی به وزن ۵۲ کیلوگرم و با توجه به دسته ‌بندی مرسوم ماهواره‌ها از منظر جرم یک میکرو ماهواره محسوب می ‌شود. مدار این ماهواره بیضوی و در دسته مدارهای کم ارتفاع(LEO) با ارتفاع اوج و حضیض به ترتیب برابر با ۳۱۰ و ۲۵۰ کیلومتر و شیب مداری ۵۵ درجه خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: همچنین در قالب این همایش که دو ماه پیش برگزارشد ۱۰۰ استارتاپ حوزه کشاورزی فعال دستاوردهایشان را ارائه کردند و عملیات اجرایی نخستین پارک حوزه اقتصاد دیجتیال با محوریت کسب و کارهای فضاپایه در مازندران برای ارائه خدمات به کشاورزان آغاز شد.
وی همچنین از ‘تفاهمنامه آمایش سرزمینی، تفاهمنامه همکاری با وزارت نیرو پیرامون ستاد سازگاری با کم آبی و برنامه اجرایی پارک ملی گلستان در برابر حوادث آتش سوزی برای حفاظت از منابع طبیعی’ را از دیگر دستاوردهای حوزه خدمات فضایی عنوان کرد.
جهرمی در ادامه پیرامون پارکهای فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال هم گفت: این پارکها به مثابه منطقه آزاد خواهند بود و از مقررات بیمه ای، مالیاتی و موقعیتهای ویژه برخوردارند.
وی افزود: در قالب پارکهای توسعه اقتصاد دیجیتال تاکنون ظرفیت سازی برای ۲۷۰ شرکت در سطح کشور انجام که ۱۲۰ شرکت آن در پارک مشهد پیش بینی شده و تا پایان سال آتی تمام استانهای کشور مجهز به پارکهای توسعه اقتصاد دیجیتال خواهند شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد پارکهای دیجیتال جهش و گام بزرگی در جهت توسعه اقتصاد دیجیتال کشور به شمار می رود و باعث افتخار است که در چهل سالگی انقلاب حرکت پرشتاب به سمت ایران دیجیتال را که خواسته جوانان است آغاز می کنیم.
وی افزود: جوانان این مرز بوم بدانند که ما برای توانمندسازی و نه برای انحصار و تصدیگری، در کنارشان هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن