اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

سید خلیل منبتی: رفاه و امنیت زائران مهمترین رویکرد آستان قدس رضوی است

کد خبر : 19336

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فضای ۶۰ هزار متر مربع حرم مطهر رضوی به بیش از یک میلیون متر مربع افزایش پیدا کرد و مهمترین رویکرد این مجموعه معنوی رفاه و امنیت زائران است.
به گزارش صبح مشهد، سیدخلیل منبتی امروز در نشست خبری تشریح عملکرد ۴۰ ساله معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در ۳ سال اخیر اظهار کرد: معماری‌هایی که در فضاهای سطحی و زیر سطحی انجام شده حاصل زحمات خادمان آستان قدس رضوی در دوره های مختلف است.
وی افزود: با انتصاب حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی، تغییرات زیادی در حرم مطهر رضوی صورت گرفته و تمام مجموعه‌ها تلاش دارند تا بهترین خدمات رفاهی و آسایشی را به زائران و مجاوران ارائه دهند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی بیان کرد: بحث اسکان زائران مهمترین موضوعی بود که در معاونت اماکن به طور جدی پیگیری شد تا با پیش‌بینی فضا و امکانات، مسافران کم بضاعتی که توانایی مالی برای استقرار در مهمانپذیرها یا محلی برای اقامت در مشهد ندارند و شب را در اطراف حرم مطهر رضوی می گذرانند، در این اماکن استراحت شبانه داشته باشند.
وی با بیان اینکه در ایام تابستان هر شب ۲۵۰۰ زائر در این اماکن اسکان داده شدند، افزود: همچنین برای رفع خستگی زائران دو محل در رواق شیخ طوسی و شیخ حر عاملی حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده تا زائران به صورت جداگانه بتوانند در این دو محل به استراحت بپردازند.
منبتی اظهار کرد: حسب تأکیدها و رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی و در راستای تکریم زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در ایام نوروز روزانه۴۰ هزار غذای گرم در مبادی ورودی شهر مقدس مشهد در بین زائران بارگاه مقدس امام رضا(ع) توزیع ‌شد.
پذیرایی از ۱۹ میلیون زائر در مهمانسرای حضرت رضا(ع)
منبتی با بیان اینکه در گذشته مهمانسرای قدیم پذیرای روزانه ۱۵۰۰ زائر بود که با اضافه شدن مهمانسرای غدیر این ظرفیت به روزی ۲۰ هزار و در برخی ایام تا ۷۰ هزار نفر افزایش یافت، ادامه داد: با پیگیری‌های فراوان و با کمک خیرین مهمانسرای غدیر تجهیز و راه‌اندازی شد و طی ۳ سال اخیر بیش از ۱۹ میلیون غذا پخت و توزیع شده است.
وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ثبت‌نام غذای حضرتی موسوم به «رضوان» اظهار کرد: در راستای ایجاد فرصت برابر جهت بهره‌مندی تمامی زائران امام رئوف(ع) از غذای متبرک مهمان‌سرای حضرت رضا(ع)، با ایجاد تحول در روش توزیع دعوت‌نامه، کد ملی هر فرد را مبنای توزیع غذای حضرتی قرار داده‌ایم.
وی افزود: در این طرح هر شخص با وارد کردن کد ملی خود می‌تواند حداقل یک بار در سال به همراه ۴ نفر از اعضای خانواده میهمان خوان پربرکت حضرت رضا(ع) شده و از غذای متبرک بهره‌مند شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران بیان کرد: از سال گذشته و با همکاری آموزش و پرورش خراسان روزانه بین ۴ تا ۵ هزار دانش‌آموز برای صرف صبحانه به مهمان‌سرای حضرت رضا(ع) مشرف می‌شوندکه این اقدام تاثیر زیادی در شخصیت آینده سازان این کشور دارد.
وی توزیع ۱۰۰ هزار غذای سبک در بین صفوف نماز و پذیرایی از ۱۴ هزار روزه‌دار در سفره‌های اکرام رضوی را از دیگر اقدامات شاخص این معاونت ذکر کرد و گفت: توزیع ۱۵۰۰ وعده غذای گرم پنجشنبه هر هفته و پخت و توزیع روزانه ۵ هزار کاسه آش نذری در حاشیه شهر مشهد به ویژه در مدارس از دیگر اقدامات این معاونت در راستای محرومیت‌زدایی و تکریم مجاوران است.
تصمیم گیری نهایی درخصوص پارکینگ های حرم به عهده مدیریت شهری است
منبتی بیان کرد: با توجه به جلسات متعدد کارشناسی که بین مدیریت شهری، نیروهای امنیتی و آستان قدس رضوی برگزار شده، حذف پارکینگ‌های زیرگذر حرم مطهر در آینده نزدیک در دستور کار قرار گرفته که کاهش بار ترافیکی اطراف حرم مطهر از مهمترین نتایج این اقدام خواهد بود.
وی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی باید مقصد زیارت باشد نه معبر، تصریح کرد: آستان قدس رضوی سالهاست آمادگی خود را برای همکاری با شورای ترافیک، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد در جهت حل معضل گره ترافیکی اطراف حرم مطهر اعلام داشته است.
وی افزود: مدیریت شهری و نیروی انتظامی و امنیتی استان خراسان رضوی درخواست حذف زیرگذر را به دلایل ترافیکی دارند، با توجه به گزارش سازمان ترافیک مشهد ۷۵ درصد زائران، پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند.
وی با بیان اینکه تصمیم گیری نهایی در این موضوع به عهده مدیریت شهری است، افزود: بایستی شهرداری محترم نسبت به احداث پارکینگ های مناسب اقدام نماید و از سویی نیز با افزایش وسایل نقلیه عمومی نسبت به جابه جایی زائران سالمند اقدام کند.
برگزاری نماز جمعه در رواق‌ها وی با اشاره به اینکه شعار آستان قدس رضوی ارائه بهترین خدمات برای زائران است اظهار کرد: با حضور تولیت جدید شاهد تحولاتی در حرم مطهر بوده‌ایم به همین منظور سعی شد تا حد امکان نمازهای جمعه در رواق‌ها برگزار شود و مردم از گرما و سرما در امان باشند.
منبتی با بیان اینکه در اماکن متبرکه بیش از ۱۲۰ فرایند خدمتی در بحث امنیتی، بهداشتی، پذیرایی و انتظامات صورت می‌گیرد بیان کرد: ایجاد رمپ در فضای رواق‌ها، جابه‌جایی پنجره فولاد، افتتاح رواق حضرت زهرا(س)، ایجاد کفشداری بانوان، عطر افشانی با پایه گیاهی متناسب با هر فصل از دیگر اقداماتی بوده که صورت گرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن