مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور: مراسم غبارروبی آستان حضرت معصومه(س) با حضور کتابداران برگزار می شود

کد خبر : 18464

معاون پژوهشی حوزه های علمیه کشور گفت: مراسم غبارروبی ضریح حرم حضرت معصومه(س) در هفته کتاب و کتابخوانی با حضور ۱۲۰ نفر از کتابداران انجام خواهد شد.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام سید حسین میرمعزی معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور ظهر امروز در کنفرانس خبری هفته کتاب و پژوهش در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: کتاب، کتابت و کتب خوانی در اسلام و احادیث اهل بیت (ع) همواره موردتوجه بوده و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ اسلامی داشته است اما متأسفانه سطح کتابخوانی کشور پایین است. همه فرهیختگان برای رونق کتابخوانی و افزایش سطح کتابخوانی باید تلاش کنند.
وی ادامه داد: کتابخانه‌های حوزه های علمیه حدود ۳۳ هزار جلد کتب خطی، ۵۰ هزار کتاب چاپ سنگی هستند. ۲۸۰ کتابخانه حوزوی دارای نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و ۵۴۸ کتابخانه عمومی و تخصصی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور قرار دارد.
میر معزی با اشاره به برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: تجلیل از کتابداران برتر کتابخانه‌های حوزوی، دیدار کتابداران با برخی مراجع اعظام، برگزاری جلسات انس با کتاب با حضور مولفان برتر در واحدهای پژوهشی و آموزشی، ارسال ۱۰۰ بسته کتاب ویژه دانش‌افزایی کتابداران به کتابخانه‌های حوزوی سراسر کشور، ارسال پیام تبریک به کتابداران کتابخانه‌های حوزوی، انتخاب کتابخانه برتر در کتابخانه آموزشی، بازدید از کتابخانه‌های حوزوی قم، برگزاری کارگاه نرم‌افزار آموزشی فراکاوش برای کتابداران کتابخانه‌های حوزوی به‌صورت غیرحضوری در فضای مجازی ازجمله برنامه‌های مرکز مدیریت در هفته کتاب و کتابخوانی است.
وی ادامه داد: مراسم غبارروبی ضریح حرم حضرت معصومه (س) با حضور ۱۲۰ نفر از کتابداران انجام خواهد شد و کتابدار برتر کتابخانه‌های حوزوی به عنوان خادم افتخاری آستان مقدس حضرت معصومه (س) معرفی خواهد شد.
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: برگزاری کرسی‌های کتاب‌شناسی شیعه و رونمایی از کتب جدید، تجلیل از پیرخادمان کتاب در حوزه‌های علمیه، برگزاری مراسم جشن کتاب در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه، برگزاری نمایشگاه فروش کتاب با تخفیف ویژه با حضور برخی ناشران کتب دینی، رونمایی از کتب جدید با موضوع انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مجموعه برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در هفته کتاب و کتابخوانی است.
میر معزی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه کتابخانه‌های حوزوی وجود دارد، افزود: کمبود منابع علمی متناسب با نیاز طلاب و فضاب حوزه، محدودیت فضای کالبدی و فضای سخت‌افزاری به‌ویژه در استان و شهرستان‌ها، محدودیت امکانات بهسازی و نگهداری منابع کتابخانه‌ای و محدودیت نیروی انسانی کارآمد از جمله مشکلاتی است که در کتابخانه‌های حوزوی وجود دارد.
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: با توجه به مصادف شدن هفته وقف و هفته کتاب و کتابخوانی پیشنهاد می‌شود یک روز از هفته وقف به نام وقف کتاب اختصاص داده شود. مدیریت پژوهش حوزه‌های علمیه از امکانات خوب کتابخانه های حوزوی برای نگهداری نسخ خطی گفت و افزود: این نسخ نیاز به شرایط ویژه نگهداری دارند و عمدتا نیاز به مرمت تخصصی نیز دارند این شرائط در کتابخانه های حوزوی فراهم شده است و با وقف این گونه کتاب ها به کتابخانه های حوزوی این نسخ به عنوان میراث علمی کشور حفظ خواهند شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن