اجتماعیاخبار مهماستانی

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی: مشکل اقتصاد کشور مدیریت نقدینگی است/ کل نیاز ارزی ما در سال کمتر از ۸۰ میلیارد دلار است!

کد خبر : 17315

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: پتروشیمی با اینکه غیرمستقیم وابسته به‌دولت است، اما برای عرضه ارز به‌درخواست دولت توجه نمی‌کند، از رانت دولتی استفاده می‌کند، ولی وقتی می‌خواهد مواد اولیه را به‌متقاضیان تحویل دهد، این کار اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش صبح مشهد،  صبح امروز امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی با حضور در جلسه مطبوعاتی دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی خبرنگاران به‌بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های مختلف پرداخت.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در ایران هر هفت یا هشت سال یکبار شاهد شوک هستیم که این شوک بازار و اقتصاد ایران را دچار مشکل می‌کند.

وی این چرخه را قدیمی‌تر از سن انقلاب دانست و توضیح داد: در سال‌های ۵۲، ۵۳ و ۶۴، ۶۵ و ۷۲، ۷۳، ۷۴ و ۸۳، ۸۴ و ۹۰، ۹۱ و امسال نیز شاهد این شوک بودیم.

قاضی‌زاده‌ هاشمی شوک اقتصادی سال جاری را ناشی از مصاحبه‌ آقای ترامپ دانست و گفت: موضوعی که در اقتصاد ما در حال وقوع مکرر بوده و باید چاره‌جویی شود، بحث مدیریت نقدینگی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از نقدینگی مربوط به‌خاصیت اقتصاد نفتی است، چون منشأ پول ما خارجی است، بخشی از پول بدون هیچ کار یا فعالیت اقتصادی از خارج کشور تأمین و به‌اقتصاد تزریق می‌شود، بخشی از آن، ماحصل عملکرد بانک مرکزی و بانک‌ها است.

وی نقش بانک‌ها را در این دوره خیلی پررنگ دانست و بیان کرد: در ماجرای موسسات مالی اعتباری مردم به‌طور واضح این موضوع را دیدند.

قاضی‌زاده‌ هاشمی ادامه داد: چک‌هایی که مردم برای خرید استفاده می‌کنند در حالی که پول ندارند، تولید یک سند اعتباری است، این سند به‌منزله پول است، در حالی که اعتبار ندارد، یعنی یک سند مالی تولید می‌شود، در حالی که منابع مالی آن پیش‌بینی نشده و این خلق اعتبار، ارزش پول را ذره‌ذره کاهش می‌دهد.

تزریق ارز و دلار به‌بازار روش کنترل دولتی است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تزریق ارز و دلار به‌بازار را روش کنترل دولتی بیان کرد و گفت: وقتی هیجانی در بازار اتفاق می‌افتد و توان دولت برای جبران از بین می‌رود، واقعیت خودش را نشان می‌دهد، در طی این پنج سال نقدینگی آمریکا حدود ۳۰ درصد رشد کرده است.

وی افزود: در این سال‌ها، دولت ما با اضافه ارزی، قیمت ارز را سرکوب کرده‌ و با جمع‌آوری نقدینگی از طریق عرضه ارز اضافی یا طلا، تورم را مهار کرده است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی با اشاره به‌مسائل ساختاری؛ گفت: سیاست‌های پولی و مالی کشور را بانک مرکزی تعیین می‌کند و شورای پول و اعتبار نقش نظارتی بالا دستی دارد که این سیاست‌ها را تایید می‌کند و بیشتر اعضایش دولتی هستند.

کاهش ارزش پول ملی نوعی دریافت مالیات از طبقات پایین‌تر است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: به‌عبارت بهتر، سیاست‌های پولی و بانکی نقش بسیار جدی در اقتصاد کشور پیدا کرده، این اتفاقاتی که می‌بینیم، طی پنج سال خودش را نشان می‌دهد، از ماجرای پدیده و میزان شروع شد و اکنون در ادامه همان مسیر است.

وی اظهار کرد: وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، نوعی مالیات‌ستانی از طبقات پایین‌تر به‌نفع آنها  است و وقتی بزرگ‌ترین سرمایه‌دار دولت و بیشترین دارایی را دارد، بزرگ‌ترین کسی که این اتفاق برایش می‌افتد، دولت است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی افزود: سال‌ها دولت آمریکا بدهی‌هایش را به‌کل جهان منتقل می‌کند، ولی دولت‌ها در داخل کشور ما بدهی‌هایشان را به‌مردم منتقل می‌کنند، آن هم مردمی که جزو طبقه متوسط و پایین هستند.

ثمره استقلال بانک مرکزی عدم پاسخگویی دولت است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ثمره استقلال بانک مرکزی را عدم پاسخگویی دولت عنوان کرد و گفت: وقتی مسؤولیتی را به‌کسی واگذار می‌کنید، ولی مسؤولیت اداره را به او ندهید، دولت آتی می‌گوید، به‌من ربطی ندارد و پاسخگوی اقتصاد نیست.

وی افزود: متأسفانه نظام اقتصادی کشور بر یک پایه و مکتب فکری می‌چرخد و همه دولتها به‌جز دولت جنگ که به‌دلیل محدودیت‌های شدید اقتصاد صددرصد دولتی داشتیم، بعد از آن تقریبا روش اقتصادی و اعضای تیم اقتصادی در کشور تقریبا ثابت هستند.

قاضی‌زاده‌هاشمی این روش را ناکارآمد دانست و گفت: باید این روش را کنار بگذاریم، در غیر این صورت، هر هشت سال این دلالی و رانت اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص استیضاح وزرا در مجلس شورای اسلامی گفت: ما پنج استیضاح در جریان مجلس شورای اسلامی داشتیم که استیضاح وزیر نفت با جلساتی که بین استیضاح شوندگان و استیضاح‌کنندگان برگزار شد، از دستور کار خارج شد.

استیضاح وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور در کمیسیون‌های مجلس

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد توضیح داد: تا روز یکشنبه اگر استیضاح کنندگان به کمتر از ۱۰ نفر نرسند، این استیضاح اعلام وصول می‌شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص استیضاح وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و کشور توضیح داد: این دو مورد هنوز در کمیسیون‌ها هستند و اگر در کمیسیون نمایندگان قانع نشوند، استیضاح به‌صحن مجلس دنبال می‌شود.

وی ثبات اقتصادی را زیرساخت رفاه اجتماعی دانست و بیان کرد: وقتی ثبات اتفاق افتاد، کارآفرین فضای سالم برای فعالیت پیدا می‌کند.

منافع افراد زیادی به‌شرکت‌های خصولتی وصل است

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رئیس‌جمهورهای ما می‌خواهند محبوبیت خود را از دست ندهند، بنابراین، جرأت ورود به‌جراحی اقتصادی را ندارند.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: منافع افراد زیادی به‌شرکت‌های خصولتی وصل است و باید کسی باشد که بپذیرد، دامن اقتصاد را از این دست بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری نجات دهد.

وی با اشاره به‌صدور چند باره دستورالعمل خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری توسط رئیس‌جمهور؛ گفت: ببینید یک بانک از بنگاه‌داری خارج شده یا بنگاهش را واگذار کرده است؟

کل نیاز ارزی کشور ما در سال کمتر از ۸۰ میلیارد دلار است

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پتروشیمی‌ها در وضعیت خراب دولت یک دلار وارد بازار نکردند، ۳۰ میلیارد دلار درآمدشان است، کل نیاز ارزی کشور ما در سال کمتر از ۸۰ میلیارد دلار است، ۱۰ میلیارد دلار نیاز استراتژیک داریم، ۲۰ میلیارد دلار مواد اولیه برای کارخانجات نیاز داریم و بقیه کالا است.

وی ادامه‌داد: اگر ریاضتی برخورد کنیم، نیاز ما ۳۰ میلیارد دلار است و پتروشیمی با اینکه غیرمستقیم وابسته به‌دولت است، اما برای عرضه ارز به‌درخواست دولت توجه نمی‌کند، از رانت دولتی استفاده می‌کند ولی وقتی می‌خواهد مواداولیه بدهد، این کار اتفاق نمی‌افتد.

قاضی‌زاده‌هاشمی عدم توجه پتروشیمی را ناشی از دولتی بودن دانست و تصریح کرد: دیروز سه وزیر جلسه  با روسای پتروشیمی گذاشتند تا این شرایط تغییر کند.

جزئیات قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توضیح داد: شورای نگهبان دو تا ۱۰ روز برای اظهار نظر فرصت دارد و اگر در ۱۰ روز دوم اظهارنظر نکند، این قانون ابلاغ می‌شود، تا جایی که مطلع هستم با کلیات قانون مشکلی ندارند و بحث‌هایی در جزئیات قانون دارند.

وی ادامه داد: این قانون از زمان ابلاغ رئیس مجلس به‌رئیس‌جمهور دو ماه دولت مهلت دارد که جابه‌جایی‌ها را انجام دهد و در صورتی که انجام ندهد، مدیران بازنشسته که سرکار می‌مانند، مشمول دخالت مدیران در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شوند و حبس و مجازاتهایی دارد.

قاضی‌زاده‌هاشمی در خصوص پدیده گفت: بحث‌های حکومتی پدیده تمام شده، مشکلاتی از جمله مجوز نداشتن، عدم رعایت قوانین، تصرف زمین، تغییر کاربری، جمع‌آوری منابع مالی از مردم بدون در اختیار قرار دادن اوراق ضمانت‌دار داشت، حکومت در این موارد ورود کرده و مشکلات را برطرف کرده است.

وی ادامه داد: مردمی که سپرده‌گذاری کردند، تضامین از اموال و دارایی‌های پدیده برای سهام مردم قرار گرفته و از این به‌بعد، بحث‌های اقتصادی و فعالیت‌ها است.

سهامداران عمده پدیده، بانک‌ها هستند

دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی سهامداران عمده پدیده را بانک‌ها دانست و گفت: از جمله سهامداران عمده، بانک صادرات است و اشخاص حقیقی یک یا دو نفر در هیأت مدیره هستند.

وی ضمن اشاره به‌پرونده زمین‌خواری و کوه تراشی در کمربند جنوبی مشهد؛ تصریح کرد: خوشبختانه در این حوزه قوه‌قضاییه و مدیریت کلان استان به‌خوبی وارد گود شده‌اند و پرونده این زمین‌خواری و تجاوز به‌حریم عمومی و  منابع طبیعی در حال رسیدگی است.

قاضی‌زاده‌ هاشمی ضمن اشاره به‌سه پروژه تأمین آب مشهد؛ بیان کرد: در جریان تصویب لایحه بودجه سال جاری با مساعدت دولت و مجلس، سه پروژه برای حل مشکل آب مشهد ردیف بودجه گرفته‌ شد، اما هنوز کنسرسیوم بخش خصوصی، کار را آغاز نکرده است.

مطالعات برای  انتقال آب از هزارمسجد و دریای عمان در حال پیشرفت است

دبیر هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: برای انتقال آب از سرشاخه‌های هزار مسجد و نیز انتقال آب از دریای عمان مطالعات در حال پیشرفت و آماده ورود به‌فاز اجرایی بوده، اما دربحث تزریق آب قرار است از منابع زیرزمینی در باجگیران و در مسیر خط لوله سد دوستی تزریق آب به‌این خط انجام شود.

وی با بیان این نکته که جزء سوال کنندگان از رئیس‌جمهور است؛ گفت: محورهایی که برای سئوال داریم، مواردی است، از جمله چرا ۲۰ میلیارد تومان قاچاق کالا داریم؟، چرا اسکله‌های غیرمجاز بسته نمی‌شوند؟، چرا برجام در حل مشکلات بانکی اثر نداشته است؟

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن