اجتماعیاستانیزندگی

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در جمع خبرنگاران؛ شعار امسال هفته دفاع مقدس «ما توانستیم» است/ بلوار نماز باز نبوده که ارتش آن را مسدود کند!

کد خبر : 17719

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر بلوار شهدای ارتش به صورت غیرقانونی باز است و به ما دستور داده‌اند که آن را ببندیم اما من به خاطر مردم، این دستور را اجرا نکردم.
به گزارش صبح مشهد، امیر سرتیپ دوم ستاد رضا آذریان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دفاع مقدس در قرارگاه منطقه ای شمال شرق اظهار کرد: شعار امسال هفته دفاع مقدس «ما توانستیم» است. در این شعار معانی بسیار زیادی وجود دارد یعنی ما هر کاری را که اراده کرده ایم، به آن دست یافته ایم.
وی افزود: از روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افرادی که چشم بصیرت نداشتند و منافعشان در منطقه از بین رفته بود و نمی‌خواستند انقلاب اسلامی ایران تثبیت شود و به مرحله نهایی برسد، اقدامات زیادی از جمله تحریک گروهک‌های ضد انقلاب را علیه انقلاب نوپای جمهوری اسلامی ایران انجام دادند اما حضرت امام (ره) با بصیرتی که داشتند، این موضوع را رهبری کردند و توطئه‌های دشمن را یکی پس از دیگری از بین بردند.
آذریان بیان کرد: عده‌ای شعار انحلال ارتش را سر می‌دادند اما امام (ره) فرمودند که ارتش باید بماند و سپس دستور تاسیس سپاه پاسداران و در ادامه بسیج مستضعفین را دادند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در ۱۳ فروردین سال ۵۸، صدام تجاوزات مرزی خود را به مرزهای جمهوری اسلامی ایران شروع کرد و تا ۳۰ شهریور سال ۵۹، ۶۳۶ مورد تجاوزات مرزی عراق به مرزهای دریایی، زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. آمریکایی‌ها نیز از این فضا استفاده می‌کردند. همچنین درگیری‌هایی در داخل کشور وجود داشت. آن‌ها حمله نظامی را علیه ما طراحی و اجرا کردند و شکست خوردند اما صدام را نیز تجهیز کردند که در ۲۶ شهریور سال ۵۹ قطعنامه ۱۹۷۵ الجزایر را یک جانبه و یک طرفه پاره کرد و این بهانه‌ای برای حمله به ایران شد.
وی با بیان اینکه هدف اصلی صدام سرنگونی جمهوری اسلامی ایران بود، عنوان کرد: صدام دو هدف داشت که هدف اول خوزستان و هدف بعدی کل ایران بود که قصد داشت در مدت ۳ و ۷ روز به پایتخت ایران آمده و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کند. بعد از این نیز قصد داشت که رهبر جهان عرب شود و کل منطقه را در اختیار بگیرد. صدام به کشورهای عربی گفته بود که اگر انقلاب اسلامی ایران به پیروزی برسد، موج حرکت اسلامی از جنوب ایران به جنوب عراق خواهد رسید. این تفکری بود که استکبار غرب نیز آن را قبول کرد.
آذریان ادامه داد: صدام از شرایط سیاسی و نظامی کشور ما نیز آگاهی داشت. ما دارای ۲ لشکر در مقابل ۱۲ لشکر عراق بودیم. حمله عراق در ۳۱ شهریور سال ۵۹ آغاز شد. در مرحله اول تمام پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های ما را بمباران کرده و بعد حمله سراسری خود را آغاز کردند. در یکم مهر ۱۴۰  فروند هواپیمای شکاری بمب‌افکن با هواپیماهای پشتیبانی، تمام اماکن نظامی، اقتصادی و مراکز حساس ارتش در کشور عراق را بمباران و ضربه سنگینی را وارد کردند.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: این حرکت ارتش در روز دوم جنگ، عراق و صدام را ناامید کرد اما صدام به حملات خود ادامه داد. بیشترین هجمه حمله عراق، جنوب ایران بود زیرا قصد داشت به هدف اصلی خود یعنی خوزستان برسد اما رزمندگان ما و نیروهای ارتش اجازه ندادند که پل نادری، سوسنگرد و خرمشهر سقوط کند و محاصره آبادان کامل شود. مردم گیلان غرب ایستادند. ملت ایران و نیروهای مسلح این مقاومت مردانه را انجام دادند.
وی اضافه کرد: ما در روزهای اول جنگ و سال اول مشکلات بسیاری داشتیم و فرمانده کل قوا، رئیس‌جمهور نیز بود که دستوراتی را صادر می کرد. سال دوم جنگ، اوج قدرت ما در وحدت نیروهای مسلح بود. زمانی که بنی صدر از فرماندهی کل قوا عزل شد، حضرت امام (ره) این مسئولیت را بر عهده گرفتند که سنگرها در شرایط بسیار خوبی قرار گرفت.
۱۶۵۶ عراقی در عملیات ثامن‌الائمه(ع) اسیر شدند
آذریان با اشاره به اینکه اولین عملیات به نام حضرت امام (ره) تحت عنوان «فرماندهی کل قوا، خمینی روح خدا» نامگذاری و انجام شد، تصریح کرد: در مرحله بعد، امام (ره) در ۱۴ آبان سال ۵۹ فرمودند که حصر آبادان باید شکسته شود. بدین منظور عملیات ثامن‌الائمه(ع) انجام و این شانس به لشکر ۷۷ پیاده خراسان داده شد. امید صدام این بود که این منطقه استراتژیک را در اختیار داشته باشد و اگر بتواند، خود را به ماهشهر برساند و اگر تاکنون نتوانسته خوزستان را بگیرد، ارتباط را قطع کند. ۱۶۵۶ عراقی در این عملیات اسیر شدند. اگر عملیات ثامن‌الائمه(ع) انجام نمی‌شد، شاید سایر عملیات‌ها نیز به انجام نمی‌رسید.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: هدایت عملیات‌ به آنجا رسید که ما دشمن را در سال ۶۱ به طور کلی از خاک ایران بیرون کردیم و سپس عملیات‌هایی علیه ارتش عراق انجام دادیم که همه آن‌ها منجر به این شد که ما بعد از ۲۸۷۸ روز دفاع مقدس را به وجود بیاوریم. مجموعه مجاهدت‌ها، ایثارگری‌ها و از خود گذشتگی‌های ملت بزرگ ایران در مقابل تهاجم بزرگ ارتش عراق به یک پیروزی بزرگ نایل تبدیل شد.
وی افزود: ما از تجربیات دوران دفاع مقدس به جایی رسیدیم که در ۸ سال دفاع مقدس از تجهیزات خودشان علیه خودشان استفاده کردیم. دستاورد دفاع مقدس این است که نظام جمهوری اسلامی ایران را تثبیت و انقلاب و استقلال آن را تضمین کرد و ایران به بزرگ‌ترین دستاوردهای دفاعی و پیشرفته‌ترین سلاح‌های استراتژیک دفاعی رسید.
آذریان بیان کرد: ما توانستیم در مقابل استکبار جهانی بایستیم و اکنون قدرت نظامی منطقه شویم، البته قدرت نظامی منطقه، تهدیدی برای هیچ کشوری در این منطقه نیست اما برای امنیت کشورهای منطقه بسیار ضروری و مهم است. باید امنیت، قدرت بازدارندگی و توان دفاعی جمهوری اسلامی وجود داشته باشد. ما در عمل به استراتژی نوین دفاعی قوی رسیدیم و آن را انجام دادیم. دستاورد بین‌المللی بعدی این است که ما ثابت کردیم هیچ قدرتی توان مقابله با ایران را ندارد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس تمام دنیا یک طرف ایستادند و ایران نیز یک طرف بود، عنوان کرد: اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات دوران دفاع مقدس و استفاده از تجهیزات جدید دفاعی در شرایط بسیار ایده‌آلی قرار دارند. این تجهیزات به روز بوده، به روز آزمایش می‌شود و به مرحله عملیاتی نیز رسیده است. ما شرایط بسیار خوبی داریم، یگان‌های ما از آمادگی خوبی برخوردار هستند و با رزمایشات متفاوت در طول سال آمادگی خود را حفظ می‌کنیم.
وی در خصوص برنامه‌های هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: ما امسال به مناسبت سالگرد هفته دفاع در استان خراسان رضوی بر اساس دستورات ابلاغی از ستاد کل نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران، برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی و مراسم خوبی را بعد از تاسوعا و عاشورا برگزار خواهیم کرد.
برگزاری رژه نیروهای مسلح در ۳۱ شهریور ماه
آذریان ادامه داد: اولین مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در استان خراسان رضوی، مشهد مقدس و شهرستان‌ها با مسئولیت ارتش جمهوری اسلامی ایران و در استان خراسان رضوی با قرارگاه و ارشد نظامی ارتش در شمال شرق کشور در روز اول یعنی ۳۱  شهریور، ساعت ۸ در مشهد در میدان ۱۵ خرداد با حضور مسئولین لشگری و کشوری، ائمه جمعه و جماعات و خانواده معظم شهدا و جانبازان برگزار خواهد شد. پرش چتربازان کلاه سبز ویژه نیروهای زمین ارتش را نیز بر فراز حرم و میدان ۱۵ خرداد خواهیم داشت. رژه خودرویی و پیاده نیروهای مسلح شامل ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، مرزبانی و بسیج نیز از دیگر برنامه‌ها است.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: روز اول تحت عنوان صلابت و سلحشوری نیروهای مسلح و صنعت دفاعی است. یکشنبه ۰۷/۰۱ روز علم و معرفت، نخبگان و روز سرباز بوده که در این روز به نیابت از سربازان شهیدی که در دوران دفاع مقدس جان خود را فدا کردند، از سربازان تکریم خواهیم کرد. دوشنبه ۰۷/۰۲ روز دفاع ملی، جوانان و بصیرت‌افزایی در بحث پدافند غیرعامل، حوزه‌های فناوری و اطلاعات نیروهای مسلح است. در دوران دفاع مقدس تمام تجهیزات ارتباطی ما در مباحث فناوری و ارتباطات وابسته بود اما امروز این وابستگی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: سه‌شنبه ۰۷/۰۳ روز انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی، بیداری اسلامی و استکبارستیزی، چهاشنبه ۰۷/۰۴  روز اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، اصناف و حمایت و پشتیبانی مردم است. پنجشنبه ۰۷/۰۵  نیز سالرو‌ز شکست حصر آبادان، تحت عنوان شهیدان، ایثارگران، جانبازان و فخرآفرینان بوده که در این روز مراسم صبحگاه مشترک را خواهیم داشت و از خانواده شهدا و رزمندگان این عملیات تجلیل خواهیم کرد.
آذریان بیان کرد: جمعه ۰۷/۰۶ روز ولایت‌مداری، زنان، خانواده، سلامت و نقش روحانیت در پیروزی انقلاب و حضور آنان در دوران دفاع مقدس بوده که در این روز فرماندهان یگان‌های ارتش قبل از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی خواهند داشت. من نیز در این روز پیش از خطبه‌های نماز جمعه سخنرانی خواهم کرد. شنبه ۰۷/۰۷ روز فرماندهان، عزت‌مداران و پیشکسوتان و مصادف با سالروز فرماندهان شهید عملیات ثامن‌الائمه است. اعزام سخنران به مراکز دانشگاهی و علمی آموزش و پرورش از فرماندهان و کارکنان ارتش از دیگر برنامه‌ها است.
ما در طول جنگ از ۳۸ کشور از عراق اسیر گرفتیم
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس باعث تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران شد و انقلاب ما را به طور کامل بیمه کرد. دفاع مقدس افتخار ملت ایران است و امروز نیز اگر هیچ کدام از قدرت‌های منطقه به ویژه استکبار جهانی نمی‌توانند تحت عنوان جنگ در مقابل ما بایستند، به دلیل استقامت، مقاومت و استحکام ما در طول هشت دفاع مقدس است. ما در طول جنگ از ۳۸ کشور از عراق اسیر گرفتیم.

وی افزود: ما همچنان با قدرت در مقابل تهدیدهای نیروهای غربی ایستاده‌‎ایم و مرزهای جمهوری اسلامی ایران را مرزبانی می‌کنیم. ما توانستیم در این منطقه ناپایدار امنیت را به وجود آوریم و پایدارترین مرزها را از نظر امنیتی داشته باشیم.

آذریان در خصوص با اشاره به اینکه ارتش در مباحث اقتصادی وارد نشده و نمی‌شود، تصریح کرد: ما تدابیر مقام معظم رهبری را به نحو بسیار خوبی دریافت کرده و آن را برای نیروهای خود انجام داده‌ایم. ما اکنون به جایی رسیدیم که یگان‌های ارتش به هیچ کشوری نیاز ندارند. ما  از دولتمردان نیز می‌خواهیم که به نوعی این وضعیت را مدیریت کرده و به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: تهدیدها و تحریم‌ها در بخش اقتصادی تاثیر گذاشته و نمی‌توان گفت که تنها دولت این کار را انجام داده است. استکبار جهانی زمانی که نمی‌تواند در جنگ سخت وارد شود، تلاش می‌کند تا نظام را زیر سوال برده و در شرایط بد اقتصادی بد قرار ‌دهد که اکنون این کار را انجام داده است. ما از این پیچ تاریخی بسیار مهم نیز عبور خواهیم کرد.

بلوار نماز باز نبوده که ارتش آن را مسدود کند 

وی در خصوص اراضی آبشار دو و بلوار نماز، اظهار کرد: نباید این موضوعات را وصل کرد به صورتی که سیاسی شود. این موضوع امنیتی و سیاسی نیست. قضیه آبشار دو در سال ۹۰ در کمیسیون ماده ۵ تصویب شده بوده اما در ادامه در سال ۹۲ اعلام شد که مورد تایید نیست و وارد کمیسیون ماده ۵ و ۴ کمسیون ماده ۵ در مشهد تصویب و انجام شد اما این قضیه دیگر ربطی به ما ندارد و باید در شورای عالی شهرسازی کشور تصویب شود.

آذریان بیان کرد: بلوار نماز باز نبوده که ارتش آن را مسدود کند. ما در سال ۹۵ خیابان بلوار شهدای ارتش را باز کردیم. زمین آبشار و پادگان متعلق به آستان قدس بوده و ما مستاجر آن هستیم. ما در حال همکاری با شهرداری بودیم اما بازرسی استان اعلام کرد که این امر مصوبه شورای عالی شهرسازی را ندارد، بنابراین باید خیابان را بست. یعنی در حال حاضر بلوار شهدای ارتش به صورت غیرقانونی باز است و به ما دستور داده‌اند که آن را ببندیم اما من به خاطر مردم، این دستور را اجرا نکردم. اکنون اگر در این مسیر اتفاقی بیفتد، پلیس راهور آن را نمی‌پذیرد.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ما برای اینکه حسن نیت خود را نشان دهیم، در طول ۶ ماه گذشته سه مرتبه به شورای عالی شهرسازی کشور رفتیم که آخرین مورد در ۰۵/۲۹ بوده است. نباید ارتش را در مقابل مردم قرار دهند. چرا این قضیه را سیاسی و امنیتی می‌کنند؟ ۵۶٫۵ درصد از این زمین‌ها متعلق به شهرداری، ۴۰ درصد متعلق به ما و مابقی آستان قدس است. روز یکشنبه کمیسیون ماده ۵ را برای پنجمین بار در مشهد برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: عده‌ای قصد کارشکنی دارند و بیان می‌کنند که پادگان را به دست ما بدهید. ما یک متر زمین را نمی‌توانیم بدون دستور مقام معظم رهبری به کسی بدهیم. ۳۰۰ نفر از پرسنل ما در پایین‌ترین درجات که بالاترین آن سرگرد است، نفری ۷۲ میلیون پول پرداخت کردند و شهرداری ۵ میلیارد پول برای ۳۰۰ واحد گرفته است.
آذریان عنوان کرد: از ستاد کل به استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری دستور داده شده که پادگان لشگر ۷۷ جابه جا شده و از شهر خارج شود. ما نیز اطاعت کردیم و زمینی را در بیابانی دیدیم و دستور دادند که این زمین را به ارتش بدهید اما ندادند. ما این زمین را خریدیم، پادگان را ساختیم و تیپ خود را در آنجا مستقر کردیم. مقام معظم رهبری فرمودند که از انتفاع این پادگان یک پادگان بسازید. یک ریال از انتفاع آن به ارتش نرسیده است. ما کارهای خود را درست انجام دادیم و یک اشتباه هم نداشتیم. اکنون که این موضوع به کشور رسیده، من نمی‌توانم در این مورد تصمیم بگیرم. در صورتی که این موضوع در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی تصویب شود، ما بلافاصله بلوار را باز می‌کنیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن