اخبار مهمشهری

با حضور معاون علمی رییس جمهور و شهردار مشهد صورت گرفت: امضای تفاهم نامه ایجاد کارخانه نوآوری شهر مشهد

کد خبر : 19448

براساس تفاهم نامه مشترک بین معاون علمی رییس جمهور و شهردار مشهد، عملیات احداث کارخانه نوآوری در مشهد آغاز شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، دومین کارخانه نوآوری کشور در مشهد با انجام تفاهم نامه میان سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمدرضا کلایی شهردار مشهد شکل اجرایی به خود گرفت.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: در واقع کارخانه نوآوری مشهد با هدف ایجاد مامنی برای دریافت ایده ها، نوآوری ها و اختراعات جوانان این استان و شمال شرق کشور راه اندازی می شود. زیرا باید بخش خصوصی این ایده های جوانان را حمایت کند. اگر صرفا دولت وارد فاز حمایت از این ایده ها و اختراعات شود درصد موفقیت آنها بسیار کم خواهد شد.
وی افزود: معاونت علمی در بنیاد ملی نخبگان این ایده ها و اختراعات را مورد حمایت قرار می دهد؛ اما این کار را به کمک شتاب دهنده های فعال در بخش خصوصی نهایی می کند.
به گفته ستاری، مشکلات شهر نباید فقط توسط شهرداری حل شود، بلکه مردم و جوانان باید راه حل های نوآورانه برای رفع این مشکلات پیدا کنند. کارخانه نوآوری نیز جایی برای دریافت این ایده ها و اختراعات است.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت راه اندازی مراکزی شبیه به کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری در مرکز شهرها از جمله مشهد و در کنار بازار بزرگ این شهر، عنوان کرد: باید شتاب دهنده هایی که در زمینه های مختلفی چون رفع معضلات شهری و اجتماعی مانند اعتیاد و فقر فعالیت می کنند در بطن جامعه قرار گیرند.
وی تنها راه رشد جامعه را استفاده از ایده های جوانان عنوان کرد و گفت: شهرداری به تنهایی نمی تواند مشکلات شهری را رفع کند. بلکه شهردار باید بستر مناسب برای ارائه ایده های جوانان و مردم را فراهم کند. باید به جوانان فرصت دهیم تا شهر را نجات دهند.
ستاری در ادامه تصریح کرد: باید سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کنیم و به جوانان این اطمینان را بدهیم که در صورت داشتن ایده های خلاقانه و نوآورانه مورد حمایت قرار می گیرند.
معاون علمی رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: توسعه سرمایه گذاری های خطرپذیر در این بخش و حمایت های قانونی دولتی از جوانان و سرمایه گذاران می تواند راهگشای توسعه زیست بوم نوآوری در کشور باشد.
وی راه اندازی کارخانه نوآوری در شهر مشهد را اتفاق خوب و اثرگذاری دانست و گفت: قطعا استان های دیگر نیز شهر مشهد را الگوی خود قرار می دهند و اقدام به راه اندازی چنین کارخانجاتی خواهند کرد.
ستاری همچنین بیان کرد: راه اندازی کارخانجات نوآوری صد درصد نتیجه مثبتی خواهد داشت؛ زیرا جوانان بازیگران اصلی آن هستند.
*کارخانه نوآوری مشهد سال آینده بهره‌برداری می‌شود
در ادامه این مراسم، محمدرضا کلائی شهردار مشهد نیز با اشاره به آغاز عملیات ساخت کارخانه نوآوری در مشهد، گفت: این کارخانه در ساختمانی قدیمی در نزدیکی دانشگاه فردوسی مشهد در حال ساخت و محوطه سازی آن آغاز شده است. تلاش می کنیم تا ۷ ماه دیگر این کارخانه را به مرحله بهره برداری برسانیم.
وی افزود: ما از معاونت علمی درخواست داریم که هر مجموعه ای متولی این کارخانه شد، مورد حمایت قرار گیرد. همچنین از معاون علمی می خواهیم که برای ایجاد یک شبکه حمایتی از فضای حاشیه ای شهر مشهد نیز با ما همکاری کند.
*مفاد تفاهم‌نامه
این تفاهم‌نامه با اهدافی چون استفاده از ظرفیت های موجود شهرداری مشهد، تخصیص و واگذاری فضای لازم برای ایجاد کارخانه نوآوری و میزبانی استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌ها منعقد شد. همچنین بهره‌برداری از اثرات توسعه ای و ارزش افزوده حاصل از استقرار این کسب و کارها، در راستای ایجاد زمینه های کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری در جامعه و مدیریت شهری در دل این تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.
توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان و استفاده از قابلیت های کلان شهر مشهد، ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و علم و فناوری به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی از طریق امکانات و ظرفیت‌های مشترک از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن