اجتماعیاخبار مهماستانی

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی خبر داد؛ جنبش دانشجویی پیش قراول نقش‌آفرینی در عرصه اصلاح اجتماعی است/۲۳ هزار نفر روز فعالیت جهادی در تابستان ۹۷

کد خبر : 17713

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر معتقدیم که جنبش دانشجویی پیش قراول نقش‌آفرینی در عرصه اصلاح اجتماعی است.

به گزارش صبح مشهد، هادی باادب ظهر امروز در نشست خبری تشریح عملکرد دانشجویان جهادگران استان، در سالن جلسات بسیج دانشجویی خراسان رضوی، اظهار کرد: پیامی که ما از نهضت عاشورا به‌عنوان یک نهضت زنده و پویا به یاد داریم این است که انسان در بخش‌های مختلف زمانی تکلیف و وظیفه اولویت دار و اصلی خود را به درستی تشخیص دهد و در ادای آن به وظیفه اصلی خود جامعه عمل بپوشاند.

وی ادامه داد: ما باید به درستی به وظایف خود واقف باشیم و لازمه این امر بصیرت لازم و کافی است. ما در طراحی حرکت اجتماعی ذیل محرومیت زدایی یک نگاه نقادانه به فعالیت‌های جنبش دانشجویی داریم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی افزود: اینکه چرا جنبش دانشجویی آن قدرت و نقش‌آفرینی که باید در دوره‌های مختلف را از خود بروز بدهد نشان نداده و از رسالت خود دور شده امری مهم است و این نقد نیز به فضای جنبش دانشجویی کشور وارد است.

باادب بیان کرد: زمانی که سیر تحولات انقلاب اسلامی را ملاحظه می‌کنیم شاهد نقش بی‌بدیل اجتماعی تشکل‌های دانشجویی به شکل یک بدنه منسجم چه در قبل و بعد از انقلاب هستیم.

وی تصریح کرد: اما در این دو یا سه دهه اخیر شاهد نقش‌آفرینی از نهضت و قیام عاشورا به صورت گذشته نیستیم یا به عبارتی آن نگاه آرمانی و انقلابی را کمتر در متن و بطن فعالیت‌ها و جنبش دانشجویی شاهد هستیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با یک نگاه نقادانه می‌توان عنوان عافیت‌جویی را در بازه‌هایی به فضای جنبش دانشجویی مترتب بدانیم، اگر این روح جنبش دانشجویی در مقابل عافیت‌جویی و دنیاطلبی تسلیم شود، آنگاه عارضه‌هایی به وجود می‌آید که نطارت‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی‌ها را اسیر حلقه‌های سیاسی و احزاب سیاسی می‌کند.

باادب تصریح کرد: اینکه چرا جنبش دانشجویی نتوانسته به نقش خود بپردازد و در آن تراز ایفای نقش کند به نوعی یک آسیب است. امروز با پدیده‌های اجتماعی مانند کودکان کار، فقر، بی‌عدالتی‌ها، طلاق، اشرافی‌گری و اعتیاد و … مواجه هستیم و اعتقاد داریم که باید پیش قراول رفع این ناهنجاری‌های اجتماعی در محیط جامعه و کشور، جنبش دانشجویی باشد.

وی اضافه کرد: اگر در زمانی جنبش دانشجویی در شکل‌گیری انقلاب خط مقدم بود در بخش دیگری از زمان تقابل با استکبار خط مقدم واقع شده است.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی تاکید کرد: در بازه زمانی دفاع مقدس، در فرماندهان ارشد دفاع مقدس شاهد نهادهای دانشجویی و مردمی هستیم و در این بازه زمانی نقش‌آفرینی جنبش دانشجویی در عرصه‌های مختلف پررنگ است. در حال حاضر نیز اعتقاد داریم که جنبش دانشجویی پیش قراول نقش‌آفرینی در عرصه اصلاح اجتماعی است.

باادب گفت: امروزه با پدیده جنگ نرم دشمن در عرصه فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم و در این عرصه هم مقام معظم رهبری نیز از بدنه دانشجویی به عنوان افسران جوان جنگ نرم یاد می‌کند.

وی اظهار کرد: با این نگاه آسیب شناسانه به فعالیت‌های دانشجویی در بستر فعالیت‌های اجتماعی در ذیل معاونتی تحت عنوان “جهاد سازندگی” فعالیتی را در دو سال اخیر آغاز کردیم که این جنگ نرم را در بخش فعالیت‌های خود بزداییم و به سمت آن تشکل آرمانی که مطلوب نام مقدس بسیج دانشگاه است، خودمان را نزدیک کنیم.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: امروز بیش از ۱۰۰ گروه جهادی داوطلب دانشجو داریم که به شکل تخصصی در متن جامعه حضور دارند و برای آسیب‌های اجتماعی مذکور به شکل علمی راهکار ارائه می‌کنند.

باادب عنوان کرد: در نهاد کم برخورد و روستاهای مرزی و حاشیه شهر مشهد نیز اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم. پیش‌بینی ما بر این بود که تابستان امسال میزبان ۳۰۰۰ دانشجوی داوطلب در بستر اردوهای جهادی باشیم اما تاکنون که هنوز فرصت داریم تعداد افراد از سقف موجود افزایش پیدا کرده است.

وی با انتقاد از مسوولان استانی تاکید کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که امروز ۳۴۰۰ نفر در اردوهای محرومیت‌زدایی جهادی ما حضور داشتند، اگر بستر آن فراهم باشد می‌توانیم زمینه حضور بیش از ۱۰ هزار نفر را نیز فراهم آوریم.

فعالیتهای دانشجویان جهادگر در خراسان رضوی افزایش یافت

معاون جهاد سازندگی بسیج دانشجویی خراسان رضوی هم گفت: طی تعطیلات تابستان امسال دانشجویان جهادگر بسیجی در این استان ۲۳ هزار نفرروز فعالیت جهادی انجام دادند که نسبت به پارسال ۱۴ درصد بیشتر شده است.

محمود حقدوست افزود: پارسال ظرف مدت شش ماه سه هزار و ۴۰۰ جهادگر به مناطق مختلف خراسان رضوی و امسال در مدت سه ماه حدود چهار هزار نفر دانشجوی جهادگر بسیجی اعزام شدند.
وی ادامه داد: از این تعداد دو هزار و ۷۲ نفر برادر و هزار ۸۴۹ نفر از خواهران بودند. دانشجویان جهادگر در قالب ۸۷ گروه در ۱۵ شهرستان و ۱۱۸ نقطه استان خراسان رضوی فعالیتهای جهادی انجام دادند.
معاون جهاد سازندگی بسیج دانشجویی خراسان رضوی بیشترین فعالیت دانشجویان را در قالب پروژه های عمرانی ذکر و بیان کرد: در این مدت ۵۰ طرح شامل ساخت و مرمت خانه های افراد کم بضاعت، خانه عالم و لایروبی قنات صورت گرفت. همچنین در عرصه بهداشت و درمان ۴۱ روستا را زیرپوشش قرار دادند و ۲۰ هزار نفر از خدماتی همچون دندانپزشکی، غربالگری، بینایی سنجی و مامایی بهره بردند.
وی گفت: در عرصه اقتصادی نیز ۸۰ برنامه شامل کلاسهای ترویجی، آموزشیف ارائه مشاوره در امور کشاورزی، دامداری و راه اندازی کارگاههای کوچک از جمله خیاطی برگزار شد. انجام فعالیتهای فرهنگی و ورزشی از دیگر برنامه های جهادگران بسیجی در مناطقی است که حضور داشته اند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 20 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن