اخبار مهماستانیاقتصادی

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در گفتگو با صبح مشهد: خشکسالی و کمبود منابع آبی کشاورزی عامل اولیه افزایش قیمت میوه است/ صادرات گوجه فرنگی و سیب زمینی ممنوع شد

کد خبر : 17868

خشکسالی های متوالی چند سال گذشته و کمبود شدید منابع آبی کشاورزی به عنوان یکی از عوامل, موجب کاهش تولید و عرضه میوه و بالطبع افزایش اولیه قیمت آن در سال جاری گردید.

افزایش قیمت میوه و برخی اقلام پر مصرف خانوار از قبیل سیب زمینی و گوجه فرنگی و شائبه صادرات این محصول استراتژیک به کشورهای همسایه، موجب شد ساعتی را با رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد به گفتگو بشینیم. حاج حیدر ساکن برجی که در حاشیه جلسه هیات مدیره اتحادیه و با تبسم همیشگی خود، ما رو به حضور پذیرفته بود در پاسخ به چرایی کمبود میوه و افزایش قیمت ها در چند هفته اخیر گفت: خشکسالی های متوالی چند سال اخیر و کمبود منابع آبی کشاورزی بالاخره اثرات محسوس خود را طی سال جاری گذاشت و تولید محصولات باغی و زراعی را به شدت کاهش داد. وی افزود: از آنجا که خراسان رضوی، استان وارد کننده میوه هست بالتبع کمبود عرضه در سطح کشوری، موجب کمبود میوه و افزایش قیمت در سطح بازار شد که این مسئله جدا از مسائل اقتصادی اخیر و گرانی ارز هست.
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد ادامه داد: میوه های متأثر از قیمت ارز، موز نارگیل و آناناس هستند که با ارز آزاد محاسبه می گردند و هم اکنون قیمت موز در بازار حدود ۱۰ هزار تومان بوده و همچنان با توجه به نوسانات ارزی، تغییر می کند.
ساکن برجی به موضوع صادرات میوه های پرکاربرد از قبیل سیب زمینی و گوجه فرنگی هم اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: با توجه به دستور العمل جدید دولت به گمرک، صادرات این اقلام ممنوع اعلام شده تا بازار به آرامش قیمت و عرضه برسد.
وی افزود: هر چند ممنوعیت صادرات می تواند التیام بخش موقت بازار باشد ولی این برای صادرکنندگان با ضرر و زیان همراه خواهد بود، چرا که قراردادهای تجاری بین تجار دو کشور بصورت چند ماهه و حتی یکساله هست و طرف ایرانی را با خطر جبران خسارت روبرو می کند.
وی یک بار دیگر بر صحبت همیشگی خود مبنی بر ضرورت واگذاری امور تنظیم بازار به خود اتحادیه ها و عدم دخالت دولت تاکید کرد و با طرح این سوال ادامه داد: آیا دولت توانست از افزایش قیمت ها که عمدتا ربطی هم به ارز نداشتند، جلوگیری و یا آن را مهار کند!?
حیدر ساکن برجی در تشریح ضرورت واگذاری امور گفت: به عنوان مثال همه ساله چندین ماه قبل از سال نو به سازمان تعاون روستایی وابسته به جهاد کشاورزی مأموریت داده می شود به عقد قرارداد با باغداران میوه بپردازند که فرآیند آن، ذخیره سازی میوه و نگهداری در انبار می شود. نتیجه عدم عرضه محصول و انبار داری، موجب کمبود میوه در بازار و افزایش قیمت در ماه های منتهی به پایان سال می شود و یکباره در پایان سال با اعلام طرح تنظیم، اعلام می کنند، مردم بیایند و میوه ارزان بخرند! خوب مردم این افزایش قیمت را به تدریج طی ماه های قبل پرداخته اند!
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عملکرد اتحادیه متبوع خود طی ۶ ماهه نخست سال جاری، گفت: از ابتدای امسال بیش از ۵۰ پروانه کسب صادر شده و ۱۵ مورد هم حداقل ابطالی داشتیم.
وی در خصوص علل ابطال پروانه ها به ۳ عامل فشار مالیاتی، گرانی میوه و عدم توان پرداخت حق العمل کاران از سوی دارندگان جواز، اشاره و خواستار همکاری جدی اداره اماکن نیروی انتظامی و سازمان های دولتی ذیربط در خصوص پلمپ موثر و جمع آوری واحدهای غیر مجاز شد.
وی اعلام و به روز رسانی قیمت میوه در پایگاه اینترنتى اتحادیه بارفروشان مشهد را از کارهای روزانه همکاران زحمتکش خود دانست و افزود: قیمت میوه با سه درجه ممتاز، درجه یک و دو در سایت اتحادیه به آدرس www.esbm.ir به روز شده و مراتب از طریق سازمان صنعت معدن تجارت و اتاق اصناف رصد می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن