دانش و فناوری

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباطات استانداری خراسان رضوی خبر داد؛ جابه‌جایی ۶ میلیون مکاتبه الکترونیکی در خراسان رضوی/ فعالیت ۲۰۷ واحد علمی در دانشگاه فردوسی

کد خبر : 17398

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباطات استانداری خراسان رضوی با اشاره به‌جابه‌جایی ۶ میلیون مکاتبه الکترونیکی در خراسان رضوی طی سال گذشته، این جابه‌جایی را مدیون توسعه دولت الکترونیک دانست.

به گزارش صبح مشهد، حمید رضا روحبخش ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر اخبار مشهد برگزار شد، با اشاره به‌جابه‌جایی ۶ میلیون مکاتبه الکترونیکی در خراسان رضوی طی سال گذشته؛ گفت: این جابه‌جایی مدیون توسعه دولت الکترونیک است.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباطات استانداری خراسان رضوی با ابراز خرسندی نسبت به استقرار میز خدمت حضوری و الکترونیکی در دستگاه‌های اجرایی؛ از فعالیت های الکترونیکی شده در ۶ دستگاه خراسان رضوی خبر داد و افزود: سالانه، ۱۲ میلیارد ریال صرفه‌جویی در کاغذ به‌دلیل مکاتبات الکترونیکی در این استان می‌شود.

وی دولت الکترونیک را فرآیندی برای کارآمدتر شدن ناشی از فناوری اطلاعات، اسخگو و شفاف‌تر شدن دولت  دانست و یادآور شد: توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه فضای دیجیتال، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مکانیزاسیون فرآیندها از جمله زیرشاخصه‌هایی هستند که دولت الکترونیک را ایجاد کرده‌اند.

روحبخش با اشاره به‌اینکه توسعه پایدار، افزایش مشارکت اجتماعی، کاهش فقر و عدالت اجتماعی از جمله نتایج تحقق دولت الکترونیک از نظر سازمان ملل است؛ ادامه داد: طرح تکاپو در حالی اجرا می‌شود که  ۲۴ هزار فرصت شغلی با سرمایه‌گذاری ۷۸۰ میلیارد ریال اعتبار با همکاری بخش خصوصی در قالب این طرح ایجاد می‌شود.

فعالیت ۲۰۷ واحد علمی در دانشگاه فردوسی 

در ادامه این جلسه، مشاور رئیس دانشگاه فردوسی نیز با اشاره به‌فعالیت ۲۰۷ واحد علمی در این دانشگاه؛ گفت: در حال حاضر، ۲۵ انجمن علمی در حالی در دانشگاه فردوسی فعال هستند که بیش از نیمی از آنها به‌صورت بین‌المللی فعالیت دارند.

محمد رضا هاشمی اضافه کرد: بیش از ۷۰ مرکز رشد این دانشگاه مستقل شدند، ۲۲۸ محصول را به‌نام خود در این مراکز ثبت کرده‌ایم، همچنین، یکی دیگر از دستاوردها رشد امکانات دانشجویی بوده است.

تحصیل حدود ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد واحد مشهد

در ادامه این جلسه، رئیس دانشگاه ازاد اسلامی واحد مشهد با اشاره به‌تحصیل حدود ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد واحد مشهد؛ گفت: به‌طور کلی، حدود ۶۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد در خراسان رضوی تحصیل می‌کنند.

مهدی ملک‌نژاد با تاکید بر اینکه ۱۵ مرکز در مناطق محروم فعال است؛ ادامه داد: با توجه به‌کاهش ارزش مدرک تحصیلی، امروزه شاهد هستیم، افراد با مدارک پایین، اما با تجربه بیشتر در بخش کسب‌وکار فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۵ درصد پیکره فارغ التحصیل رشته پزشکی کشور به‌دانشگاه آزاد اختصاص دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: خوشبختانه در جامعه امروز دانشگاه‌ها برای عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ارتقای فضای علمی و کسب‌وکار با یکدیگر تعامل خوبی دارند که اتفاق مهم و خوبی است، در خراسان رضوی با چنین اتفاق‌های خوبی که اتفاق افتاده، خبرهای قابل توجهی در آینده اعلام می‌شود.

ملک‌نژاد متذکر شد: دانشگاه آزاد موفق شده، رتبه سوم جهان از نظر دانشگاه‌های بین‌المللی را به‌خود اختصاص دهد.

پارک‌های علم و فناوری به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند

در ادامه این جلسه، رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز با بیان اینکه این مراکز به‌تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ گفت: ۷۰ درصد مدیران پارک‌های علم و فناوری، جوان هستند.

رضا قنبری ادامه داد: فقط ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را در خراسان داریم و باید با کمک سایر دانشگاه‌ها و ادارات مرتبط، تعداد این شرکت‌ها را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در حالی ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری خراسان رضوی فعال هستند که در سال ۹۲، ۱۲۰ شرکت دانش‌بنیان فعالیت داشتند و به‌نظر می‌رسد از نظر کمی، رشد قابل توحهی در این بخش بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با اشاره به‌ایجاد بیش از ۲ هزار شغل در این پارک؛ متذکر شد: دانش‌بنیان برند ملی بوده و مراکز رشد فعال در این پارک این است که به‌سایر شرکت‌های دانش‌بنیان اصول فعالیت در عرصه دانش‌بنیانی را آموزش دهند.

قنبری با اشاره با ابراز خرسندی نسبت به‌رشد محصولات دانش‌بنیان در مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان؛ بیان کرد: این موضوع ناشی از تعامل دانشگاه‌ها با مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل و خارج از پارک علم و فناوری فعال هستند، اجرایی شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن