اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

حاشیه ای از مراسم خطبه خوانی شهادت امام رضا(ع)؛ از بغض ترکیده آسمان تا حس یتیمی خادمان

کد خبر : 18395

عقربه‌های ساعت معاون صحن انقلاب اسلامی ساعت ۱۷:۴۵ دقیقه را نشان می‌دهد. آسمان هم در شب شهادت امام غریب بغض‌اش ترکیده و قطرات باران و تیزی سرمای پاییزی خطه خراسان گونه‌های خادمان را سرخ کرده و پرچم بالای گنبد طلا هم از شدت این غم بی‌قرار است.
به گزارش صبح مشهد، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شب شهادت سلطان خراسان قدیمی‌ترین صحن این آستان مملو از حضور خدام است که هم میهمان و هم میزبان اصلی مراسم خطبه‌خوانی هستند تا امسال هم در شب ۲۹ صفر سال ۱۴۴۰، پانصد و شصتمین آیین ۲۸۰ ساله خطبه‌خوانی را اجرا کنند. خدام سادات حرم در جلوی صف ایستاده‌‌اند. مجری برنامه ورود تولیت آستان قدس رضوی را اعلام می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کلیددار آستان مقدس وارد صحن می‌شود و خدام نیز هم نوا با همدیگر می‌خوانند:
ای صفای قلب زارم هرچه دارم از تو دارم
تا قیامت ای رضا جان سر ز کویت بر ندارم
تولیت آستان قدس رضوی با هیئتی از مدیران این آستان، پس از خوش آمدگویی به تمام خدام حاضر در مراسم شهادت ولی نعمتمان حضرت رضا(ع) را به آن‌ها تسلیت می‌گوید.

شب یتیمی خادمان خانه
خادمان و کفشداران با پالتوهای بلند مشکی و دربانان این آستان هم با کت‌های کوتاه و کلاه‌های لبه‌دار در دور تا دور صحن به چشم می‌خورند. یک چیز در همه آن‌ها مشترک است و آن هم لباس‌های خدمتی است که بر تن دارند و غم مصیبت صاحب خانه. گویی امشب شب یتیمی همه خادمان این خانه است. خدمتگزاران به نشانه عزا لاله‌ شمع‌های روشن سبز رنگ در دست دارند. اشک های آسمان تندتر می‌شود، دیگر شعله‌های شمع طاقت این همه بغض ترکیده آسمان را ندارند و خاموش می شوند.
قرآن خوانده می‌شود. بعد از خواندن کلام وحی، مجری برنامه به میهمانان ویژه این مراسم خوش آمدگویی می کند میهمانانی که از سایر حرم های مطهر از کاظمین، سامرا، کربلا و شهرری آمده‌اند.

رسم میهمان نوازی
خادمان این آستان مقدس مانند آقایشان میهمان‌نواز هستند و اولین سخنران این آیین سنتی شیخ ستار المرشدی تولیت آستان امامین عسکریین(ع) در سامرا است. تولیت این آستان مقدس مقدس به پشت تریبون می‌رود و با زبان عربی در مورد نفوذ معنوی امام رضا(ع) در زمان امامت در جامعه اسلامی آن دوران سخنرانی می‌کند و فردی دیگر سخنانش را به زبان فارسی ترجمه می‌کند. پس از پایان سخنان تولیت عتبه امامین عسکریین(ع) تولیت آستان قدس رضوی به پشت جایگاه می‌رود و این مصیت عظیم را تسلیت می‌گوید.
خطبه خوانی شب ۲۹ صفر ۱۴۴۰ بارگاه منور علی بن موسی الرضا(ع) هم مانند سال گذشته با سایر مراسم‌های خطبه خوانی تفاوت داشت و آن هم عطر شهادت و جانبازی بود که به واسطه حضور جانباران، خانواده شهدا و یادمان‎های ویژه شهدا تمام فضا را پر کرده بود.
بعد از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گروه حفاظ حرم مطهر رضوی در قالب یک هیئت دور تا دور صحن حرکت می‌کنند و مرثیه شهادت امام رضا(ع) را می خواندند تا به جلوی پنجره فولاد می‌رسند و به حضرت عرض ارادت می‌کنند.
پایان بخش آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت امام رضا(ع) خطبه این مراسم است. این خطبه شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) و هم چنین سلام و درود بر ائمه معصومین(ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر برای مقام معظم رهبری است.
مراسم خطبه خوانی شب شهادت تمام شد، اما اشک آسمان هنوز بی پایان در حال ریختن بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن