اجتماعیاستانیزندگی

همزمان با گرامی داشت مقام خبرنگار؛ اصحاب رسانه از خیریه همدم بازدید کردند

کد خبر : 17281

به مناسبت روز خبرنگار جمعی از اصحاب رسانه، بازدیدی از موسسه توان یابی دختران بی سرپرست فتح المبین همدم داشتند و در جریان آخرین اقدامات و برنامه های آن قرار گرفتند.

به گزارش صبح مشهد،  در ابتدای این بازدید، خبرنگاران از برخی بخش ها و غرفه های یادگیری و خود آموزی دختران موسسه همدم دیدن کردند؛ دخترانی که با وجود شرایط کم توانی ذهنی، آثار هنری، گلیم، معرق کاری  و… زیبایی را با دستان خود ساخته و در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده اند. دخترانی که لبخندشان را از کسانی که به دیدن شان می روند نه تنها دریغ نمی کنند بلکه در تمنای محبت هستند، آن ها همدم می خواهند.بعد از این بازدید، مدیر عامل موسسه همدم در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به حضور ۴۰۰ دختر توان یاب بی سرپرست و بد سرپرست در این موسسه اظهار کرد: این مجموعه با چنین فضایی و با این تعداد دختر، دیگر گنجایش ندارد و بچه ها فضایی برای گردش و راه رفتن ندارند. زهرا حجت افزود: چون هر گوشه این زمین فضایی ساخته شده است و با توجه به این که هیئت امنای موسسه در صدد این هستند که خدماتی که به بچه ها ارائه می دهند استاندارد و نزدیک به استاندارد باشد، طرح توسعه موسسه را در پیش داریم و با پیگیری هیئت امنای موسسه و مدیرکل محترم راه و شهرسازی و استاندار محترم، توانسته ایم زمینی را در الهیه به وسعت ۱۵ هزار متر دریافت کنیم.  وی در خصوص هزینه های این موسسه نیز گفت: قسمتی جزئی از هزینه های ما از طریق اجاره دادن سالن های موسسه به نهادهای مختلف برای برگزاری جشن ها یا مناسبت ها تامین می شود. وی تصریح کرد: هزینه های نگهداری هرکدام از این بچه ها حداقل ماهیانه دو تا ۲٫۵ میلیون تومان است و با شرایط نامناسب دارویی، هزینه داروهای آن ها نیز افزایش می یابد، ضمن این که خیلی از اقلام دارویی از بیمه خارج شده است.وی افزود: ما با کمک های مردمی می توانیم این مشکلات را مرتفع سازیم. مجموعه به صورت هیئت امنایی اداره می شود و یارانه ای که سازمان بهزیستی پرداخت می کند، تنها یک چهارم هزینه های ما را تامین می کند. سرانه هر دختر در این جا که از طرف سازمان بهزیستی پرداخت می شود ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان است، البته از تعداد ۴۰۰ نفر فقط به حدود ۳۰۰ نفر یارانه تعلق می گیرد زیرا بقیه بچه های مجهول الهویه  و پذیرش های آزاد هستند که از این امکانات بهره ای نمی برند. حجت با اشاره به برپایی بازارچه نیکوکاری نیز گفت: امسال بعد از محرم و صفر و همزمان با روز جهانی معلولان بازارچه نیکوکاری را برپا خواهیم کرد.

مدیر روابط عمومی موسسه خیریه همدم نیز گفت: در حال حاضر بیش‌تر هزینه‌های این خیریه توسط کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.
علیرضا سپاهی اظهار کرد: این موسسه حدود ۳۵ سال سابقه فعالیت دارد. همدم در اولین سال‌های تأسیس دولتی و زیرمجموعه بهزیستی بود، اما بعد از دهه ۸۰ نیمه خصوصی شد. اکنون بیش‌تر هزینه‌های این خیریه توسط کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: دختران ما در این موسسه در کارگاه‌های قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گل‌سازی، فرشینه‌بافی و… فعالیت می‌کنند. از جمله محصولات خیریه همدم که در مناسبت‌های مختلف در بازارچه‌ها ارائه می‌کنیم، گلیم‌هایی است که کودکان می‌بافند.
مدیر روابط عمومی موسسه خیریه همدم با اشاره به این که «یکی از جدیدترین کارگاه‌های این مؤسسه، کارگاه قلم‌زنی است»، بیان کرد: مؤسسات بسیاری از فعالیت دختران ما در کارگاه قلم‌زنی استقبال کرده‌اند و به آن‌ها کار سفارش می‌دهند. هدف از بازدید این کارگاه‌ها این است که ما نشان‌دهیم دختران این موسسه توانمند هستند و به توجه و حمایت نیاز دارند تا استعدادهای‌شان شکوفا شود.
سپاهی خاطرنشان کرد: «سرای مهر» یکی از بخش‌های ایزوله این مؤسسه است و در آن‌جا دخترانی که شرایط حاد دارد نگهداری می‌شوند. بیش‌ترین کار را هم‌کاران ما در این بخش انجام می‌دهند. در این بخش دختری به‌نام همدم نگهداری می‌شود که نام مؤسسه از نام وی اتخاذ شده است.

حبیبه عصار- مربی گلیم‌بافی موسسه خیریه همدم- در ادامه این نشست، گفت: ما در گارکاه گلیم‌بافی حدود ۲۰ مددجو داریم که مشغول بافت گلیم‌های قشقایی که هستند. علاوه بر بافت گلیم این دختران تابلوفرش‌های زیبایی نیز بافته‌اند. تمام مددجویان این کارگاه از فنی‌وحرفه‌ای و میراث فرهنگی مدرک دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: ۱۴ سال است که این خیریه به بافت گلیم اقدام کرده است. ما در این کارگاه آموزش و تولید داشته و گلیم‌ها را از طریق مرکز به فروش رسانده‌ایم. فعالیت‌های این کارگاه برای کودکان علاوه بر جنبه کارآفرینی جنبه کاردرمانی نیز دارد.

مربی گلیم‌بافی مؤسسه خیریه همدم اظهار کرد: رنگ‌ها و وسایل مورد نیاز مددجویان با کمک و سلیقه آن‌ها خریداری می‌شود. رنگ‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی گیاهی هستند و مواد کم‌ترین پرز را دارند. دختران هر روز حدوداً سه ساعت به گلیم‌بافی مشغول هستند و حدود ۶ ماه طول می‌کشد که کار آن‌ها تکمیل شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن