اجتماعیاخبار مهم

به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ چهارمین نشست تخصصی «از پژوهش تا عمل» برگزار شد

کد خبر : 18913

چهارمین نشست تخصصی «از پژوهش تا عمل» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری انجمن کتابداری و علم اطلاعات و کتابشناسی دانشگاه فردوسی و اداره کتابخانه های عمومی مشهد برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، چهارمین نشست تخصصی «از پژوهش تا عمل» به همت اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و با همکاری انجمن کتابداری و اطلاعات رسانی شاخه خراسان و گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی و اداره کتابخانه های عمومی مشهد و با حضور محسن نوکاریزی، محمود سالاری، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد؛ مهری پریرخ، استاد دانشگاه و عضو هیات امنای نهاد کتابخانه های عمومی کشور و حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) گفت: پیامبر بزرگوار اسلام(ص) فرمودند خدا رحمت کند کسی که کاری را متقن انجام دهد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان ادامه داد:کار متقن، کاری است که با پژوهش و تحقیقات کامل انجام شود و اگر غیر از این باشد هر کاری بی نتیجه و بی پایان و ابتر خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از تحقیقاتی که در چهل سال گذشته انجام شده است و تحقیقات خوبی هم بوده است به مرحله اجرا و عمل نرسیده است و در کتابخانه ها و در قفسه باقی مانده است پیگیری و ادامه این مباحث پژوهشی در کتابخانه های عمومی باعث توجه به عملیاتی شدن پژوهشها و تحقیقات می شود و از این نظر اسم این همایش نام با مسمایی است.

حجت الاسلام سبزیان ادامه داد: حضور اساتید دانشگاه در برنامه ها و فعالیتهای اداره کل کتابخانه های عمومی استان موجب برکت و غنای فعالیتهای ماست و ما آمادگی داریم تا با توسعه این همکاریها زمینه حضور و بازدید اساتید دانشگاه را از کتابخانه های عمومی فراهم کنیم تا این بازدیدها در ارائه طرحهای پیشنهادی به دانشجویان در پایان نامه ها بشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی یاد آور شد: بعضی از شهرستاها از امکانات خوبی برخوردار هستند و گاها مناطقی از استان دارای امکانات نیستند و حتی درگیر آسیبهای اجتماعی هستند و با ارائه پزوهش و تحقیقات لازم می توان از ظرفیت پژوهش و تحقیق به ضرورت ساخت کتابخانه عمومی در این مناطق رسید.

محسن نوکاریزی، عضو هیات علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردسی مشهد نیز در این همایش با ارائه مقاله ای تحت عنوان بررسی تأثیر باورهای انگیزشی مطالعه کارکنان بر عملکرد سازمانی آنان در کتابخانه‌های عمومی به ارائه سخن پرداخت.

وی با تاکید براهمیت مطالعه، اطلاعات را یک کالای اجتماعی دانست که سود آن بر جامعه بیشتر از فرد است و گفت: انگیزش پیشران رفتار است و باور نیز ارزشهایی است که در ذهن افراد نشسته است و بریا فرد قابل قبول است و این مقاله سعی کرده است بر این اساس نقش باورهای انگیزشی را در کارکرد کتابخانه ها در حوزه مسئولان و کتابداران و اعضا و حتی کسانی که عضو کتابخانه نیستند بررسی کند.

در ادامه این نشست زینب عطایی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد مقاله خود با عنوان «اولویت بندی و امکان سنجی خدمات قابل ارائه در کتابخانه های عمومی شهر مشهد در جهت کاهش مشکلات زناشویی» را ارائه کرد.

ارائه مقاله «معرفی طرحهای ترویج کتابخوانی با محوریت نقش مدارس در ایران و جهان» توسط  هانیه وهابی و با مشارکت نیره دادخواه و فهیمه صبوری کتابداران کتابخانه عمومی شهید باهنر مشهد مقدس بخش دیگری از این مراسم بود.

زهرا نیکدل کتابدار کتابخانه عمومی شهید مدرس کاشمر نیز در این مراسم به ارائه مقاله «نقش کتابخانه های عمومی در بازآفرینی شهری» پرداخت.

تقدیر از پژوهشگران و محققان کتابخانه های عمومی و ارائه دهنگان مقاله و همچنینن صاحبان ایده ها و خلاقیتها در کتابخانه های عمومی پایان بخش مراسم بود.

در این قسمت از محسن نوکاریزی، زینب عطایی، هانیه وهابی، زهرا نیکدل به عنوان ارائه دهنگان مقاله تقدیر شد.

نیره دادخواه، ساناز رهنما، فهیمه صبوری، کتابداران کتابخانه عمومی شهید باهنر مشهد؛ عطیه باغستانی،کتابدار کتابخانه عمومی مشارکتی قلم مشهد مقدس؛ ابراهیم ولی نیا، مسئول کتابخانه غدیر ملک آباد مشهد؛ علیرضا صغیر، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان گناباد؛ قدرت الله کشوری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی خوشاب؛ احمد مظلوم، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد و اسما قلی زاده، مسئول کتابخانه عمومی شهید ابدی شهرستان گناباد به عنوان صاحبان طرحها و ایده های خلاق برگزیده استان تقدیر شدند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن