اجتماعیزندگی

اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی اعلام کرد: نحوه پرداخت هزینه و فوق‌العاده سفر و اقامت بیمار و همراه

کد خبر : 18904

روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی خراسان رضوی، به منظور افزایش سطح آگاهی بیمه شدگان محترم ، توضیحاتی در خصوص نحوه پرداخت هزینه و فوق‌العاده سفر و اقامت بیمار و همراه ارائه می نماید.

هزینه سفر به استناد ماده ۵٧ و هزینه اقامت بیمار و همراه به استناد بند ۵ ماده ۶٢ قانون تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.
در مواردی که معالجه بیمار مستلزم انتقال وی از روستا به شهر یا از شهرستان به شهرستان دیگر باشد و درمان به طور سرپایی انجام شود، هزینه رفت و برگشت و همچنین هزینه اقامت بیمار و همراه (در صورت نیاز به همراه) پس از احراز شرایط قانونی پرداخت خواهد شد؛ مشروط بر اینکه امکان معالجه بیمار حسب گواهی پزشک معالج در محل وجود نداشته باشد و در صورت نیاز به اعزام، نحوه آن به تایید شورای پزشکی سازمان رسیده باشد.
مشمولان کمک هزینه سفر کلیه بیمه شدگان اجباری، رانندگان برون و درون شهری، قالی‌بافان، کارگران ساختمانی، مقرری بگیران بیمه بیکاری، بیمه شدگان توافقی و بیمه شدگان اختیاری و افراد تحت تکفل آنان، به استثنای بیمه شدگان صاحبان حرف ومشاغل آزاد و مستمری بگیران، مشمول کسر سرانه درمان می باشند.
همچنین صرفـا بیمه شدگان مزدبگیر مشمول دریافت غرامت دستمزد هستند، بنابراین هزینه اقامت بیمار و همراه صرفا به بیمه شدگان اجباری که استحقاق دریافت غرامت دستمزد را دارند، قابل پرداخت است.
مبلغ هزینه سفر بر اساس وسیله نقلیه و به میزان بهای بلیت با نرخ مصوب (در مورد هواپیما، قطار و اتوبوس و کشتی) و نرخ مصوب اعلام شده توسط مراجع ذی‌صلاح (در مورد سواری) قابل پرداخت خواهد بود. در صورتی که امکان اعزام بیمار به طور نشسته مقدور نباشد، لزوم اعزام بیمار با سواری دربست و با تعداد بلیط مورد نیازجهت مسافرت با اتوبوس یا قطار توسط شورای پزشکی تعیین خواهد شد.
بدیهی است در صورت نیاز بیمار به همراه، مراتب نیز توسط شورای مذکور اعلام می‌شود که در این قبیل موارد مبلغ هزینه سفر بابت همراه بیمار نیز قابل پرداخت خواهد بود.

هرگاه درمان بیمار اعزامی به طور سرپائی انجام شود، معادل ١٠٠درصد غرامت دستمزد متعلقه به بیمار بابت هزینه اقامت و در صورت داشتن همراه معادل ۵٠درصد متوسط حقوق یا دستمزد روزانه بیمه شده بابت همراه به وی پرداخت خواهد شد.
گفتنی است، هزینه اقامت بیمار حاصل‌ضرب تعداد روزهای سرپائی در غرامت دستمزد متعلقه روزانه است و هزینه اقامت همراه از طریق ۵٠درصد ضربدر تعداد روزهای اقامت سرپائی، ضربدرمتوسط دستمزد روزانه بیمه شده محاسبه می‌شود.
در صورتی که بیمار، متقاضی دریافت هزینه‌های مذکور به طور یکجا باشد، پس از رفت و برگشت، هزینه‌های مذکور را از شعبه اعزام کننده دریافت خواهد کرد و در صورت نیاز به دریافت آن در دو مرحله، هزینه سفر برگشت و اقامت (در صورت استحقاق) را می‌تواند از شعبه مقصد دریافت کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن