اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

در نشست خبری «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان» مطرح شد؛ پیروزی انقلاب اسلامی یکی از برکات وجود ثامن الحجج در ایران است

کد خبر : 19413

نشست خبری نخستین «همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان» با حضور اصحاب رسانه در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

آیت الله محمد هادی عبد خدایی در نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان که امروز با حضور اصحاب رسانه در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: این همایش به نام مقدس امام هشتم(ع) مزین شده است و امیدوارم به برکت این نام مبارک خدمتکاران خوبی برای نظام اسلامی و ملت باشیم.
به گزارش صبح مشهد، وی تصریح کرد: در قرن گذشته استعمارگران علیه دین و مذهب تاختند و تاجایی که توانستند دشمنی کردند. این قرن اگر چه به قرن طلایی شهرت داشت، اما جنگ جهانی اول و دوم، پیدایش کمونیست و کشتارها، پیدایش صهیونیست و غصب و اشغال فلسطین، تحکیم حاکمیت استبداد در ایران توسط رضا خان و فرزندش، تخریب قبور اهل بیت(ع) در بقیع و روی کار آمدن آل سعود و…. از رویدادهایی بود که در آن رخ داد.
آیت الله عبدخدایی ادامه داد: در قرن گذشته با وجود اینکه قانون حقوق بشر تصویب شد، اما هیچ گاه در این قانون به جمعیت ۳ میلیارد نفری پیروان ادیان وقعی نهاده نشد و بدترین اهانت‌ها در این قرن به ادیان صورت گرفت.
وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان افزود: در این همایش متفکرانی از ادیان مختلف و از چند کشور جهان دور هم جمع می شوند تا راه روشنی را با استفاده از ادیان الهی برای بشریت ارائه دهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جزئیات برگزاری این همایش ادامه داد: این همایش در چند کمیسیون با موضوعات خدامحوری، عقلانیت و دیانت، محبت و عدالت، زندگی مسالمت آمیز در پرتو ایمان، تربیت دینی و چالش‌های عصر حاضر و رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی تدارک دیده شده است.
آیت الله عبدخدایی عنوان کرد: برای این همایش ۸ پیش نشست برگزار شده که ۴ پیش نشست در کشورهای هندوستان، لبنان، اندونزی و مالزی و ۴ پیش نشست نیز در شهرهای قم، تهران، اصفهان و ارومیه بوده است.
وی با بیان اینکه شخصیت‌های برجسته اسلامی، مسیحی، یهودی و زرتشتی به این همایش دعوت شده اند، تصریح کرد: امیدواریم این گونه همایش‌ها و نشست ها استمرار داشته باشد.

پیروزی انقلاب اسلامی یکی از برکات وجود امام رضا(ع) در ایران است
حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌نژاد نیز در این نشست عنوان کرد: سفر پر خیر و برکت امام رضا(ع) به ایران منشاء اصلی هویت ایران اسلامی است.
وی افزود: در حالی که متفکران لیبرال غربی و استعمارگران عصر حاضر به دنبال جنگ و خونریزی هستند، ندای گفت‌وگو بین ادیان و توحید محوری از سوی حرم مطهر رضوی در جهان طنین‌انداز شده است که این مهم به نوبه خود یکی از دستآوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.
گنابادی‌نژاد سیره رفتاری امام رضا(ع) را مبتنی بر گفتمان معرفی کرد و با اشاره به اینکه بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) ملجاء همه آزادگان جهان است، گفت: همان‌طور که شاهد هستید حرم مطهر امام رضا(ع) فقط اختصاص به شیعیان ندارد بلکه در طول سال زائران زیادی از اقصی نقاط جهان با مذهب و ادیان مختلف به حرم این امام رئوف مشرف می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه قوانین جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر احترام و عزت به اقلیت‌های مذهبی است، ادامه داد: اکنون مستکبران غربی با صدای بلند فریاد حمایت از حقوق بشر سر می‌دهند، اما در عمل شاهد ظلم‌هایی هستیم که علیه ملت‌های دیندار می‌شود.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در ادامه به موضوع همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت¬وگوی ادیان پرداخت و گفت: برای این همایش به همت نخبگان حوزه و دانشگاه مسائل و دغدغه‌های گفتمان بین ادیان به صورت تخصصی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و ۶ کمیسیون تدارک دیده شد.
وی ابراز کرد: در همایش روز چهارشنبه از ۶ کتاب که به مناسبت همین همایش تالیف شده است رونمایی خواهد شد که شامل «آموزه محبت در اسلام و مسیحیت و شناخت هندسی عقلانیت»، «پژواک گفتمان رضوی در تمدن اسلامی»، «امام رضا(ع) در سفرنامه‌های اروپاییان غیر مسلمان»، «سبک زندگی فردی و اجتماعی در ادیان»، «نقش گفتگوی دینی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در ادیان» و «چکیده مقالات همایش» می‌شود.
گنابادی‌نژاد در ادامه به برخی از کشورهای فعال در این همایش اشاره کرد و در مورد مقالات ارسال شده به همایش گفت: برای این همایش از کشورهای متعددی چون عراق، سوریه، هندوستان، الجزایر، پاکستان، فیلیپین، لبنان، اندونزی و… مقاله ارسال شده است.
رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تصریح کرد: برای برگزاری این همایش دانشگاه‌های همدرد دهلی، ادیان لبنان، مرکز مطالعات ادیان مالزی، اندونزی، جاکارتا، تهران، ارومیه، حوزه های علمیه اصفهان، قم، خراسان، جامعه الزهرا و جامعه المصطفی همکاری فکری و علمی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش با حمایت و رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی برنامه‌ریزی و اجرایی شد و امیدواریم این همایش نقطه آغازین گفت-وگوی ادیان در سطح جهان باشد.

برگزاری همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان با همکاری علمی۲۱ کشور جهان
حجت ‎الاسلام والمسلمین علوی نیز در این نشست عنوان کرد: این همایش با همکاری علمی برخی از نهادهای داخلی و خارجی برگزار می‌شود. بنیاد پژوهش‌های اسلامی و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، دانشگاه‌ بین‌المللی امام رضا(ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی برخی از نهادهای داخلی هستند که در برگزاری این همایش همکاری دارند و همچنین نهادهایی از کشورهای عراق، سوریه، پاکستان، تانزانیا، رومانی، ایتالیا، اسپانیا و… در برگزاری این همایش ما را یاری می‌کنند.
علوی آزیز به محور نشست‌های تخصصی این همایش اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها در موضوعات «خدا محوری»، «عقلانیت و دیانت»، «محبت و عدالت»، «زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو ایمان»، «تربیت دینی و چالش‌های عصر حاضر» و «رابطه با حقوق بشر در ایمان الهی» در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
دبیر نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت وگوی ادیان ادامه داد: افتتاح موزه ادیان در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با حضور رهبران دینی، برگزاری نمایشگاه نسخ خطی با محوریت ادیان ابراهیمی، رونمایی از نقاشی فاخر با موضوع مناظرات حضرت رضا(ع)، دیدار و تجلیل از خانواده شهدای مسیحی، یهودی و زرتشتی و.. برخی از برنامه‌های جانبی این همایش است.
وی همچنین تصریح کرد: در این همایش از سرودی که به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی با محتوای توحید و آموزه‌های ادیان ابراهیمی تهیه شده است، رونمایی می‌شود.
علوی آزیز افزود: در ادامه این همایش نیز از ۴۰ عکس برتر با موضوع همزیستی مسالمت آمیز ادیان در پرتو انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین جمعه ۱۲ بهمن‌ماه همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) به کشور، نمایشگاه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، آستان قدس رضوی و حرم مطهر ویژه مهمانان خارجی این همایش برپا خواهد شد.
علوی آزیز افزود: مراسم افتتاحیه این همایش ۱۰ بهمن ماه ساعت ۸صبح در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی آغاز می‌شود و اختتامیه این همایش نیز ۱۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن