استانیاقتصادی

به میزبانی آبفای خراسان رضوی انجام شد: برگزاری نشست شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران و پدافندغیر عامل صنعت آب و برق منطقه شمال شرق کشور

کد خبر : 18708

نشست شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران و پدافندغیر عامل صنعت آب و برق منطقه شمال شرق کشور به میزبانی آبفای خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.
به گزارش صبح مشهد، در این همایش دو روزه مدیران مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق استان های خراسان رضوی ،خراسان شمالی ، گلستان و سمنان با تشکیل جلسات تخصصی و شرکت در دوره آموزشی ضمن طرح چالش های موجود به ارائه تجربیات خود در حوزه پدافند غیرعامل پرداختند.
ترسیم سیمای صنعت آب و فاضلاب خراسان رضوی
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه این نشست ، سیمای صنعت آب و فاضلاب ۷۳ شهر تحت پوشش آبفای استان با ۷۲۲هزار مشترک آب و یک میلیون و ۸۰۰ هزارنفر جمعیت را ترسیم کرد و از کاهش کمی و کیفی آب و کمبود اعتبارات عمرانی به عنوان مشکلات تامین آب در استان نام برد و اظهار داشت:۵۱۶ هزارو نفر (۲۰۱هزارو۷۷۱مشترک) در هفت شهر استان هم از خدمات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برخوردارند که ۲۸درصد جمعیت تحت پوشش را شامل می شوند.
عباس مهری همچنین به تشریح اهم اقدامات آبفای خراسان رضوی در موضوع پدافند غیرعامل ( زیستی ، کالبدی، سایبری، عمومی و مردم محور) پرداخت و گفت: در پدافند زیستی خرید تجهیزات و ساخت آزمایشگاه بیوتکنولوژی PCR ، ارتقاء آزمایشگاه های سطح استان و اجرای سیستم الکترولیز نمک طعام در برخی شهرها انجام شده و در پدافند کالبدی نیزسامانه مانیتورینگ ستاد مرکزی (SCADA) و پایش تاسیسات آب شرب در ۴۵ شهر راه اندازی و در پدافند سایبری هم سامانه یک پارچه مشترکین در سطح شهرها و ۲۳۰دفتر پیشخوان بر روی دیتا سنترتهران استقرار یافته است.
وی برگزاری مانور زیستی آب در چهار شهر ، راه اندازی زیر پرتال پدافند غیرعامل در سایت شرکت و انجام تبلیغات محیطی را از جمله فعالیت های آبفای خراسان رضوی در پدافند عمومی و مردم محور عنوان کرد و با بیان اینکه در تابستان امسال ۳۰ شهر استان با تنش آبی مواجه بود که بدون قطع و حتی نوبت بندی آب از این شرایط عبور کردند افزود: پیش بینی می شود در تابستان آینده ۳۲ شهر درگیر تنش آبی شوند که از هم اکنون تلاش شبانه روزی همکاران برای تامین آب شرب مشترکان در پیک مصرف در دستور کار قرار گرفته است.
اقدامات وخدمات ارزشمند صنعت آب و برق
مدیر کل پدافند غیر عامل خراسان رضوی هم با تاکید بر استفاده حداکثری و بهینه از امکانات در اختیار دستگاه ها برای خدمت رسانی به مردم ، ارائه خدمات آب و برق به شهروندان واستفاده از سیستم های مانیتورینگ و کنترل های مرکزی را یک اقدام ارزشمند دانست و با بیان اینکه شیوه تقابل دشمن با انقلاب اسلامی تغییریافته است افزود:جریان مصرف به عنوان یکی از موضوعات فرهنگ سازی از وظایف مسئولان بشمار می آید  و  بایستی مردم با  برنامه ها و اهداف مورد نظر مدیران همگام و همراه شوند.
علی رضا قامتی با ضروری خواندن برخورداری دستگاه ها و مدیران از آمادگی کامل در مواجهه با بحران ، خواستار تداوم برگزاری مانورها و تمرین ها ، آماده نگه داشتن تجهیزات ومنابع انسانی ، برخورداری از دانش دقیق روز واطلاع از تهدیدها و همچنین استفاده درست از منابع موجود و اجرای پرژه ها با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت همراه با نظارت مستمرو دقیق برای بهره برداری در موعد مقرر شد.
چالش های بخش آب
جانشین مدیرعامل آب منطقه ای خراسان رضوی نیزفعالیت های انجام شده این شرکت را به اطلاع رساند و بر واگذاری پروژه های ناتمام آب به مردم و سرمایه گذاران بخش خصوص تاکید کرد.
علی رضا طاهری با اشاره به شعار وزارت نیرو مبنی بر سازگاری با کم آبی خاطر نشان کرد: برداشت اضافه از چاه های مجاز، انشقاق نهرها و وجود چاه های غیر مجاز به چالش های بخش آب تبدیل شده اند.
ضرورت خروج از “حادثه محوری”
در ادامه معاون دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو حساسیت صنعت آب و برق به دلیل وابستگی مردم را یادآورشد و بر ضرورت خروج از “حادثه محوری” تاکید کرد.
جلال جهانبخش با اشاره به توفیقات کشور در مدیریت بحران های طبیعی و غیر طبیعی متذکر شد: متاسفانه بخشی از این موفقیت در حوزه حادثه محوری می باشد به این صورت که ابتدا اتفاقی رخ می دهد و سپس اقدام به مدیریت می شود.
وی هزینه های ناشی از این شیوه را به لحاظ مالی و نیروی انسانی و صدمات روحی به شهروندان در حد کلان توصیف کرد و گفت : در شرایط فعلی تحمیل هرگونه هزینه به کشور پذیرفتنی نیست و در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید به سمت مدیریت قبل از حوادث  و یا همان “مدیریت ریسک” حرکت کنیم.
وی پدافند غیرعامل را مدیریت ریسک معرفی کرد و گفت: این تغییر فرهنگ باید  از جانب مدیران پشتیبانی جدی شود و  حوزه مدیریت بحران هم این توجه را داشته باشد تا با حمایت مدیران ، رویکرد تغییر به سمت پیش بینی و پیشگیری تقویت شود.
وی سیاست وزارت نیرو در زمینه  فرهنگ سازی حوزه آب و برق را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه شعار وزارت نیرو “برخورداری از آب و برق پایدارحق مردم است” اضافه کرد: اصلاح مصرف غلط که از آن به عنوان یک ایراد اجتماعی یاد می شود کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بیشتر کاهش مصرف مورد هدف قرار دارد.
جهانبخش با طرح این پرسش که برای کاهش مصرف چه اقدامی انجام داده ایم ؟ افزود: مدیریت تقاضا که جزو شعارهای وزارت نیرو می باشد باید در بحث مدیریت بحران مورد توجه جدی قرار بگیرد.
به گفته وی کاهش تقاضا از سمت مردم علاوه بر کاهش مصرف ، زمینه رضایت شهروندان را فراهم خواهد آورد.
در ادامه این نشست پس از تشکیل نشست های تخصصی ، شرکت کنندگان از آزمایشگاه بیوتکنولوژی آبفای خراسان رضوی و اتاق بحران شهر مشهد بازدید کردند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن