زندگیورزشی

یادداشت روز؛ تردد امن با دوچرخه

کد خبر : 18135

یکی از مواردی که می تواند به توسعه ورزش همگانی در شهر هوشمند منجر شود و در کنار آن از بار ترافیکی و آلودگی هوا هم کم کند، فرهنگ دوچرخه سواری است. اما چطور می توان در یک شهر مانند مشهد، فرهنگی متناسب با دوچرخه سواری را گسترش داد؟

به نظر من باید در ابتدا به یک سری مسائل و مشکلات زیرساختی در این حوزه رسیدگی شود. اول از همه با وضعیت ترافیک روبه رو هستیم. خیابان های شهر مشهد بیشتر مخصوص خودروهاست و به گونه ای طراحی شده است که شما با خودرو خود بتوانید از هر جایی که می خواهید به جاهای دیگر بروید. اما در بسیاری از مواقع ترافیک سنگینی در خیابان ها وجود دارد. برای رفع این مسئله و کاهش ترافیک، نیازمند ایجاد راه ها و مسیرهایی ویژه دوچرخه ها در شهر هستیم. پس در گام اول باید با تغییر زیرساخت خیابان های شهر، شرایط تردد امن با دوچرخه در تمام نقاط مشهد فراهم شود. بخش دوم مسائل مربوط به برنامه ریزی های شهری است. مطمئنا تمام شهروندان دوچرخه سواری بلد نیستند، بنابراین باید ابتدا در مدارس یا سایر نهادهای اجتماعی، آموزش دوچرخه سواری برای تمام شهروندان به صورت جدی پیگیری شود و این کار نیازمند برنامه ریزی های مختلفی است. سومین بخش از این مسئله، وجود ارتباط میان سازمان های مختلف شهری و همکاری آن ها با هم در راستای توسعه استفاده از دوچرخه است. اگر همه سازمان ها مانند مدارس، باشگاه های ورزشی، سازمان های زیرمجموعه شهرداری و … در این باره با هم همفکری و همکاری کنند، مسلما می توان به روش ها و راهکارهای جامع تری برای حل مشکلات در این حوزه دست یافت.
بخش چهارم که به نظر من از اهمیت بسیاری برخوردار است، ابتکار در سیاست گذاری هاست. اگر بخواهید در مشهد دوچرخه سواری کنید به لباس یا دوچرخه هایی خاص نیاز خواهید داشت، زیرا مشهد تابستان های بسیار گرمی دارد. بنابراین یکی از مشکلات جدی که در راه توسعه استفاده مردم از دوچرخه در فصل های گرم سال وجود دارد، نگرانی مردم از قرار گرفتن در زیر اشعه های مضر آفتاب است. به همین دلیل باید با طرح هایی ابتکاری، برای این مسئله راه حلی اندیشیده شود. همکاری با مراکز تحقیقاتی می تواند در این حوزه راهگشا باشد. همچنین زمستان های مشهد نیز گاهی بسیار سرد می شود،اما ما در هلند در دمای صفر درجه نیز با سازگار کردن پوشش خود با شرایط آب و هوایی و پوشیدن لباس های گرم، دوچرخه سواری می کنیم پس در مشهد نیز باید مردم را کم کم با این مسئله که دوچرخه را در روزهای سرد سال نیز می توان سوار شد، آشنا کرد. البته در بعضی از شهرهای جهان روی مسیرهای دوچرخه سواری سقفی برای محافظت می سازند، اما شاید بتوان راه های دیگری هم برای محافظت از دوچرخه سواران در برابر آفتاب و سرما پیدا کرد تا دوچرخه سواری در هر شرایطی دلپذیر باشد.
در پایان باید این نکته را هم ذکر کنم که ایجاد فرهنگ دوچرخه سواری نیازمند تغییر در بسیاری موارد ریز و درشت دیگر هم است، مثلا استفاده از دوچرخه ممکن است باعث عرق کردن بدنتان شود و شما مسلما دوست ندارید با بدنی عرق کرده در محل کارتان حاضر شوید. برای حل این مشکل در اداره محل کار من ٢عدد دوش وجود دارد تا اگر هنگامی که با دوچرخه به سرکار می روم، عرق کرده بودم و خواستم دوش بگیرم، بتوانم قبل از کار دوش بگیرم. در نظر گرفتن چنین مواردی می تواند به افزایش استقبال شهروندان از دوچرخه منجر
شود..
پیتر بارندس
نایب رئیس فدراسیون جهانی ورزش های همگانی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن