مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

هم‌زمان با سالروز شهادت امام هشتم و طبق سنتی دیرینه؛ عزاداران بهبهانی در بزرگترین پیاده‌روی رضوی جنوب کشور با عنوان «تا قدمگاه خورشید» شرکت می‌کنند

کد خبر : 18115

همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، طبق رسمی هر ساله، بزرگترین پیاده‌روی رضوی جنوب کشور در شهرستان بهبهان با عنوان «تا قدمگاه خورشید» برگزار می‌شود.
به گزارش صبح مشهد، مردم شهرهای بهبهان و منصوریه و دیگر مناطق اطراف، در سالروز شهادت حضرت رضا(ع) طی اقدامی هماهنگ و منسجم، مطابق با سنتی دیرینه، مسیر بیش از ۱۴ کیلومتری تا مسجد و قدمگاه متبرک آن حضرت را در این شهرستان با پای پیاده طی می‌کنند و به سوگواری می‌پردازند.
مراسم پیاده‌روی بزرگ بهبهانی‌ها، رأس ساعت ۹ صبح روز شهادت از مساجد و امام‌زادگان این شهرستان شروع می‌شود و مردم ضمن عزاداری سالروز شهادت امام هشتم شیعیان، به سمت مسجد تاریخی حضرت رضا(ع) حرکت می‌کنند. سپس نماز ظهر و عصر را در طول مسیر به صورت دسته‌جمعی اقامه خواهند کرد و توسط موکب‌های مردمی که به صورت خودجوش در طول مسیر برپا شده است از آن‌ها پذیرایی به عمل می‌آید.
مقرر است با هماهنگی متولیان فرهنگی کشور، از این حرکت راهبردی به منظور الگوگیری سایر شهرهای مسیر «جاده ولایت» و دارای قدمگاه، بهره لازم برده شده و این سنت حسنه به یک پویش کشوری از شلمچه تا مشهدالرضا(ع) تبدیل شود تا مردم در سال‌روز شهادت امام هشتم(ع) ضمن حضور در قدم‌گاه‌های متبرک آن حضرت، به احیای شعائر رضوی بپردازند.
لازم به ذکر است؛ آیین پیاده‌روی مردم شهرستان بهبهان تا قدمگاه امام رضا(ع) با بیش از دو قرن سابقه‌، در مسافتی به طول ۱۴ کیلومتر، هر ساله و با حضور هزاران نفر از مردم این شهرستان در سالروز شهادت جانگداز هشتمین امام شیعیان، حضرت رضا(ع) برگزار می‌شود.
گفتنی است حضرت رضا(ع) در جریان هجرت تاریخ‌ساز خود از کشورهای حجاز، کویت، عراق، ایران عبور و وارد شهر مرو ترکمنستان شده‌اند که به همین مناسبت مردم شهرهای آبادان، بهبهان، اقلید، ابرکوه، نیشابور، مرو و … هرساله در مناسبت‌های مختلف رضوی ضمن اجتماع در قدمگاه امام هشتم شیعیان یاد و نام ایشان را گرامی می‌دارند. اخیرا به ابتکار جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان بهبهان مجموعه دیدگاه‌های مراجع معظم تقلید، علما و نخبگان از ۵ کشور ایران، افغانستان، عراق، بحرین و لبنان پیرامون صحت مسیر آن حضرت و همچنین شرافت حضور مردم در قدمگاه‌های ایشان گردآوری و در شبکه‌های اجتماعی به آدرس «@gadamereza» منتشر شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن