اجتماعیاخبار مهم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی خبر داد: غبارروبی مزار ۵۴ شهید غریب اسارت خراسان رضوی برای نخستین‌بار/ خراسان رضوی ۲۵۴ شهید مدافع حرم دارد

کد خبر : 17326

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: ۳۳ شهید ایرانی، ۱۶۸ شهید فاطمیون و ۵۳ مفقود در استان داریم که در مجموع ۲۵۴ شهید می‌شود که از این تعداد ۱۶۰ شهید در بنیاد شهید پرونده دارند.

به گزارش صبح مشهد، حجت‌الاسلام حسین معصومی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته آزادگان در محل اداره کل شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برگزار شد؛ گفت: کاری که اسرا در زمان اسارت کردند این بود که زیرساخت‌های فکری دمن و نیروهای بعثی را نابود کردند و با اخلاق و خوش رفتاری خود دشمن را اسیر خودشان کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با بیان اینکه تا انتهای سال‌جاری ۹۵ درصد مزار شهدا ساماندهی می‌شود؛ افزود: با توجه به رنج و زحمتی که آزادگان کشیده‌اند، هرچه که انجام دهیم قطه‌ای از زحمات آنان را جبران نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با تعداد شهدا و جانبازان مدافع حرم خراسان رضوی بیان کرد: ۳۳ شهید ایرانی، ۱۶۸ شهید فاطمیون و ۵۳ مفقود داریم که در مجموع ۲۵۴ شهید می‌شود و از این تعداد ۱۶۰ نفر در بنیاد شهید استان پرونده دارند؛ همچنین در استان ۱۱۲ جانباز مدافع حرم داریم.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار موضوع در رابطه با اسارت داریم که در حال احصاء آنها هستیم تا برای نسل‌های آینده به تولید کتاب و فیلم بپردازیم.

علی اکبر عرفانی با تاکید بر اینکه اسرای ایرانی با وجود اسارت آزادگی خود را حفظ کردند؛ بیان کرد: در کل کشور ۴۳ هزار و ۲۹۰ آزاده داریم که شمامل زندانیان ساواک هم می‌شوند.

وی افزود: در خراسان رضوی سه هزار و ۳۰۰ آزاده داریم که از این تعداد  یک هزار و ۸۰۰ آزاده مشهدی داریم، ۲۲۰ نفر از آزادگان استان نیز مرحوم شده‌اند.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان خراسان رضوی با بیان اینکه اسرا در ۲۰ اردوگاه و در سه وضعیت اسیر بودند؛ ادامه داد: برخی از اسرا در اردوگاه‌های تحت نظر صلیب سرخ بودن، برخی جزو اسرای مفقودین در اردوگاه‌هایی با شرایطی به مراتب سخت‌تر از گروه اول بودند و گروهی دیگر در سلول‌های انفرادی اسیر بودند که این گروه شرایط سخت‌تری از دو گروه قبل داشتند.

عرفانی اظهار کرد: از نظر صدام این اسرا نباید آزاد می‌شدند اما شرایط بد اقتصادی عراق و حمله عراق به کویت باعث آزادی اسرای ایرانی شد.

وی یادآور شد: از جمله مواردی که به آن کمتر توجه شده شهدای غریب اسارت است که در شرایط سخت اسیر بوده‌اند که تعدادی تیرباران و زنده به‌گور شده‌اند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها بر اثر مجروحیتی که داشتند، شهید شدند.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله‌ دیگری که مفقود مانده است همسران و فرزندان آزادگان است؛ گفت: ۹۳۵ نفر از اسرای خراسان رضوی در زمان اسارت ازدواج کرده بودند که ۲۸ درصد از کل اسرای استان را تشکیل می‌دهند.

عرفانی گفت: از جمله برنامه‌های هفته آزادگان برگزاری همایش عمومی در حرم مطهر رضوی با حضور آزادگان مشهد، غبارروبی مزار ۵۴ شهید غریب اسارت استان برای نخستین‌بار برگزار می‌شود، همچنین برگزاری شب خاطره به همت حوزه هنری، نمایشگاه عکسی در موسسه امام رضا(ع) با کمک اداره ارشاد برگزار می‌شود.

وی همایش راویان را نیز از جمله برنامه‌های هفته آزادگان دانست و افزود: برگزاری همایشی در شهرک آزادگان با کمک بنیاد شهید، کارناوالی در سطح مشهد با اتوبوسی مشابه اتوبوس‌هایی که در سال ۶۹ اسرا ر با آن به کشور باز گشتند همراه با همان لباس‌های اسارت که با همت ارتش برگزار می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن