استانیزندگیشهری

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد: شهرداری موظف به اجرای خط ۳ بی‌آرتی است/ مجبور به گسترش محدوده و زمان طرح ترافیک هستیم

کد خبر : 17321

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: خط ۳ بی‌آرتی شامل تمام مصوبات قانونی است و شهرداری موظف به اجرای این طرح است.
به گزارش صبح مشهد، مجتبی بهاروند در نشست خبری کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی خط ۳ بی‌آرتی، اظهار کرد: تا زمانی که اکثر مردم از وسایل نقیله عمومی استفاده نکنند، معضل ترافیک مشهد حل نمی‌شود. خط ۳ بی‌آرتی شامل تمام مصوبات قانونی است و شهرداری موظف به اجرای این طرح است. تلاش ما بر این است که در اجرای این طرح برای کسبه منطقه مشکلی ایجاد نکنیم. شهروندان هنگامی می‌توانند به خوبی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند که وسایل نقلیه و خطوط مربوط به آن به تعداد کافی وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: عقیده ما بر این است که معضل ترافیک مشهد جز با گسترش وسایل حمل‌ونقل عمومی برطرف نمی‌شود. روزانه حدود ۳۰۰ ماشین جدید پلاک می‌شود و تقریباً هیچ اتومبیل فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود. متأسفانه از هر ۱۰ اتومبیل هشت اتومبیل تک سرنشین است. عمده برنامه ما گسترش حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان است و تلاش ما این است که بیش‌تر اتوبوس‌هایی که وارد کشور می‌شوند برقی باشند.
بهاروند در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی‌، عنوان کرد: تاکسی‌های اینترنتی به دلیل رقابت، نرخ کرایه پایین‌تر و خدمات بهتری دارند. نظر من این است که اگر تاکسی‌رانی تمایل به رقابت دارد باید در نرخ کرایه‌ تعادل را رعایت کند و اگر هر سال قیمت کرایه‌ها افزایش یابد آن‌ها بازار کار را از دست می‌دهند. دو هفته دیگر در خصوص افزایش نرخ کرایه‌ها در صحن علنی شورا تصمیم‌گیری می‌شود. نرخ کرایه‌ها ممکن است ۱۰ درصد افزایش یابد و در صورت افزایش قیمت ما برای آن سقف تعیین می‌کنیم.
وی در خصوص طرح تراقیک، خاطرنشان کرد: ما به دلیل هوای ناسالم شهر و فرهنگ تک سرنشینی که در جامعه وجود دارد مجبور به گسترش محدوده و زمان طرح ترافیک هستیم. این طرح حتماً باید در نقاط پرتردد شهر اجرا شود.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساختار این کمیسیون، اظهار کرد: بررسی و اعلام نظر در خصوص سیاست‌های راهبردی و ارائه راهکارهای کلی جهت برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری و بررسی سیاست‌ها و اولویت‌بندی اجرای طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیک و توسعه شبکه و نظارت بر حسن اجرای آن‌‌ها از جمله وظایف این کمیسیون است.
وی با اشاره به این‌که «در کمیسیون حمل‌ونقل سه کارگروه وجود دارد»، ادامه داد: کارگروه‌های ترافیک، حمل‌ونقل و قطارشهری این سه کارگروه هستند. ما هم‌چنین اتاق فکری تشکیل داده‌ایم که با کمک خبرگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت را تدوین می‌کنیم. این کمیسیون تاکنون ۳۵ جلسه برگزار کرده است. ۱۶ جلسه کارشناسی و کارگروهی نیز برگزار شده است. ما تاکنون ۴۸ لایحه، ۴ طرح و ۳۲ موضوع و مکاتبه را بررسی کرده‌ایم.
رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما به‌طور عمده سیاست‌های کلی حمل‌ونقل شهر را در ۷ مورد دسته‌بندی کرده‌ایم؛ تأمین دسترسی به فرصت‌ها برای تمام شهروندان، کاهش خطرات زیست‌محیطی، کاهش مخارج سیستم حمل‌‌ونقل، افزایش ایمنی و امنیت، افزایش راحتی و آرامش در سفر، افزایش سازگاری سیستم‌های حمل‌ونقلی با فرهنگ و سنت و قابلیت اطمینان به سیستم حمل‌ونقل این موارد هستند.
بهاروند در خصوص مهم‌ترین اقدامات کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک، عنوان کرد: نظارت دقیق و مستمر بر فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، برگزاری جلسات مستمر با سازمان‌های تابع معاونت حمل‌نقل و ترافیک جهت بررسی برنامه‌ها و عملکرد آن‌ها در حوزه‌های مأموریتی، برگزاری جلسات با مدیران سازمان‌ها در خصوص مطالبات مردمی، تعیین افزایش کرایه تاکسی در سال ۹۷، اصلاح مصوبه مدیریت پارک حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای معابر در خصوص استفاده رایگان معلولان، جانبازان بالای ۲۵درصد و خانواده‌های شهدا برای ۲ ساعت، بررسی لایحه تعیین قیمت من‌کارت، اختصاص چندین اتوبوس رایگان برای مسابقات فوتبال از مهم‌ترین اقدامات کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک است.
وی در خصوص تصمیمات اختصاصی این کمیسیون، خاطرنشان کرد: بر این اساس شهرداری مکلف است نسبت به جایگزینی اتوبوس‌های آن دسته از خطوط که میزان تراکنش روزانه آن‌ها کمتر از ۳۵۰ است با سرویس مینی‌بوس و واگذاری آن به بخش خصوصی اقدام کند. هم‌چنین شهرداری مکلف است مطالعات سازوکارهای اجرایی پرداخت بهای خدمات اتوبوس‌رانی مبتنی بر مسافت طی شده را حداکثر در ۳ ماه انجام داده و به شورای اسلامی ارائه کند.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر در خصوص بازدیدهای انجام شده توسط اعضای این کمیسیون، بیان کرد: جلسات و بازدیدهای دوره‌ای به صورت فصلی از شرکت‌های تابع و پیگیری وضعیت پروژه‌ها و مصوبات شورا، بازدید از روند خدمات در حال ارائه شرکت ترافیک هوشمند الیت، بازدید از عملیات اجرایی ادامه خدمات خط ۲ قطارشهری مشهد و بازدید از روند اجرای خط ۳ قطارشهری مشهد ازجمله بازدیدهایی است که ما به‌صورت رسمی انجام می‌دهیم.

بهاروند افزود: پایانه چندمنظوره غرب مشهد، ارتقا دسترسی‌های طرقبه و شاندیز، گسترش سامانه‌های مکانیزه و هوشمند، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مشهد به‌ویژه تاکسی و اتوبوس، اعمال قانون و کنترل ترافیک هوشمند، ارتقا ایمنی معابر شهری و کاهش تصادفات و… از جمله طرح‌هایی است که ما بررسی‌های لازم را در خصوص آن‌ها انجام می‌دهیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن