زندگیشهری

در نشست اعضای شورای اسلامی شهر با نخبگان مطرح شد؛ دهکده نوآوری در مشهد ایجاد می‌شود

کد خبر : 17912

برگزاری نشستی با حضور ۴٠ نفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی، آخرین برنامه کاری روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از شهرآرا،  برگزاری نشستی با حضور ۴٠ نفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی، آخرین برنامه کاری روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر مشهد بود؛ جلسه‌ای نخبگانی و متفاوت که مباحث مطرح در آن خیلی سریع به نتیجه رسید و اعضای شورا در این نشست تصمیماتی روشن برای ایجاد ساختاری درراستای تقویت ارتباط با نخبگان گرفتند.

ارتباط با نخبگان، نیازمند ساختار

دکتر سید سعیدرضا احمدی‌زاده، رئیس بنیاد ملی نخبگان خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه از میان ١٧٣٠ نخبه عضو این بنیاد حدود ٣٠٠ نفر به خارج از ایران مهاجرت کرده‌اند، گفت: دیده‌شدن نخبگان توسط شورای شهر اتفاق بسیاری مهمی است و به ماندگاری و خدمت نخبگان به کشور منجر می‌شود.

همچنین عضو هیئت‌علمی گروه شهرسازی دانشگاه فردوسی و از اعضای بنیاد ملی نخبگان در این جلسه به طرح یک پیشنهاد پرداخت و گفت: حدود یک سال پیش فهرستی از اعضای بنیاد ملی نخبگان برای شورای شهر ارسال شد تا از این نخبگان در امور تخصصی و مشورتی استفاده شود، اما اتفاقی نیفتاد. این مشکل فقط مربوط به مدیریت شهری نیست و دیگرنهادها همچون استانداری هم تاکنون نتوانسته‌اند به‌نحو شایسته از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند. دکتر هومن قهرمانی ادامه داد: ساختارهای موجود اجازه نمی‌دهد نخبگان به شکل ملموس و مؤثر در مصدر امور قرار بگیرند. برای رسیدن به این هدف باید ساختاری طراحی شود تا در بلندمدت نسبت به مسئله ارتباط با نخبگان اطمینان حاصل شود و تلاش‌ها به یک دوره شورای شهر محدود نشود.

نخبگان، جریان پیشگام جامعه 

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه گفت: نخبگان جریان پیشگام جامعه هستند و همیشه برای حل مشکلات موجود در جامعه می‌توانند راه‌حل‌ ارائه کنند.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: یکی از مشکلات موجود در جامعه ما این است که بیشتر به مسائل می‌پردازیم و کمتر سراغ راه‌حل‌ها می‌رویم. نخبگان می‌توانند در ارائه راه‌حل‌های خلاق، بومی و متناسب با فرهنگ، اقدامات شایانی انجام دهند.

سرمایه‌‌ انسانی، اساس توسعه

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد نیز در این نشست گفت: موتور توسعه شهر و کشور سرمایه انسانی است و سایر سرمایه‌ها عوامل حاشیه‌ای در کنار آن هستند. نخبگان سرمایه انسانی جامعه ما محسوب می‌شوند، اما متأسفانه در کشور ما اساس توسعه بر سرمایه طبیعی یا نفت گذاشته شده و در این شرایط است که ساختار حضور نخبگان در مصدر امور را برنمی‌تابد. شهناز رمارم با پذیرش انتقادهای اعضای بنیاد ملی نخبگان گفت: اگر شورای اسلامی شهر در استفاده از نخبگان کوتاهی کرده است، پوزش می‌طلبم. زمینه‌های بسیاری برای استفاده از نخبگان وجود دارد و در ادامه راه از آن‌ها استفاده خواهد شد.

راه‌حل در دهکده نوآوری

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه از آمادگی کمیسیون متبوع خود برای تهیه طرح ساختارمندسازی ارتباط با نخبگان طی ٢ هفته خبر داد و افزود: هزینه‌های اداره شهر بسیار بالاست و ایده‌های خلاقانه نخبگان می‌تواند منجر به درآمدزایی از امور هزینه‌بر موجود شود. ساختار «دهکده نوآوری» با حضور نخبگان که درصدد تهیه آن هستیم، ظرف ٢ ماه آینده می‌تواند به مرحله اجرایی برسد. سیدمحسن حسینی‌پویا با اظهارتأسف از اینکه طبق گزارش‌ها میانگین ضریب هوشی در کشور به‌دلیل مهاجرت نخبگان رو‌به‌کاهش است، گفت: تمام مسئولان باید برای حفظ نخبگان پایمردی کنند. تاکنون ارتباط‌نداشتن مدیریت شهری با بنیاد نخبگان به‌دلیل نبود شناخت کافی از ظرفیت‌های متقابل دو نهاد بوده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، ‌سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر نیز در این جلسه گفت: ما برای ارتباط با نخبگان نیازمند تعریف مکانیسم مشخصی هستیم. البته برای این ارتباط می‌توانیم از ظرفیت سامانه «شورایاران» نیز استفاده کنیم. احمد نوروزی افزود: تأکید ما بر استفاده از خرد جمعی است و ‌اکنون که برنامه میان‌مدت مدیریت شهری در حال تدوین است، می‌توانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم.

ذهنمان را بیدار کنید

نایب‌رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در این نشست گفت: استفاده‌نکردن از نخبگان و مبتکران تاکنون انتقاد ما نیز هست. در یک مسیر سنگلاخ هستیم و از نخبگان می‌خواهیم که در صورت مواجه‌شدن با سختی‌ها در مسیر ایفای نقششان زود رنجیده‌خاطر نشوند. علیرضا شهریاری ادامه داد: از ما مطالبه کنید و مدام به ما تذکر بدهید تا ذهنمان بیدار شود. برداشتن تنها یک‌قدم توسط هر یک از اعضای شورای شهر می‌تواند منجر به اصلاحات و نتایج درخورتوجهی شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن