استانیدانش و فناوریزندگی

بازگشت بیش از ۱۰۰۰ نخبه ایرانی به کشور؛ آمادگی۸۰۰ پایگاه برای جذب نخبگان

کد خبر : 17104

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری  ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی  سامانه «بازگشت فارغ التحصیلان و متخصصان ایرانی خارج از کشور» گفت : با فعال سازی این سامانه تاکنون  بیش از ۱۰۰۰ نخبه ایرانی به کشوربازگشته اند، همچنین ۸۰۰پایگاه نیز با همکاری نهادها، دستگاه ها وسازمان های پژوهشی و آموزشی  و دانشگاهی کشور برای جذب این نخبگان ایجاد شده است .وی هدف از این اقدام را بهره مندی از دانش ایرانیان مقیم خارج ، برای توسعه علم و فناوری  در کشور بیان کرد .

به گزارش صبح مشهد، دکتر پرویز کرمی در گفت وگو با خراسان همچنین افزود : به منظور جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور پلتفرمی تحت عنوان «سامانه بازگشت فارغ التحصیلان و متخصصان ایرانی خارج از کشور»  توسط معاونت علمی وبنیاد ملی نخبگان ایجاد شده است که از طریق آن بتوانیم ضمن شناسایی موانعی که بر سر راه بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج به داخل کشور وجود دارد، آن را بررسی کنیم.

شناسایی  ۸۰۰ پایگاه برای جذب نخبگان  ایرانی

همچنین در قالب این برنامه وبایک فعالیت ساختارمند و هماهنگی بادستگاه ها ؛ نهادها وسازمان های پژوهشی وآموزشی  و دانشگاهی کشور  در حدود ۸۰۰ پایگاه را نیز شناسایی کرده ایم  که قابلیت جذب نخبگان  ایرانی خارج  از کشور را در داخل کشور دارند.

وی تصریح کرد : هم اینک روند بازگشت نخبگان ایرانی به داخل کشور به گونه ای است که در یک پروسه رودر رو  در دانشگاه های برتردنیا  که ابتدا ۴۰۰ دانشگاه  بود و اکنون به  ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تبدیل شده است ؛ فارغ التحصیلان ومحققان وپژوهشگران برتر ایرانی   از طریق این سامانه شناسایی و پس از رفع موانع موجود وایجاد بستر های لازم ؛ زمینه بازگشت این نخبگان  به داخل کشور فراهم می شود .وی با بیان این که در قالب این برنامه برای بازگشت نخبگان ایرانی به کشور هیچ اصرار واجباری وجود ندارد، افزود : خوشبختانه با بستر وبرنامه ها ومشوق های خوب وجذابی که ایجاد شده است این افراد عموما از بازگشت به ایران استقبال می کنند و اغلب نیز  به خواست خودشان درکشور ماندگارمی شوند. به گفته وی ؛ تاکنون ودر قالب این برنامه حدود هزارو۵۰ نفر در داخل کشور مستقر شده اند.به طوری که این افراد یا به مراکز علمی ودانشگاهی رفته اند و در قالب هیئت  علمی جذب شده اند یا شرکت های دانش بنیان یا استارت آپ های  خودرا تاسیس کرده اند؛یادرشرکت های دانش بنیان ومراکز پژوهشی، علمی وتحقیقاتی  ایرانی که عمدتا هم بخش خصوصی هستند  مشغول به کار شده اند .

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری  ریاست جمهوری با اشاره به سطح علمی این افراد گفت :  از آن جایی که این افراد  از بین ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا انتخاب شده اند سطح علمی بالایی دارند . ضمن آن که  جذب این افراد در بخش خصوصی و شرکت ها نیز نشان می دهد که این افراد از کارایی وسطح علمی بالایی  برخوردارند.به طور مثال هم اینک تعداد۷۰ نفر از این افرادبا مدرک  فوق دکترا  در شرکت های مهم و دانش بنیانی  از جمله سیناژن یا استارت آپ پرسیس مشغول کار شده اند . این درحالی است که  ساختار های اداری و  سازمان های دولتی ما به هیچ عنوان توانایی جذب آن ها را نداشتند که در طول یک سال بتوانند ۷۰ فوق دکترا استخدام کنند .از سوی دیگر این ها  افرادی هستند که در خارج از کشور مشغول به کار و انجام فعالیت های تحقیقاتی هستند و در مقطعی فعالیت خود را رها می کنند وبه ایران می آیند و در قالب همکاری های علمی ودانشگاهی ومشارکت در پروژه های دانش بنیان به فعالیت خود ادامه می دهند و با توجه به تاثیر قابل توجهی که حضور این افراد در مراکز علمی و کمک به  توسعه علم و فناوری  در کشور دارد چنان چه  بتوانیم بودجه های بیشتری به این برنامه اختصاص دهیم سالانه تعداد بیشتری از این افراد به داخل کشور باز می گردند.

تاسیس  ۶۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپی توسط نخبگان ایرانی مقیم خارج

علی مرتضی بیرنگ قائم مقام امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره  به تاسیس حدود ۶۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ در کشور توسط نخبگان ایرانی مقیم خارج ، از مجموع بیش از هزار نخبه ای که به داخل کشور بازگشته اندتعداد ۱۱۸ نفر دانش آموخته ۲۰ دانشگاه برتر دنیا هستندکه این افراد تاکنون حدود ۶۰ شرکت دانش بنیان و استارت آپ ایجاد کرده اند.

وی گفت : عمده این افراد از کشورهای اروپا و کانادا و تعدادی از کشورهای اروپایی به کشور برگشتند. وی با اشاره به نظرسنجی از ۴۵۰۰ دانشجو و محقق ایرانی در آمریکا و کانادا در چهار سال پیش، بیان کرد: نتایج این نظر سنجی مشخص کرد که چه تعداد از آن ها قصد

بازگشت داشتند و پیشرفت کشور جزو دغدغه های اصلی آن ها بود و علاقه مند به ارتباط بودند یا به طور جدی می خواستند در آن جا ماندگار شوند.براین اساس بخشی از کارهای ما برای بازگشت نخبگان به کشور، از آن زمان که نتایج این نظر سنجی را به دست آوردیم، استارت خورد.

وی با تاکید بر این که عمدتا هدف اصلی جامعه مخاطب ما از رفتن، تحصیل علم و کسب تجربه در حوزه های جدید علم و فناوری بوده است، خاطر نشان کرد : این افراد درس شان را خوانده اند و نگاه می کنند کشور میزبان چه پیشنهادهای اغوا آمیزی می دهد و از طرفی به وطن خودشان نگاه می کنند و کلی ابهام و مشکلات و موانع  در زمینه  تاییدیه مدارک، جذب به دانشگاه ها و سربازی و… دارند.براین اساس در مرحله ای که این افراد می خواهند برای ماندن یا برگشتن تصمیم بگیرند، مسیر برگشت را شفاف و هموار کرده ایم . به طوری که طی هماهنگی با  پایگاه های تخصصی مانند دانشگاه های برتر کشور، پارک های علم و فناوری موفق یا شرکت های دانش بنیان که نقش R&D آن ها به اندازه یک پژوهشگاه جذابیت دارد، را برای جذب این افراد آماده کرده ایم .وی افزود : نخبگانی که تمایل به بازگشت به کشور دارند ،درخواست خود را از طریق سامانه  ثبت می کنند و پس از ۲۵ روز نتیجه نهایی  به آن ها اعلام می شود. وی افزود : با زیرساخت های انجام شده طی دوسال گذشته ،به حدی استقبال از این طرح زیاد بود که مجبور شدیم به دلیل محدودیت منابع، به جای ۴۰۰ دانشگاه برتر ،دانش آموختگان ۱۰۰ دانشگاه برتر  را پذیرا باشیم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن