اخبار مهماقتصادی

رئیس اتحادیه مشاورین املاک در گفتگو با صبح مشهد؛ از اواخر پاییز معاملات ساختمان وارد رکود سنگینی خواهد شد/ روزانه به ۶۰ شکایت رسیدگی می شود!

کد خبر : 17835

فضای مبهم اقتصادی و قیمت های متغیر مصالح ساختمانی موجب رکود در ساخت و ساز، افزایش کاذب قیمت و همچنین بیکاری فعالان صنعت ساختمان گردیده است.

از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۶۰۰ پروانه کسب در اتحادیه مشاورین املاک مشهد صادر شده است. به گزارش صبح مشهد، رئیس اتحادیه مشاورین املاک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این خبر افزود: ۸۰ پروانه هم طی نیمه نخست سال جاری ابطال گردیده اند که عمده دلایل آن، عدم توجیه اقتصادی فعالیت در این صنف با توجه به رکود بازار معاملات ملکی عنوان شده است.
دکتر علی مرادزاده ادامه داد: روزانه و به طور متوسط، ۶۰ مورد شکایت به اتحادیه وصول می شود که عمده علل آن، عدم تحویل مبیع خریداری شده توسط فروشنده به خریدار هست.
وی در تشریح این موضوع گفت: متاسفانه به دلیل افزایش لحظه ای قیمت مصالح ساختمانی و سایر خدمات، مبلغ تمام شده ملک فراتر از میزان توافقی است که در هنگام عقد قرارداد بین فروشنده و خریدار منعقد شده، لذا فروشنده به دلیل جلوگیری از ضرر و زیان خود، ملک را تحویل خریدار نمی دهد.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد، اضافه دریافت کمیسیون معاملات توسط برخی دفاتر مشاورین املاک را دومین علت شکایات واصله دانست و خاطر نشان ساخت: در اکثر موارد رضایت طرفین حاصل و مبلغ اضافه عودت می شود.
مرادزاده اشاره ای هم به سیر معاملات در چند ماه گذشته داشت و گفت: از بهمن ۹۶ تا اواسط اسفند، بازار ملک رونق خوبی داشت که با افزایش سود بانکی، نقدینگی به سمت شبکه بانکی رفت و معاملات از رونق افتاد. وی ادامه داد: از اواسط فروردین امسال تا پایان خرداد ماه شاهد رشد معاملات و افزایش کاذب قیمت بودیم که مجددا در بازه زمانی تیر تا مرداد ۹۷ این رشد کاهش و در شهریور ماه راکد شد.
وی یکی از نتایج منحنی بازار معاملات ملکی در ۶ ماه گذشته را افزایش ۳۰ درصدی قیمت نسبت به اسفند ۹۶ بیان کرد!
رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت کنونی واحدهای مسکونی، گفت: هم اکنون حداقل قیمت ملک سند دار در مشهد، متری ۳ میلیون تومان می باشد.
وی به کاهش قدرت خرید مردم هم اشاره کرد و خواستار افزایش وام بانکی مسکن شد و خاطر نشان ساخت: مبلغ کنونی وام مسکن، کمک چندانی به افزایش قدرت خرید مردم نمی کند.
دکتر علی مرادزاده در خصوص اقدامات اتحادیه مشاورین املاک مشهد طی دوره ۸ ماهه فعالیتش گفت: موضوع آموزش یکی از مواردی بود که با جدیت دنبال کردم و تا کنون مطالب آموزشی متعددی جهت آشنایی شهروندان با حقوق خود ( حقوق شهروندی ) و همچنین آموزش های تخصصی به همکاران عضو انجام شده که حقیقتا معتقدم هر چه در زمینه آموزش و آشنایی شهروندان با حقوق خود، کار کنیم، از میزان شکایات و دعوای متعاملین، کاسته خواهد شد.
وی افزایش بازرسی ها را یکی دیگر از اقدامات خود بیان کرد و افزود: در همین راستا ۱۸۰۰ دفتر غیر مجاز که فاقد جواز و پروانه لازم بودند، پلمپ شد.
وی ایجاد واحد معاضدت قضایی جهت همکاران عضو و راه اندازی واحد مشاوره مالیاتی را، از دیگر فعالیت های خود و همکارانش طی دوران کوتاه مسئولیتش بیان کرد.
گفتنی است، اتحادیه مشاورین املاک مشهد دارای ۹ هزار عضو فعال دارای پروانه هست که از این تعداد، ۴۰۰ پروانه به بانوان اختصاص دارد. همچنین ۲ هزار درخواست صدور پروانه هم در دست بررسی است که به گفته رئیس اتحادیه، فرآیند دریافت مجوز حدود ۲ ماه طول می کشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام.. من خونه رهن کردم ولی بنا به قولی که صابخونه داد گفته اول مهر گاز و وابکرمکن براتون وصل میکنم ..شیشه ها رو هم نذاشتن هنوز !! رفتم بنگاه حرف زدم که یه‌هفته کذشته چرا هیچکار نمیکنه صابخونه !! در حواب بهم‌گفت به من مربوط نمیشه !!😭 الان من تو این سرما چیکار کنم بایه بچه ؟؟؟ چرا بنگاه هیچکار نمیکنه؟؟؟؟

    مشهد هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن