مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

در نشست خبری ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی مطرح شد؛ احیای مکاتب هنری گذشته و حمایت از هنرمندان؛ دو هدف مهم دوسالانه تذهیب‌های قرآنی

کد خبر : 17393

معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: احیای مکاتب هنری گذشته و حمایت از هنرمندان، دو هدف مهم دوسالانه تذهیب‌های قرآنی است.

به گزارش صبح مشهد، محمدعلی چمی‌گو ظهر امروز در نشست خبری که در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به‌برگزاری ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در مشهد؛ گفت: طراحی فرش و کاشی در حالی به‌عنوان دو هنر مرتبط با حوزه طراحی نقوش اسلامی محسوب می‌شود که می تواند جزوی از رشته‌های مهم دو سالانه تذهیب‌های قرآنی شود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی محور  برگزاری ششمین دوسالانه تذهیب های قرآنی را توجه بیشتر بر روی مباحث کاربردی هنر تذهیب‌های قرآنی در سال جاری دانست و اضافه کرد: با توجه به‌کمبودهایی که در دوره‌های گذشته این دوسالانه وجود داشت، دو شرکت کاشی و فرش آستان قدس رضوی با مشارکت یکدیگر تلاش کردند در این دوره بتونند کمبودها را رفع کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به‌در اختیار قرار دادن آثار ارزشمند این جشنواره از طریق همکاری مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی و مؤسسه به‌نشر، متذکر شد: یکی از برنامه‌های آستان قدس، برگزاری این دوسالانه در سطح بین‌المللی بوده و هدف از اجرای این برنامه، بهره‌گیری از هنر هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای قرآنی است.

چمی‌گو از چاپ کتاب پنجمین دوره دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم، هر چه سریع‌تر این کتاب را در اختیار علاقمندان قرار دهیم.

احیای مکاتب هنری گذشته و حمایت از هنرمندان؛ دو هدف مهم دوسالانه تذهیب‌های قرآنی

در ادامه این نشست، معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت:  احیای مکاتب هنری گذشته و حمایت از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای سنتی و قرآنی، دو هدف مهم برگزاری دوسالانه تذهیب‌های قرآنی در سال جاری است.

مهدی سیم‌ریز با تاکید بر اینکه این دوسالانه رویداد مهمی در بخش هنرهای سنتی است؛ به‌تاریخ آن دوره‌های مختلف این دوسالانه اشاره کرد و افزود: بیش از یک هزار و ۹۰۰ اثر توسط بیش از یک هزار و ۳۰۰ هنرمند به‌دبیرخانه این دوسالانه طی دوره‌های گذشته ارسال شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر، برخی از کشورها تلاش می‌کنند از طریق ایجاد هجمه‌های مختلف، به‌هنر تذهیب‌های قرآنی در کشور ما دست یابند.

معاون هنری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با ابراز خرسندی نسبت به ایجاد جریانی مناسب و مستمر که ناشی از برگزاری دوره‌های مختلف دوسالانه تذهیب‌های قرآنی است؛ بیان کرد:  این دوسالانه علاوه بر اینکه سبب شده بر فرهنگ کشور تاثیر بگذارد، توانسته عامل مهمی برای خلق آثار هنرمندان شود.

دوسالانه تذهیب‌های قرآنی تبدیل به‌یک پشتوانه فرهنگی شده است

در ادامه این نشست، دبیر هنری ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی نیز با ابراز خرسندی نسبت به اینکه دوسالانه تذهیب‌های قرآنی تبدیل به‌یک پشتوانه فرهنگی شده است؛ گفت: این دوسالانه علاوه بر اینکه تعامل هنرمندان مختلف کشور را با فعالان فرهنگی هنری مشهد ارتقا بخشیده، تبدیل به‌یکی از شاخصه‌های فرهنگی مشهد شده است.

رضا مهدوی با ابراز امیدواری نسبت به‌برگزاری این دوسالانه در آینده‌ای نزدیک در سطح بین‌المللی، اجرایی شدن این مهم را از جمله اهداف آستان قدس دانست و اضافه کرد: برگزاری چنین دوسالانه‌هایی می‌تواند از جمله برنامه‌های حمایتی از هنرمندان باشد، به‌ویژه اینکه برخی از هنرها به‌دلیل خاص بودن ممکن است کمتر از سوی برخی از افراد مورد حمایت قرار نگیرد و در این راستا نیاز به‌حمایت خاص دارند.

وی تذهیب‌های قرآنی را یکی از هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی و مورد توجه آستان قدس دانست و بیان کرد: دوسالانه تذهیب در مشهد را می توان ادامه دوسالانه نگارگری در موزه هنرهای معاصر تهران عنوان کرد، اما این دوسالانه تذهیب برخلاف دوسالانه نگارگری از نظم خوبی در اجرا برخوردار است.

دبیر هنری ششمین دوسالانه تذهیب‌های قرآنی با اشاره به اینکه برگزاری این دوسالانه سبب شد تا متوجه رشد بی‌نظیر تذهیب در کشور شویم؛ یادآور شد: در این جشنواره آثاری که برگرفته از خلاقیت هنرمندان باشد، حرف نخست را می‌زند.

وی با بیان اینکه این دوسالانه شامل رشته هایی همچون تذهیب، تشعیر و گل بوته یا گل مرغ است؛ تصریح کرد: برای بخش تذهیب مجموعه از آرایه های کامل قرآن کریم، برای بخش تشعیر گرایش نقوش نباتی و برای بخش گل مرغ نیز جلد و آستر جلد مورد نظر است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن