اجتماعیاخبار مهماستانی

مدیر کل دامپزشکی استان: تب کنگو تلفات انسانی در خراسان رضوی نداشته است

کد خبر : 17935

ذابحان دقت ویژه و ناظران نظارت ویژه بر ذبح دام‌های سبک و سنگین و طیور دارند و دام و طیور ذبح شده پس از انجام آزمایش‌های لازم و تائید نهایی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند.

به گزارش صبح مشهد، احمد شریعتی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار داشت: ویژه برنامه‌های هفته دامپزشکی از ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه در سطح استان برگزار می‌شود و حوزه کاری دامپزشکی به نسبت سایر حوزه‌های کاری بسیار حساس، متنوع و تاثیرگذار بوده و به واقع حوزه کاری این مجموعه نقش موثری در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سلامت و غیره دارد.

وی افزود: برنامه‌های امسال با شعار دامپزشکی، امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود و روزهای این هفته هم با عناوین (دامپزشکی، رسانه و اطلاع‌رسانی)، (دامپزشکی، سلامت غذا از مزرعه تا سفره)، (دامپزشکی، اخلاق حرفه‌ای و حقوق حیوانات)، (دامپزشکی، کارآفرینی، تولید دانش‌بنیان)، (دامپزشکی، آموزش، پژوهش، سرمایه انسانی)، (دامپزشکی، تشکل‌های مردمی، توسعه مناطق روستایی و عشایری) و (دامپزشکی، خدمات و فنآوری‌های نوین) نامگذاری شده است‌.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ برنامه در ایام هفته دامپزشکی در سطح استان برگزار می‌شود، بیان کرد: از جمله مهمترین برنامه‌های این هفته می‌توان به افتتاح پروژه‌های دامپزشکی در سراسر استان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، برگزاری مراسم روز ملی دامپزشکی، رونمایی از تمبر یادبود نمونه‌های دامپزشکی و طرح‌های پژوهشی، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و محافل پرسش و پاسخ، دیدار با تولیت آستان قدس رضوی، دیدار با تشکل‌های مرتبط و بررسی مطالبات و رسیدگی به مشکلات، امضای تفاهم‌نامه توسعه خدمت‌رسانی به مردم و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرد.

شریعتی با بیان اینکه ۲۰۰ ذابح و ۵۰ ناظر شناسنامه‌دار در ۳۳ کشتارگاه‌ دام و ۱۶ کشتارگاه طیور استان داریم، تصریح کرد: ذابحان دقت ویژه و ناظران نظارت ویژه بر ذبح دام‌های سبک و سنگین و طیور دارند و دام و طیور ذبح شده پس از انجام آزمایش‌های لازم و تائید نهایی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند و دام و طیور ذبح شده اگر به لحاظ سلامت دچار اشکال باشد مدفون می‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و از مجموع کشتارگاه‌های استان ۲ کشتارگاه دام و ۵ کشتارگاه طیور در مشهد قرار دارد و فاز دوم کشتارگاه تپه سلام هم در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: در ۶ ماهه نخست امسال ۶۸ هزار ۵۹۲ مورد بازدید بهداشتی انجام شده که در ۷۴۰۰ مورد و معادل ۱۰ درصد موارد غیربهداشتی دیده شد و ۴۴۵ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی معدوم شد و تعداد موارد نمونه‌برداری ۱۲۶۵ مورد، موارد ارجاع به دستگاه قضایی ۵۹۴ مورد و موارد پلمپ ۳۵ مورد بوده؛ همچنین مجموع کشتارهای دام این ایام ۷۸۹ هزار و ۵۲۰ مورد و مجموع کشتارهای طیور ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در ایام خاص سال طرح‌های ویژه ضربتی در سطح استان اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: طرح‌های ویژه ضربتی و تشدید عملیاتی در طول سال و در مناسبت‌هایی همچون ایام نوروز، ماه مبارک رمضان، عید سعید قربان، ماه‌های محرم و صفر اجرا می‌شود تا مخاطرات زیست محیطی، بهداشتی، شرعی و سلامتی جلوگیری شود و کشتارهای غیراستاندارد در ۱۰ سال اخیر به حداقل ممکن رسیده و اکثر کشتارها در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه خوبی در رابطه با بیماری تب کریمه کنگو انجام شد، گفت: در نیمه نخست سال ۹۷، ۱۴ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو در خراسان رضوی شناسایی شد که از این میزان ۸ نفر به‌صورت کامل درمان شدند و درمان ۶ نفر مابقی هم در حال انجام است و خوشبختانه حتی یک مورد فوتی هم در این رابطه در سطح استان نداشته‌ایم.

تب کنگو تلفات انسانی در خراسان رضوی نداشته است

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: خوشبختانه تب کریمه کنگو تلفات انسانی در خراسان رضوی نداشته و تنها ۱۳ مورد دام به این بیماری مشکوک بوده‌اند که ۷ عدد از آنها مبتلا تشخیص داده شده‌اند.حساسیت اصلی دولت در حوزه‌های گوشت، شیر، تخم مرغ و مرغ بوده چراکه با کوچک‌ترین بیماری مانند تب برفکی و یا آنفولانزای پرندگان بخش زیادی از معیشت مردم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دامپزشکی حرفه بسیار مهمی است اما در اعتبارات به آن اعتنایی که باید نمی‌شود و نیاز است این را یادآور شوم که علت اصلی پایین آمدن میزان ابتلای مردم به بیماری‌های عفونی این است که عوامل ایجاد آنها بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته و راه حل آنها کشف می‌شود که این کار توسط دامپزشکان صورت می‌گیرد و تعدادی از همکاران ما هم در همین فرآیندها بیمار شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو، خاطرنشان کرد: در برخی از استان‌ها به صورت محدود تلفات این بیماری رخ داده و به همین علت ما برای پیشگیری از بهمن و اسفند به صورت جدی اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

شریعتی ادامه داد: در استان خراسان رضوی ۱۳ مورد مشکوک به تب کریمه کنگو وجود داشت که ۷ عدد از این تعداد به این بیماری مبتلا بودند  اما خوشبختانه این بیماری تلفات انسانی در استان خراسان رضوی به همراه نداشته است.

وی با اشاره به وضعیت معمولی استان خراسان رضوی در حوزه تب برفکی، هاری و آنفلوانزای فوق حاد پردندگان، تصریح کرد: با این حال نگرانی برای از بین رفتن این ثبات وجود دارد و در صورت شیوع این بیماری‌های مشکلات جدی به وجود می‌آید به همین علت نیاز است که دامداران، مرغداران و سازمان‌های مردم نهاد با دامپزشکی نهایت همکاری را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ۹۰ درصد کارخانجات داخلی را در حوزه تولید خودکفا دانست و بیان کرد: با این حال در حوزه تولید مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد و علاوه بر این ما در حوزه تجهیزات و لوزام آزمایشگاهی مورد نیاز بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد وابسته به واردات هستیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن