اخبار مهمدانش و فناوری

در نشست خبری انجمن حمایت از بیماران سرطانی مطرح شد: سرطان‌های مری و معده از سرطان‌های شایع خراسان رضوی هستند/ چرا بیمه درمان‌های نوین سرطان را پوشش نمی‌دهد؟

کد خبر : 18998

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی ازعدم پوشش بیمه‌ای درمان‌های نوین سرطان انتقاد کرد.

به گزارش صبح مشهد، اصغر افراسیابی امروز در نشستی خبری که در «مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا» برگزار شد، اظهار کرد: درمان آی.ام.آر.تی یکی از روش‌های درمان روز دنیاست که در مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا انجام می‌شود. در این درمان مثلا اگر تیروئید فرد باید پرتو ببیند در تمام کشور با خشک‌شدن تمام غدد بزاقی توأم است که تا آخر عمر دهان فرد خشک می‌شود اما در این‌جا درمان به گونه‌ای است که غدد حفظ می‌شود یا مثلا درمان سرطان پشت چشم با کوری مطلق توأم است اما در این درمان، چشم محافظت می‌شود. متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر بابت خش‌شدن غدد بزاقی و کورشدن چشم هزینه را پرداخت می‌کنند، اما برای آی.ام.آر.تی که چنین عوارضی ندارد، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند، این واقعاً درد ماست.

وی ادامه داد:هدف انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد این است که بیماری که به مرکز ما یعنی تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا مراجعه می‌کند همه خدمات را در هنمن مجموعه ارائه کنیم. توسعه مرکز هم در این راستا بوده است و به این دلیل که متاسفانه نتوانستیم بخش جراحی را در این مرکز راه بیندازیم تصمیم گرفتیم بیمارستان ناظران را در فاصله ۷۰۰ متری مجموعه ایجاد کنیم.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد خاطرنشان کرد: احداث بیمارستان ناظران  با تهیه ۱۸هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین و ۲۹ هزار متر زیربنا در خیابان شریعتی، در سال ۹۴ و با کلنگ‌زنی وزیر کشور شروع شد. پروژه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

افراسیابی افزود: پروژه بیمارستان ناظران ۲۰۰ تخت‌خوابی و با اسکلت تمام بتنی است و برای شرایط بحرانی سازه مناسبی است.این بیمارستان ۵ اتاق عمل با آخرین استاندارهای روز خواهد داشت. یک طبقه از این بیمارستان با ۵۰ تخت برای اطفال درنظر گرفته شده همچنین بخش تصویربرداری پزشکی هسته‌ای و آزمایشگاه پیشرفته دارد.

وی با اشاره به اینکه «پیش‌بینی اعتبار پروژه ۱۴۰ میلیارد تومان است که ۷۰ میلیارد تومان آن در حوزه ساختمانی و ۷۰ میلیارد تومان برای تجهیزات است»، گفت: تمام هزینه‌ها از جانب کمک‌های خیران تامین می‌شود. تمام تلاش ما این است که تجهیزات ایرانی استفاده کنیم.چرا بیمه درمان‌های نوین سرطان را پوشش نمی‌دهد؟

جای تاسف است بیمه‌ها غربال‌گری را پوشش نمی‌دهند

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با بیان اینکه «غربا‌گری تحت پوشش بیمه نیست»، اظهار کرد: از مشکلات ما در کشور این است که بیمه‌ها حاضرند میلیون‌ها تومان برای درمان بدهند اما برای غربال‌گری هزینه نمی‌کنند، این موضوع جای تاسف است.

دکترخدایی اظهار کرد: وزارت بهداشت زمانی می‌تواند موفق باشد که اولا مردم  حافظ سلامت خود باشند. دوما در قالب سازمان مردم نهاد در زمینه پیشگیری، توان‌بخشی و درمان کمک کنند.عمده علت سرطان، شیوه غلط زندگی مردم است. تغذیه، دخانیات، بی‌تحرکی و… در بروز سرطان تاثیر گذار هستند. در این زمینه رسانه‌ها بسیار می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: یکی از انجمن‌هایی که در خراسان رضوی در حوزه‌های پیشگیری،درمان و حمایت از بیماران سرطانی فعالیت می‌کند، انجمن حمایت از بیماران سرطانی مشهد است. استنباط ما این است که فعالیت این انجمن، درمانی است اما اولین هدف آن آموزش، مشاوره و غربالگری برای پیشگیری و سپس خدمات درمانی است. انجمن پیشگیری از سرطان نسترن را در مشهد داریم که صرفا در زمینه پیشگیری از سرطان فعالیت می‌کند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص مرکز تخصص رادیوتراپی انکولوژی رضا گفت: این مرکز که متعلق به انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد است پیشرفته‌ترین تجهیزات را دارد. مرکز هزینه درمان، رفت و برگشت و اقامت بیماران نیازمند را می‌دهد. همچنین یک همراه سرا برای بیماران شهرستانی دارد.

خدایی عنوان کرد: یکی از اقدامات بزرگ انجمن احداث بیمارستان ۲۰۰ تخت‌خوابی ناظران است که یکی از بیمارستان‌های مجهز در شرق کشور و یا حتی در خاورمیانه است که تمام اعتبارات آن از طریق خیران تامین شده و امیدوارم در سال آینده افتتاح شود.

وی خاطرنشان کرد: در سطح خراسان رضوی در حال حاضر ۷۵ موسسه و انجمن مردم نهاد داریم که در حوزه سلامت و حمایت از سلامت فعالیت می‌کنند. خوشبختانه می‌توانیم بگوییم به سمتی حرکت می‌کنیم که مشهد شهری باشد که مردم بخاطر درمان دغدغه پول نداشته باشند. این هدف تا حدود ۸۵-۹۰ درصد محقق شده زیرا موسسات متعدد توسط خیرین ایجاد شده و تمام بیمارستان‌های مشهد موسسه خیریه دارند و دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم به اندازه کمک خیران به بیماران تخفیف می‌دهد.

 

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص کاهش یا افزایش کمک‌های مردمی یادآور شد: واقعیت این است سطح کمک خیران به دلیل شرایط اقتصادی کاهش یافته و  افت مشارکت ها را داریم.

۳۰ میلیارد تومان از دولت طلب‌کاریم

نایب رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد هم گفت: ۳۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم که ۱۴ ماه است نداده است.

حمید مستشاری اظهار کرد: از هنگامی که فعالیت خود را آغاز کرده‌ایم هدفمان این بوده که مرکز به عنوان بزرگ‌ترین مجهزترین و به معنای اخص خیریه بتواند خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه «در سال ۸۰ کلنگ مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا زده شد»، عنوان کرد: در سال ۸۶ که مجموعه افتتاح شد روزانه ۳-۴ نفر مراجعه‌کننده داشتیم اما درحال حاضر روزانه ۱۰۰۰ نفر مراجعه‌کننده داریم و ۳۰۰۰ خدمت با تعرفه دولتی انجام می‌گیرد.

نایب رئیس هیئت مدیره  انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد خاطرنشان کرد: دولت حقوق کارمندان خود را می‌دهد اما ما ماهیانه ۸۰۰ میلیون هزینه حقوق داریم که خودمان می‌دهیم. ماهی ۳۰۰ میلیون پول بیمه می‌دهیم. ۳۰ میلیارد تومان از دولت طلب داریم که ۱۴ ماه است نداده و ما را به خاک سیاه نشانده است. از میان بیمه‌ها از بیمه تامین اجتماعی و سلامت در مجموع ۲۸ میلیارد تومان طلب داریم.

مستشاری افزود: ۱۴ ماه است پزشکان ما پول دریافت نکرده‌اند و ما زیر بار قرض رفتیم. دارد اعتبار ما کم می‌شود حتی ما تعرفه خیریه نمی‌گیریم تعرفه دولتی می‌گیریم.

 

نایب رئیس هیئت مدیره  انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد تصریح کرد: ۹۰۰ میلیون تومان پول مالیات و دارایی دادیم. ما برای دولت کار می‌کنیم اما بعضی وقت‌ها همان پول گمرک را هم می‌گیرند.

شیوع سرطان در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است

 

مدیربرنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این نشست گفت: شیوع سرطان در ایران از میانگین جهانی پاین‌تر است.

محمدعلی دنکوب اظهار کرد: میزان بروز سرطان در ایران بر اساس آخرین آمار در بین مردان ۱۵۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۳۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این آمار از میزان متوسط جهانی پایین‌تر است. آمار متوسط جهانی در مردان ۲۰۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر و در زنان ۱۶۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور در حال توسعه هستیم انتظار داریم این میزان افزایش پیدا کند. از نظر شیوع سرطان بیشترین سرطان در زنا‌ن سرطان پستان و در مردان سرطان معده است. در خراسان رضوی هم شیوع سرطان از همین الگو پیروی می‌کند.

مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار ما که مربوط به سال ۹۳ است در خراسان رضوی ۱۰ هزارو۳۸۰ مورد سرطان داشته‌ایم که ۴۹۷۲  مورد در زنان و ۵۴۰۱ مورد در مردان بوده است. همچنین در ۶ ماهه ابتدای سال جاری در بیماستان‌های دولتی ۴۷۷۹ مورد بستری سرطان داشته‌ایم که شامل موارد انکولوژی بالغین و اطفال می‌شود.

دنکوب خاطرنشان کرد:در بخش دولتی ۹۵ تخت شیمی درمانی داریم که در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۶ هزار و۵۰۰ مورد شیمی درمانی را انجام دادند. همچنین  ۱۵۶ تخت ما به آنکولوژی اختصاص یافته و ۴۷۷۹ بیمار در این تخت‌ها بستری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه «بعد از طرح تحول سلامت خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی در مراکز دولتی رایگان شده است»،عنوان کرد: علاوه‌بر این در طرح تحول سلامت کمک به بیماران نیازمندی که در بیمارستان دولتی بستری می‌شوند ردیف اختصاصی تخصیص داده شده. در سه ماه دوم امسال بالغ بر ۷۲۰ میلیون تومان به بیماران کمک کردیم.

دنکوب در خصوص برنامه سرطان وزارت بهداشت گفت:  در ۵ محور خدمات درمانی در دست اقدام است. اولین مورد استانداردسازی و توسعه مراکز شیمی درمانی سرطانی در بخش خصوصی و دولتی است. دویمن مورد توسعه مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان است که در این راستا ساخت ۵ مرکز در بیمارستان‌های امام رضا، هاشمی‌نژاد، امید، موسی‌بن جعفر قوچان و شهید مدرس کاشمر به اتمام رسیده است.

مدیر برنامه سرطان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: اقدام بعدی توسعه مراکز سرطان تیپ ۲ است که علاوه‌بر خدمات شیمی‌درمانی خدمات  رادیوتراپی انجام می‌دهند. در این راستا در سه ماهه ابتدای سال ۹۸ بخش رادیوتراپی بیمارستان امام رضا بهره‌برداری خواهد شد. دو اقدام دیگر هم مراکز حمایتی و سامانه کشوری هستند که به زودی اجرا خواهند شد.

سرطان‌های مری و معده از سرطان‌های شایع خراسان رضوی هستند

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا هم در این نشست خبری گفت: در خراسان  سرطان مری و معده  جزو سرطان‌های شایع است.

دکتر ورشویی اظهار کرد: در مرکز ما بیش از ۳۰۰۰ بیمار جدید در سال گذشته پذیرش داشته‌ایم که ۲۵ درصد این افراد مبتلا به سرطان سینه بوده‌اند. سرطان سینه متاسفانه بالاترین میزان بروز سرطان در خانم هاست.

وی ادامه داد: ما در منطقه شمایل کشور قرار داریم. درخطه شمال کشور براساس جغرافیا، ژنتیک و تغذیه سرطان‌های دستگاه گوارش جزو شایع‌ترین سرطان‌هاست. در خراسان هم سرطان مری و معده  جزو سرطان‌های شایع است.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا در خصوص گردشگری سلامت  گفت: متاسفانه تاکنون در این زمینه متولی نداشته‌ایم واین موضوع باعث می‌شده منبع خوبی از درآمد را از دست بدهیم. به همین دلیل معاونت درمان وزارت بهداشت از سال گذشته دستورالعملی داشته که در حوزه گردشگری سلامت وارد شود و به این موضوع نظم بدهد. مرکز ما جزو اولین مراکزی بود که در این زمینه وارد شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده. برای این موضوع در بیمارستان ناظران که سال آینده افتتاح می‌شود هم چشم‌اندازی دیده‌ایم و واحدهای وی.آی.پی و سی،آی.پی برای افرادی که از کشورهای دیگر به ما مراجعه می‌کنند در نظر گرفته‌ایم.

ورشویی با بیان اینکه «حدود ۱۰ درصد مراجعین مرکز ما اتباع خارجی هستند»، گفت: البته به دلیلی شرایطی که پیش آمد مراجعین خارجی ما کاهش یافت اما درحال حاضر شرایط بهتر و آمار رو به افزایش است. تا شهریور امسال متاسفانه بر اساس سیاست انجمن حمایت از بیماران سرطانی هیچ تفاوتی بین تعرفه بیمار ایرانی و اتباع خارجی وجود نداشت زیرا نگاه انجمن این بود که بیمار انسان است و فرقی ندارد ایرانی باشد یا خارجی. وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌های جدید در زمینه توریسم سلامت  الان درحال حاضر تعرفه خیریه از اتباع خارجی گرفته می‌شود که امیدواریم با دستورالعمل‌های جدید در زمینه توریسم سلامت بیشتر شود.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا تصریح کرد: بیشترین مراجعه از عراق است و قبلا از عربستان بود اما زمانی که روابط ما با عربستان مشکل پیدا کرد شیعیان عربستان را از دست دادیم. مشهد به دلیل وجود امام رضا مرکز خاصی است و افراد حتی به‌جای بوشهر و اهواز که نزدیکتر است به مشهد می‌آمدند. بالاترین توریسم سلامت را به ترتیب در دندانپزشکی و عمل‌های زیبایی داریم.

ورشویی عنوان کرد: ما همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و مراکز داخلی و بین المللی داشتیم از مهم‌ترین آنها عضویت در یو،آی، سی، سی است که بزرگترین مجمع در حوزه سرطان در جهان است و در زمینه  پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری سرطانکار می‌کند.

وی درخصوص هزینه داروی بیماران گفت:بیماران دارو را از داروخانه تهیه می‌کنند و ما در این زمینه نظارت نداریم. سال گذشته  در بخش مددکاری حدود  ۹۰۰ میلیون تومان کمک هزینه دارویی دادیم بخاطر اینکه فرانشیزی که بیماران باید پرداخت کنند زیاد است  و تعداد زیادی از داروها پوشش بیمه‌ای ندارد. در حوزه درمان تعرفه ما دولتی است و بر اساس طرح تحول سلامت یک ریال فرانشیز از بیمار نمی‌گیریم.

ورشویی با اشاره به اینکه «درمان آی.ام.آر.تی یکی از روش‌های درمان روز دنیا در حوزه سرطان است که کیفیت درمان را بهینه و بافت‌های سالم را حفظ می‌کند»، تصریح کرد: اما بیمه این درمان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد؛ بحث سر این است که اختلاف قیمت وجود دارد و بیمه برای اینکه سرانه هزینه‌اش بالا می‌رود هزینه آن را قبول نمی‌کند. ما حتی پیشنهاد دادیم که بیایند میزان سود و مضرات را بسنجند و اگر از نظر اقتصای  توجیه داشت بیمه‌ وارد شود و این هزینه را تقبل کند. لازم نیست همه بیماران از این درمان استفاده کنند بلکه این درمان را فقط برای  بیمارانی که راهی به‌جز این درمان ندارند، استفاده می‌کنیم.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا در خصوص این مرکز عنوان کرد : در حال حاضر ۵ دستگاه شتاب‌دهنده داریم که از مجهزترین و به روزترین تجهیزات دنیا هستند. این مرکز تشخیصی و درمانی بوده و دارای ۵ طبقه است. در بخش شیمی درمانی ۲۶ تخت داریم که تخت‌های خاصی هستند که حالت آن‌ها برای راحتی بیمار تغییر می‌کند. هزینه خرید هر تخت در آن زمان ۱۰ میلیون تومان بود. به طور میانگین در ماه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر پذیرش شیمی درمانی داریم.

ورشویی بیان کرد:در بخش‌های تشخیصی مرکز تصویربرداری مجهزی شامل ام، آر،آی داریم که تنکنیک های تصویربرداری عروق را می‌تواند انجام دهد. تخت‌های ما قادر به تحمل وزن های بالا هستند. مراکز کمی در مشهد داریم که قادرند بیماران با وزن بالا را پذیرش کنند. هم در بخش سی، تی، اسکن هم ام، آر، آی قادر به پذیرش بیماران بالای ۱۲۰ کیلوگرم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تشخیص طبی ما آزمایشگاه کاملی است  و فقط  برخی آزمایشگاه‌های خاص را در این مرکز انجام نمی‌دهیم اما در بیمارستان ناظران که سال آینده افتتاح می‌شود این آزمایش‌های خاص را هم انجام خواهیم داد.

ورشویی بیان کرد: بخش پزشکی هسته‌ای داریم که اسکن‌های تشخیصی را انجام می‌دهد و قرار است ارتقا یابد. در بخش کلینیک تخصص آنکولوژی ۱۵ متخصص آنکولوژی و رادیوتراپی داریم. مرکز ما کلینیک دندانپزشکی، واحد مامایی، کلینیک تغذیه و… دارد. فقط درمان جسمی بیمار برای ما مطرح نیست، نگاهمان این است که بیمار را همه جانبه درمان کنیم. بسساری از بیمارانمان مشکلات تغذیه‌ای  و نیاز به مشاوره در این زمینه دارند.

رئیس مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا با اشاره به وجود واحد مشاوره در  این مرکز ادامه داد: حمایت روحی روانی از بیمار و خانواده او مهم است که در این زمینه هم آموزش فردی  وهم آموزش گروهی انجام می‌دهیم. بیماری وقتی اسم سرطان را می‌شنود هیچ ایده‌ای ندارد  که چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. در واحد آموزش به او توضیح می‌دهیم که درمان چیست و چه عوارضی خواهد داشت. همچنین یکی از اهداف بخش آزمایشگاه ما  ایجاد روشی برای تشخیص زودرس سرطان روده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن