اقتصادیزندگی

رئیس هیأت مدیره میدان بار مرکزی مشهد مطرح کرد؛ واسطه ها نقشی در گرانی میوه ندارند/ فرآوری میوه در پیچ و خم بوروکراسی اداری معطل مانده!

کد خبر : 18091

چرا برخی فکر می کنند بارفروشان از عوامل گرانی میوه هستند مگر وقتی قیمت دلار به اوج رسید، فقط واسطه ها و دلال ها مقصر بودند!

نوسانات بازار و افزایش قیمت برخی میوه ها و صیفی جات که از نیازهای اساسی خانوار به شمار می رود، باعث شد سری به میدان بار مرکزی ( سپاد ) بزنیم و ساعتی را با رئیس هیأت مدیره میدان بار مرکزی مشهد مقدس به گفتگو بشینیم.
به گزارش صبح مشهد، حاج غلامحسین کاری که خود از بارفروشان قدیمی و صاحب تجربه بازار و کشاورزی است، با بیان این که طی نیمه نخست سال جاری، هیچ کمبود میوه ای در بازار نداشتیم، افزود: موضوع گرانی برخی اقلام میوه به کم آبی و کاهش تولید بر می گردد و ما امسال شاهد خشک شدن درختان باغی و مثمر در برخی نقاط استان بودیم. وی دلیل دوم گرانی میوه را به افزایش نرخ کرایه بار مربوط دانست و گفت: حدود ۱۰ درصد قیمت تمام شده میوه که به دست مصرف کننده می رسد متأثر از کرایه بار بوده، چرا که حدود ۵۰ درصد میوه مورد نیاز خراسان رضوی، از سایر نقاط کشور تأمین می شود.
نائب رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد با تاکید بر این که قیمت میوه تابع فرمول عرضه و تقاضاست، افزود: وقتی تولید محصولی کم بوده و بالتبع تقاضا بالا باشد، قیمت افزایش یافته و بالعکس آن هم صادق است. وی با ذکر مثالی ادامه داد: پیاز تا چند ماه پیش تا ۱۴۰۰ تومان در میدان بار به فروش می رسید ولی الان به دلیل فرا رسیدن فصل برداشت و افزایش عرضه به کیلویی ۶۰۰ تومان کاهش یافته است. خوب با یک حساب ساده متوجه می شوید، زحمت کشاورز، کرایه بار و حق العمل کاری بار فروش… آیا با این عدد نازل تأمین می شود?! مشخص است که ضرر حاصل شده. حالا کی پاسخگوی زیان وارده خواهد شد?! ما که نباید فقط داد از گرانی بزنیم!
وی خاطر نشان ساخت: دولت باید منافع تولید کننده و مصرف کننده را با نگاهی برابر ببیند، نه این که در گرانی فقط طرف مصرف کننده را گرفته و به ضرر تولید کننده توجهی نداشته باشد.
غلامحسین کاری ادامه داد: برخی تجار و بارفروشان قراردادهای چند ماهه ای را با طرف خارجی برای فروش و صادرات محصول منعقد نمودند. دولت محترم با ابلاغ دستور العملی جلوی صادرات برخی اقلام از جمله سیب زمینی را گرفت و باعث برگشت محصول از مرز به بازار و کاهش قیمت ۱۰۰۰ تومانی شد ولی ضرر صادر کننده، خلف وعده تجاری و بی اعتمادی شریک خارجی را چه کسی جبران می کند?! خوب به محضی که مانع صادرات برداشته شود دوباره قیمت افزایش می یابد!
رئیس هیأت مدیره میدان بار مرکزی به حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر در شهر مقدس مشهد اشاره کرد و گفت: به لطف ثامن الحجج امام رضا ع )ما هیچ گاه کمبود میوه نداشتیم و خود بارفروشان بازار را تأمین و عرضه و تقاضا را مدیریت کردند.
وی سیاست تنظیم بازار دولت را روشی آزموده و اشتباه دانست و افزود: وقتی از چند ماه قبل میوه را از باغ دار خرید و در انبار نگهداری می کنند، طبیعتا باعث کمبود و افزایش قیمت می شود بعد در شب عید به بهانه تنظیم بازار ، میوه هایی که بعضا کیفیت هم ندارند، به مصرف کننده می فروشند!
غلامحسین کاری در پاسخ به سوالی در خصوص نقش واسطه ها در گرانی بازار میوه گفت: بار فروشان، امانت فروش هستند و گاهی پول ندارند حساب باغ دار را تسویه کنند. وقتی کشاورز هزینه سم، کود و کرایه را گران پرداخت می کند و محصول به دست بارفروش می رسد، وی چه نقشی می تواند در گرانی میوه داشته باشد!?
وی تصریح کرد: عده کمی خارج از شبکه میدان حضور دارند که با توجه به آگاهی از شرایط بازار و برخی پیش بینی ها، میوه را از باغ دار خریده و بعد از نگهداری و کمبود عرضه و بالا رفتن تقاضا، به قیمت گران، میوه را به بارفروش می رسانند که حساب این عده اندک سودجو که شاید به پنج درصد هم نرسد را باید از سایر همکاران بارفروش که افرادی درستکار و با دیانت هستند، جدا کرد.
نائب رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد مقدس در ادامه سخنانش به موضوع فرآوری میوه هم پرداخت و گفت: افراد زیادی را می شناسم که علاقه مند به سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای فرآوری از جمله میوه خشک و سایر فرآورده ها را دارند ولی اعمال سلیقه افرادی در رده های میانی اداری، تا کنون مانع از پیشرفت در مسیر اخذ مجوز نهایی و شروع به کار طبق درخواست های ما شده و متاسفانه تا این روند ادامه داشته باشد، سرمایه گذاران انگیزه ای برای ورود و سرمایه گذاری جهت ایجاد واحدهای فرآوری نخواهند داشت.
وی در پایان تاکید کرد: علی رغم کم لطفی برخى، لازم می دانم از شخص استاندار دلسوز و فهیم خراسان رضوی جناب آقای دکتر علیرضا رشیدیان و جناب آقای علی رسولیان مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استان کمال تشکر و امتنان را داشته باشم و امیدوارم با همدلی و هم افزایى مشکلات و موانع موجود به سرعت حل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن