مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

با هدف هم‌افزایی و اشتراک تجربیات ادیان ابراهیمی در تربیت دینی؛ اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در مشهد برگزار می‌شود

کد خبر : 19109

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی گفت: این کنفرانس با هدف هم‌افزایی و اشتراک تجربیات دینی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از فارس ، علی سروری مجد ظهر امروز در نشسست خبری که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی در اسفند ماه امسال به‌میزبانی مشهد برگزار می‌شود، گفت: برای این کنفرانس دو پیش کنفرانس طراحی شده بود که اولین پیش کنفرانس ماه گذشته در بیروت لبنان با حضور دانشمندان ایرانی و لبنانی برگزار شد و دومین پیش کنفرانس چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۹ و ۲۰ دی ماه در مشهد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی ادامه داد: مجری اصلی این کنفرانس دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) است که این کار با مشارکت دانشگاه‌های دیگر، حوزه‌های علمیه سراسر کشور و پژوهشگاه‌ها کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اهداف این کنفرانس تعامل و هم‌فکری اندیشمند مسلمان و سایر ابراهیمی درباره مبانی، مسائل و چالش‌های مشترک درخصوص تربیت دینی است.

سروری مجد بیان کرد: یکی دیگر از اهداف این کنفرانس، تبادل تجارب عملی ادیان ابراهیمی و زمینه‌سازی دستیابی به‌تولید دانش تربیت دینی است، مسلما تجارب بسیاری در حوزه علمیه ادیان ابراهیمی و دانشگاه، مدارس و موسسات آموزش دینی وجود دارد.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی اظهار کرد: این کنفرانس دنبال این است که این تجارب دینی ادیان ابراهیمی را به‌اشتراک بگذارد، این ادیان در طول تاریخ در طول تاریخ تعلیم و تربیت خودشان تجاربی کسب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه باید این تجارب یک‌جا و به‌اشتراک گذاشته شود، گفت: مشهد با دیرینه قوی عظیم و مهمی که دارد می‌تواند پایگاه خوبی در حوزه علمیه باشد.

سروری مجد با بیان اینکه امام رضا (ع) با هجرتی که به‌خراسان کردند، پایه‌گذار نهضت علمی در اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم دراین منطقه بود، اظهار کرد: آثار و طبعات این هجرت را در سال‌ها و قرن‌های بعد پس از هجرت امام رضا(ع) به‌این منطقه می‌بینید، دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت از این منطقه به‌پاخواستند و نه تنها در جهان اسلام، بلکه در کل جهان تاثیرگذار بودند.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی بیان کرد: اگر نهضت علمی امام رضا(ع) نبود، برخی افکار شرک‌آمیزی که در ادیان یهود و مسیحیت وجود داشت و آنچه که تحریف شده بود سبب می‌شد، دیگر امروز هم هیچ اسمی از یهودیت مسیحیت نباشد.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) با مناظراتی که انجام دادند سبب حفظ ادیان ابراهیمی شدند، تصریح کرد: نهضت علمی امام رضا(ع) برگرفته از قرآن کریم سبب رشد و بالندگی توحید در سراسر جهان شد، همچنین به‌توسعه علم در خراسان، کشور و دنیا شد.

سروی مجد با تاکید بر اینکه اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی طراحی شده تا نهضت علمی امام رضا (ع) را با یک موضوع مشخص مبنی بر تربیت دینی بیشتر پذیرفته شود، یادآور شد: این کنفرانس در ۸ محور از جمله محورهای این کنفرانس می‌توان به‌فلسفه تربیت دینی (مفهوم‌شناسی، اهداف، مبانی و امکان فلسفی)، نظریه‌ها و الگوهای تربیت دینی (اصول و روش‌های مطالعات روان شناختی، اجتماعی، حقوقی و فقهی) است.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی ادامه داد: تربیت دینی و چالش‌های جهان معاصر (اوماتیسم و سکولاریزم به‌جریان‌های معنوی ضد دین تاریخ تربیت دینی (تاریخ آرا، تاریخ نهادهای تربیت دینی. تطورات تاریخی) از جمله موضوعات این کنفرانس در کنار نهادها و تربیت دینی خانواده، حکومت، مدارس و اماکن مذهبی، مراکز و سازمان‌های تربیت دینی (عبادت گام‌ها، زیارتگاه‌ها و حرم‌ها) و تجربه‌های تربیت دینی آموزش عمومی آموزش عالی، نهادهای دولتی، مردمی و ) از جمله موضوعات این کنفرانس محسوب می‌شود.

سروری مجد با بیان اینکه یک محور ویژه برای این کنفرانس در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: تربیت دینی و معارف رضوی موضوع بخش سوم بوده که در این بخش ویژه این کنفرانس است که به‌مبانی و اهداف تربیت دینی اصول و روش‌ها تربیت دینی در جامعه چنددینی، چند مذهبی و تربیت عبادی (آموزش مناسک) فلسفه تربیت عبادی، حکمت عبادات، تربیت اعتقادی مناسک و زیارت در تربیت دینی نظریات در باب زیارت می‌پردازد.

وی در رابطه با مهلت ارسال مقالات گفت: علاقمندان می‌تواند آثار خود را تا ۲۰ بهمن ماه به‌آدرس Www.tarbit.imamreza.ac.ir یا به‌دبیرخانه این کنفرانس مشهد مقدس واقع در خیابان دانشگاه، دانشگاه ۲۱، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) ارسال کرده، همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۵۱۴۸۰۴۹ داخلی ۳۲۰۶ ارسال کنند که احتمالا این زمان تمدید می‌شود.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی بیان کرد: تلاش داریم، طی یک هفته بعد از ارسال مقالات داوری شود و اعلام نتیجه‌اش را داشته باشیم تا اصل کنفرانس هم در اسفند ماه برگزار می‌شود.

سروری مجد با بیان اینکه در پیش کنفرانس که در صبح ۱۹ دی ماه در دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) با حضور سه شخصیت فرانسوی با حضور اساتید و اندیشمندان برگزار می‌شود، تصریح کرد: در روز پنج‌شنبه هم در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی نشست تخصصی با عنوان «مبانی و مسائل مشترک ادیان در حوزه تعلیم» برگزار شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۴ شخصیت مسیحی از فرانسه برای این دو روز به‌مشهد دعوت شده‌اند، متذکر شد: حضور این مسیحان در مشهد فرصتی است علاوه بر مباحث علمی با خود مجموعه آستان قدس رضوی، حرم و شخصیت امام رضا(ع) آشنا شود و از گنجیه‌های آستان قدس بازدید کنند.

دبیر اجرایی اولین کنفرانس بین المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی با بیان اینکه بنیان‌گذار حوزه علمیه در خراسان خود امام رضا(ع) هستند، عنوان کرد: حوزه علمیه خراسان قدمت حدود ۴۰۰ ساله دارد، مدرسه خیرات خان و مدرسه میراز جعفر قدمت ۴۰۰ ساله دارد که حتی یکی از حامی‌های این مدارس ایرانی هم نبوده است.

سروری مجد گفت: با توجه به‌اینکه جامعهالمصطفی یکی از مشارکت‌کنندگان در این کنفرانس یا ما هستند شعبه جامعهالمصطفی لبنان زمینه این پیش نشست را بیروت در ماه گذشته فراهم کردند و از مشهد اساتیدی به‌بیروت اعزام شدند و در این شهر به‌ارائه مقاله پرداختند، به‌علاوه اینکه از تجربیات مدارس دینی در لبنان با مدارس اشتراک گذاشته شد.

آستان قدس می‌تواند بستری مناسب برای اجرای تجربیات موفق در حوزه ادیان ابراهیمی باشد

در ادامه معاون پژوهش وفناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) نیز گفت: این دانشگاه به‌عنوان یکی از بازوهای علمی آستان قدس رضوی عهددار تشکیل دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی است.

ابراهیم دانشی‌فر اظهار کرد: به‌جز اینکه آستان قدس محملی برای پیاده‌سازی تجربیات موفقیت‌آمیزی در همه ادیان ابراهیمی می‌تواند باشد، موضوع تربیت دینی یکی از ساحت‌ها مهم فکری هم می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: تولید علم و مفهوم‌پردازی بحث فلسفه تربیتی و تجربه‌نگاری اینها جزو ساحت‌های فکری هستند که مستقلا شاٌن پرداختن به‌آن وجود دارد و آستان قدس به‌عنوان یکی از سازمان‌ها پیش‌رو به‌موضوع ورود پیدا کرده است.

معاون پژوهش وفناوری دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: با تشکیل دبیرخانه ما برای سال‌های بعد برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهیم کرد و از تجربیات امسال برای سال‌ها بعد حتما استفاده می‌کنیم.

دانشی‌فر با بیان اینکه دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) هم یک پیش کنفرانس تخصصی با موضوع علوم معارف رضوی در تربیت دینی از دیدگاه روانشناسی و تربیتی برگزار کردیم، تاکید کرد: اینکه در ۳۰ آبان با حضور دانشجویان و اساتید برگزار شد، هدف اصلی واکاوی آثار و پژوهش‌های مرتبط با امام رضا(ع) با حوزه‌های روانشناسی و علوم تربیتی بود.

وی اظهار کرد: نشست‌های مرتبط با موضوع کنفرانس بین‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی طی سال آینده در این دانشگاه برگزار می‌شود، مفهوم تربیت دینی، هم‌افزایی بین ادیان ابراهیمی، وجوه متفاوت از تربیت مانند تربیت و رسانه تربیت دینی در حوزه کودکان برای سال آینده در نظر خواهیم گرفت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن