اخبار مهمدانش و فناوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست خبری هفته دولت؛ طرح نظام ارجاع پزشکی در استان فراگیر خواهد شد/ چیزی به نام طب اسلامی نداریم!

کد خبر : 17521

با توجه به کمبود منابع و اعتبارات، میزان ماندگاری بیماران در بیمارستانها را کاهش داده و تجویز دارو نیز کمتر و در حد مصرف بیماران تجویز می شود.

نشست خبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت و همچنین گرامى داشت مقام خبرنگار در مجتمع سپید مشهد برگزار شد.به گزارش صبح مشهد، دکتر محمدرضا دارابی گفت: طرح ارجاع نظام پزشکی تا پایان امسال در تمامی مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی عملیاتی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب دانشگاه علوم پزشکی مشهد سومین دانشگاه در کشور است که طرح ارجاع نظام پزشکی را در مناطق زیر پوشش خود اجرا می کند.
وی بیان کرد: طرح نظام ارجاع پزشکی یا سطح بندی خدمات در سه سطح عمومی، متخصص و فوق تخصصی، راه حل و چاره اصلی ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پیشگیری از سرگردانی بیماران و خانواده های آنان است.
وی ادامه داد: هم اکنون در شهرهای مذکور بیمار در سطح یک توسط پزشکان عمومی معاینه می شود و اگر نیاز به خدمات تخصصی داشته باشد، هم آنجا برای بیمار نوبت گرفته شده، ساعت و روز آن تعیین می شود تا بیمار سردرگم نشود.
دارابی با اشاره به برنامه های پیش روی این دانشگاه گفت: ادامه طرح تحول نظام سلامت، تکمیل طرحهای بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تقویت پزشک خانواده، عملیاتی کردن طرح نظام ارجاع پزشکی، ذخیره دارو برای حداقل ۶ ماه و تهیه ملزومات پزشکی از مهم ترین برنامه های دانشگاه است.

وی با بیان اینکه مشارکت شهرداری در حوزه سلامت اقدام بسیار خوبی بود که آن را به فال نیک می گیریم، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به اهمیت حوزه بهداشت و درمان سایر دستگاه ها نیز همانند شهرداری مشهد برای کمک به بخش سلامت وارد کار شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قبل از این همکاری در حوزه سلامت در این سطح با شهرداری مشهد نداشتیم اما در این دوره بحث سلامت برای شهردار مشهد و شورای شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا معتقدیم می تواند همکاری های خوبی میان شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات ارزی وگرانی که گریبان مردم و دولت را گرفته است سقف اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد براساس اعتبارات سال ۹۵ خواهد بود، اظهار کرد: با توجه به وجود ۱۳ شهرستان تحت پوشش، ۳۰ بیمارستان دولتی و مراکز درمانگاهی متعدد با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم اما با این حال نمی توان کار درمان را تعطیل کرد.
دارابی افزود: بر این اساس میزان ماندگاری بیماران در بیمارستانها را کاهش داده و تجویز دارو نیز کمتر و در حد مصرف بیماران تجویز می شود زیرا با توجه به کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات بیمه ای بیمه سلامت بیشتر از میزان در نظر گرفته شده را قبول نخواهد کرد اما علیرغم سیاست های انقباضی پذیرش و درمان بیماران به طور قطع باید انجام پذیرد .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از افرادی که به اسم طب اسلامی به مداوای بیماران اقدام می کنند، اظهار کرد: طبق قانون هر فردی که بخواهد در حوزه سلامت فعالیت کند باید از دانشگاه علوم پزشکی مجوز بگیرد اما متاسفانه عده ای از طلبه های جوان تحت عنوان طب اسلامی در مساجد فعالیت می کنند و سلامت مردم را به خطرمی اندازند، لذا اگر رسانه ها نسبت به سلامت مردم دغدغه دارند باید در این خصوص افشا گری کنند موضوعی که نه تنها ما به آن اعتراض داریم بلکه مراجع نیز به آن اعتراض دارند.
در ادامه این نشست، دکتر شاپور بدیعی ، معاون درمان دانشگاه علوم پزکش مشهد نیز به راه اندازی سیستم ” تله کاردیولوژی ” در اورژانس اشاره کرد و گفت: این سیستم که تنها در چهار کشور جهان از جمله سوئیس اجرایی شده است بعد از تهران در مشهد به طور ۲۴ ساعته بکار گرفته شده که طی آن از بیماران دچار عارضه قلبی در آمبولانس نوار قلب گرفته شده و بصورت آنلاین برای پزشک متخصص قلب مستقر در بیمارستان ارسال می شود .
وی افزود: پس از ارسال نوار قلب اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به باز کردن رگ قلب دارد به سرعت توسط آموبولانس و مستقیم به اتاق عمل ویژه “کت لب” جهت باز کردن رگ قلب انتقال داده شده واین عمل انجام می شود که استفاده از این سیستم تاثیرات بسیار زیای در کاهش عوارض ومصرف دارو دارد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن