اخبار مهماقتصادی

در نشست خبری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان مطرح شد: سایه مسائل سیاسی بر کاهش صادرات ایران به تاجیک/ از سر گیری پروازها در آینده ای نزدیک

کد خبر : 19430

عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان گفت: روابط تجاری ایران با تاجیکستان در سال ۲۰۱۵ کم‌رنگ شد و این امر بر روابط تجاری و حمل‌نقل تاثیر بسیاری داشته است.

به گزارشصبح مشهد، محمد دانش در اولین نشست خبری اتاق مشترک ایران و تاجیکستان در اتحادیه صادرکنندگان استان، اظهار کرد: ایران اولین کشوری است که بعد از استقلال تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ آن را به رسمیت شناخت و در آنجا سفارتخانه نیز تاسیس شد.

وی ادامه داد: کم رنگ شدن روابط تجاری بین دو کشور در سال ۲۰۱۵ تاثیر بسزایی نیز بر تجارت و حمل و نقل بین‌المللی گذاشت.
عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان بیان کرد: این امر باعث شد مسیر آسیای میانه از ترکمن‌باشی به اروپا و همچنین حمل و نقل ترکیه فعالیت بیشتری را انجام دهد و جایگزین کشور ما شود.
دانش عنوان کرد: ایران در کشور تاجیکستان سرمایه‌گذاری‌های بسیاری انجام داده و ما در اتاق مشترک سعی بر آن داریم که روابط دو کشور را بهبود ببخشیم.
وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم برای روابط بهتر با این کشورها کمیسیون‌های مشترکی را برگزار کنیم.
عقب‌ماندگی بخشی از صادرات استان به دلیل کمبود واگن

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم گفت: ما باید تا پایان سال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام دهیم، بخشی از صادرات خود را به دلیل کمبود واگن از دست داده‌ایم و بخشی از آن از مرز اینچه برون بارگیری شد.

محمدحسین روشنک اظهار کرد: اتاق مشترک ایران و تاجیکستان به مدت چهار ماه که فعالیت خود آغاز کرده است.

وی ادامه داد: اتاق‌های مشترک تشکیلاتی است که ارتباط اقتصادی بین دو کشور را ساماندهی می‌کند تا زمینه توسعه اقتصادی را در حوزه تجارت برای دو کشور را فراهم کند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشور تاجیکستان در برقراری ارتباط تجاری با کشور ما بسیار مایل بوده و همواره مردم ایران برادر و خواهر خود می‌دانند، افزود: ما سال‌های سال است که روابط خوبی را با این کشور داشته‌ایم به گونه‌ای که در چندسال گذشته در تک تک روستاهای این کشور حضور پیدا کردیم و موضوع برندینگ را برای آن‌ها مطرح کردیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت تاجیکستان همواره در بسیاری از مسائل مدیون دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه ما در طول تاریخ در زمینه تجارت اشتباهاتی را داشته‌ایم، گفت: باید این اشتباهات را پذیرفته و باید آن‌ها را برای تداوم رابطه حل و فصل کنیم.

روشنک تاکید کرد: در حال حاضر استقبال شریک تاجیکی از ایجاد این اتاق مشترک بسیار خوب بوده و ما با اتاق تاجیکستان در تماس خواهیم بود.

وی اضافه کرد: ما در تلاش هستیم که همایش‌های تجاری را در شهر دوشنبه برگزار کنیم و در قالب آن هیات‌های تجاری را اعزام کنیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: زمینه خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک در بین دو کشور وجود دارد، ما باید از این فرصت‌ها نهایت بهره را ببریم.

روشنک گفت: ما در دنیا مخالفین را داریم که پولدارند و این افراد نفوذ‌هایی را دارند، این افراد همواره از پول خود بهره می‌گیرند و از این امر نهایت استفاده را می‌برند. ما اگر غفلت کنیم دچار شکست خواهیم شد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص تامین واگن برای صادرات، بیان کرد: این مشکل قدمتی ۱۸ ساله دارد و در مقاطعی با پیگیری حل شده است.

روشنک با بیان اینکه ما باید تا پایان سال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار صادرات از استان انجام دهیم، گفت: بخشی از صادرات خود را به دلیل کمبود واگن از دست داده‌ایم و بخشی از آن از مرز اینچه برون بارگیری شد.

وی تاکید کرد: ما همواره سه فصل صادراتی داریم که شامل یک ماه به آغاز فصل سرما، یک ماه به عید نوروز و یک ماه مانده به کریسمس می‌شود، باید در این سه نوبت تمام توان صادراتی خود را به کار بگیریم

مشکلی برای تامین واگن صادراتی نداریم
یک عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی هم در ادامه نشست گفت: در حال حاضر وضعیت واگن برای صادرات در حالت نرمالی قرار دارد و مشکل حادی وجود ندارد.

کاظم شیردل  افزود: یکی از اهدافی که ما در برنامه اتاق مشترک پیگیر آن هستیم، هماهنگی بین اتاق‌های مشترک کشورهای فارسی‌زبان است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بیشترین صادراتی که از استان ما انجام شده به کشور تاجیکستان بوده است، تاجیکستان به دلیل آنکه با قرقیزستان و ازبکستان هم مرز بوده بیشتر بارهای صادراتی به صورت ترانزیتی است.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی بیان کرد: در چند سال گذشته به دلیل بروز برخی مسائل مراودات ما کمتر شده، اما این روابط در حال بهبود است.

شیردل در رابطه تامین واگن، عنوان کرد: ما همواره نیاز به واردات واگن‌های روسی داریم و واگن‌های ما در مسیر کشورهای سی. آی. اس نمی‌توانند سیر کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راه‌آهن کمیته‌ای تشکیل شده که در خصوص واگن بیشترین تصمیمات در همین کمیته اتخاذ می‌شود.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر مدیرعامل راه‌آهن اعلام کردند که این سیر واگن ایرانی به کشورهای سی. آی. اس حل شده و ما جز این کنوانسیون شدیم.

شیردل با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما این بوده که باید واگن‌های خود را باید با استاندارد این کشورها تجیهز کنیم، تاکید کرد: باید به این امکانات تجهیز شویم تا بتوانیم به راحتی سیر کنیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت واگن برای صادرات در حالت نرمالی قرار دارد و مشکل حادی وجود ندارد.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی ادامه داد: این مشکل موقتا حل شده اما با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز قرار داریم، امکان دارد بار دیگر دچار مشکل شویم و اعلام کرده‌ایم به راه‌آهن که واگن لازم را فراهم کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن