اجتماعیاخبار مهماستانی

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی: انتقال تب کریمه کنگو از طریق دام زنده و کشتار شده صورت می‌گیرد/ ذبح قربانی صرفا در مراکز مجاز انجام شود

کد خبر : 17357

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ما ۴ مرکز تهیه دام را برای روز عید قربان در نظر گرفته‌ایم که این مراکز شامل جاده بهشت رضا و فریمان، جاده قدیم قوچان و عسگریه، جاده کنویست و در نهایت در آسایشگاه فیاض بخش است.

به گزارش صبح مشهد، احمد شریعتی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهار کرد: عید قربان سنت حسنه‌ای است که از دیرباز بر آن تاکید شده است. در حال حاضر نیز با وجود مشکلات اقتصادی که در کشور شاهد آن هستیم، مردم در این سنت هیچ کمبودی نگذاشتند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما همه روزه با انواع و اقسام بیماری‌های نوپدید برخورد می‌کنیم طبیعتا دام، کشتار و ذبح اگر در مسیر بهداشتی خود قرار بگیرد، می‌تواند باعث افزایش سلامت شود. اما اگر  مسائل مرتبط به دام، فروش و کشتار با موازین بهداشتی همراه نشود، باعث اشاعه‌های بیماری مشترک انسان و حیوان و مشکلات زیست‌محیطی شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد و ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی که در جامعه انسانی داریم از طریق دام منتقل می‌شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: بسیاری از این بیماری‌ها اگر مورد غفلت واقع شود، سلامت مردم را تهدید می‌کند و در سلامت دام نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بسیار حوزه حائز اهمیتی بوده و در بسیاری از موارد جان انسان را نیز تهدید می‌کند، در بسیاری از موارد بیماری علاوه بر تلفات انسانی باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در طول سال شاهد آن هستیم که افراد مختلفی بر اثر بیماری‌های مختلف جان خود را از دست می‌دهند اما کافی است که یک فرد از طریق تب کریمه کنگو از دنیا بروند تبعات آن قابل جمع‌آوری نیست. همچنین مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

شریعتی بیان کرد: انتقال بیماری تب کریمه کنگو عمدتا از طریق دام زنده و کشتار شده صورت می‌گیرد، دام زنده از طریق انتقال ویروس و مشکلاتی از طریق کنه‌ای که به بدن انسان چسبیده است این بیماری را منتقل دهد، همچنین راه دیگر انتقال این بیماری از طریق واگیری انسان به انسان رخ می‌دهد.

وی افزود: لاشه گوشت و ترشحات دامی اگر با بافت انسان برخورد داشته باشد، بیماری دامی را به انسان منتقل می‌کند. در سال ۹۱ بود که ۳ مورد تلفات انسانی را در این رابطه مشهد شاهد بودیم، حواشی زیادی را ایجاد کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های که در سطح استان انجام ‌دادیم با تلفات انسانی در حوزه تب کریمه کنگو شاهد نبودیم. ولی موارد مشکوکی را ملاحظه کردیم که تحت درمان قرار گرفتند.

شریعتی عنوان کرد: در حال حاضر نگرانی در خصوص این بیماری نداریم اما به مراتب درعید قربان در این حوزه نگرانی ما افزایش پیدا می‌کند، از سال‌های قبل در استان خود با هماهنگی با مسئولان استانی فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم تا در عید قربان با مشکلی روبه‌رو نشویم.

وی تاکید کرد: همچنین اقداماتی که در این روز توسط همکاران ما صورت می‌گیرد، اجباری نبوده بلکه حالت ترویجی به خود گرفته است، مردم در این روز باید دقت لازم را داشته باشند که دام را از مراکز تحت نظر و مجاز تهیه کنند و کشتار آن را به کشتارگاه‌ها واگذار کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی عنوان کرد: این باور که کشتار دام را می‌توان در معابر و درب منزل انجام دهیم، تصور غلطی است، بهتر است این امر را چه در عید قربان و چه در روزهای دیگر به کشتارگاه‌های در نظر گرفته شده بسپارند.

شریعتی با بیان اینکه فاضلاب ناشی از خون دام به شدت آلوده است، تصریح کرد: این امر به شدت آلوده بوده و سبب آلوده کردن محیط‌زیست و جذب حشرات موذی می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های اداره کل دامپزشکی برای استقبال از روز عید قربان از ۳ ماه گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: فعالیت ذبح در کشتارگاه‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد و سعی بر آن داریم که با یک فرهنگ‌سازی دقیق نشان دهیم که جای کشتار دام، در کشتارگاه است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای عید قربان با کمبود دام مواجه هستیم یا خیر، بیان کرد: ما آمادگی لازم برای استقبال از عید را داریم و با هیچ کمبودی مواجه نبوده، اما با افزایش قمیت همراه خواهیم بود.

شریعتی ادامه داد: استان ما در بخش تولید گوشت قرمز مقام اول را از آن خود کرده و در حوزه گوشت و دام همواره صادرکننده بودیم.

وی اضافه کرد: ما ۴ مرکز تهیه دام را برای روز عید قربان در نظر گرفته‌ایم که این مراکز شامل جاده بهشت رضا و فریمان، جاده قدیم قوچان و عسگریه، جاده کنویست و در نهایت در آسایشگاه فیاض بخش است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در ۴ ماهه ابتدایی سال جاری  حدود ۴۸ هزار و ۴۱۲ مورد بازرسی انجام داده‌ایم. تعداد موارد غیربهداشتی مشاهده شده ۵۲۵۵ مورد بوده است.

شریعتی عنوان کرد: همچنین موارد ارجاع شده به مراجع قضایی ۴۵۱ مورد بوده و ۲۷ اماکن نیز در این مدت پلمپ شده است.  همچنین میزان ۳۸۵ هزار و ۶۶۷ کیلوگرم فرآورده خام دامی بر اثر نظارت‌های بهداشتی ضبط شده است.

ساعت کار کشتارگاه‌ها در روز عید قربان

رییس موسسه صنعتی گوشت مشهد هم گفت: ما در این روز با حضور ۵۰۰ نفر از پرسنل خود کار را از ساعت ۵ صبح آغاز خواهیم کرد و این فعالیت تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه خواهد داشت.

اسماعیل نورمحمدی اظهار کرد: امسال سیزدهمین سالی است که این مراسم در کشتارگاه‌های صنعتی مشهد برگزار می‌شود، در سال گذشته با ۳۰۰۰ راس کشتار حرکت خوبی را از خود برجای گذاشتیم.

وی ادامه داد: ما در این روز با حضور ۵۰۰ نفر از پرسنل خود کار را از ساعت ۵ صبح آغاز خواهیم کرد و این فعالیت تا ساعت ۱۲ ظهر ادامه خواهد داشت.

رییس موسسه صنعتی گوشت مشهد با اشاره به اینکه تمام موازین بهداشتی برای ذبح دام در کشتارگاه‌ها رعایت خواهد شد، تصریح کرد: ذبح دام در کشتارگاه‌ها رایگان انجام می‌گیرد، اما مسائلی پیرامون بسته‌بندی و تمیزی کله و پاچه و… هزینه خاص خود را دارد، با توجه به اینکه پوست دام ممنوعیت خروج از کشتارگاه را دارد و با فروش این پوست به مجموعه هزینه‌های خود را کسب خواهیم کرد.

در ادامه نیز محمود جوادی‌نژاد رییس شبکه دامپزشکی مشهد ادامه داد: در بخش نظارت از چند زاویه وارد می‌شوید به طور مثال در ابتدا چند مکان مجهز را در نظر می‌گیریم. برای این روز ۹ اکیپ ثابت را در شهر مشهد در نظر گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: مجموعا در شهر مشهد ۳۰ دکتر دامپزشک، ۴۴ بازرس و ۱۳ ناظر شرعی فعالیت خواهند کرد. همچنین ۳۰ درصد از کل فعالیت‌های استان در مشهد انجام می‌گیرد.

رییس شبکه دامپزشکی مشهد گفت: علاوه بر این موارد ذبح دام در خیریه‌ها نیز ممنوع است و این امر فقط در آسایشگاه فیاض بخش با تجهیزات در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد.

همچنین برای سفارش دام‌های قربانی شماره تماس‌های ۳۳۵۵۴۳۳۰ و ۳۸۸۰۱۳۹۱ اعلام شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن