مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مدیر پروژه تربیت دینی: در شرایط بحرانی به دنبال کشف فرصت‌ها باشیم

کد خبر : 16953

مدیر پروژه تربیت دینی گفت: کشف فرصت‌ها در شرایط بحرانی یکی از مولفه‌های سیره و روش زندگی حضرت رضا(ع) است.
به گزارش صبح مشهد به نقل از آستان نیوز، جمیله سادات علم الهدی در سلسله نشست‌های فرهنگی اجتماعی برهان با موضوع «تبیین سیره رضوی و نقش زنان در ترویج و تعمیق آن» بر استفاده از فرصت‌ها در هر شرایطی به جای فرصت‌سوزی تاکید کرد.
وی ضمن اشاره به بخش‌هایی از زندگی حضرت رضا(ع) در دوران ولایتعهدی گفت: موضوع ولایتعهدی امام رضا(ع) دارای جنبه‌های ظاهرا متعارضی هست چون هیچ گاه ایشان ولایتعهدی را از جهت نسبتی که با غاصبین ولایت داشت، یعنی نیابت سلطنت یا خلافت این مقام را نپذیرفتند و در عین حال این پست را از جهت نسبتی که با مردم داشت، قبول فرمودند، یعنی از فرصت پیش آمده برای ساماندهی به حرکت تکاملی تشیع استفاده کردند.
ایشان «اغتنم الفرصه» را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی حضرت رضا(ع)عنوان کرد و گفت: اگر برای حرکت در مسیر اهداف، منتظریم که ابتدا جامعه‌ای ایده آل داشته باشیم تا تک تک افراد درآن به کمال برسند، خطا می‌کنیم و اگر منتظریم همه افراد کامل شوند تا جامعه ایده آل را بسازند، بازهم این انتظار فایده ای ندارد.
علم الهدی تصریح کرد: در تاریخ هیچ‌گاه همه مردم هدایت نشدند تا سپس مدینه فاضله ای بوجود بیاید. اکثر پیامبران الهی در جامعه ای فاسق ظهور کردند و تنها بخشی از مردم آن جامعه هدایت شدند.
وی به شرایط زندگی امام رضا(ع) و محیط خانوادگی اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: زنان والا مقام این خاندان، اسوه بشریت هستند نمونه این زنان، حضرت معصومه(س)است.
او ضمن نقد جشن‌های روزدختر وغفلت از مقام علمی و جایگاه اجتماعی حضرت معصومه (س) گفت مقام و نقش زنان ازعصرامام رضا(ع) تا کنون نادیده گرفته شده. این مطلب وقتی معلوم می‌شود که به قیام زنان سناباد در تشییع پیکر حضرت رضا(ع) و چه بسا دراعتراض به شهادت آن حضرت توجه کنیم.

خطرات امروز بیش از گذشته است
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، در ادامه ضمن پرداختن به وقایع عصر پیامبران الهی، گفت: تاریخ نشان‌گر آن است که هر امتی در هر دوره نسبت به دوره‌های قبل و امت‌های قبل با امتحانات سخت‌تری آزمایش می‌شود.
علم الهدی ادامه داد: انقلاب نیز از این قاعده مستثنی نیست، خطرات و تهدیداتی که امروز جامعه ما را تهدید می کند، ۴۰ سال گذشته نبود و این نشان دهنده آن است که هر چه قدر پیشرفت کنیم بیشتر و سخت تر امتحان می‌شویم. انقلاب مثل مدر سه ای است که هر وقت با موفقیت مرحله‌ای را بگذرانید با آزمون‌های سخت تری مواجه می‌شوید. در زندگی شخصی هم همینطور هست هرچه بیشتر رشد کنید، امتحانات سخت تر خواهد شد و این سنت الهی است. تاریخ بشر نیر شاهد خوبی برای تحقق این سنت است.

عقل عملی هدف را مشخص می‌کند
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت، به جایگاه عقل عملی در هدف گذاری‌ها اشاره کرد و گفت: غنیمت شمردن فرصت، آموزه مهمی از سیره رضوی است، اما باید بدانیم که این فرصت را برای چه می خواهیم صرف کنیم.
جمیله سادات علم الهدی ادامه داد: در حال حاضر همه حرکت ها در جهان مدرن علم، اقتصاد و سیاست پیرو هدفی است که باید در عقل عملی به آزمون گذاشته شود و اعتبار آن تایید شود این در حالی است که متاسفانه مسیرزندگی بسیاری از جوانان به خصوص زنان و دختران جوان ما توسط عرف یا نهادهای جامعه، مشخص می شود.این وضعیت بخاطراین است که عقل عملی در برخی زنان، دختران و جوانان رشد نکرده و آنها ابزاری برای اهداف دیگران یعنی نظام سرمایه‌سالار و سودجوی‌جهانی می‌شوند و خود آنها درانتخاب یا تغییر آنچه می‌کنند، دخل و تصرفی ندارند بلکه منفعل هستند و بی تامل همه چیز را صرف نو بودن، مد بودن، متنوع بودن، متفاوت بودن و هر واژه هیجان‌زای دیگری می پذیرند.
وی بی هدفی در جامعه فعلی را نشانه عدم رشد جوانان دانست و گفت: در واقع بسیاری از ستم‌ها و تبعیض‌ها سنت‌های نا روا و بحران‌های اجتماعی، حاصل عدم توجه به عقل عملی است.
وی با بیان اینکه عقل عملی هدف و غایت هرعملی را آشکار می‌کند و حتی‌ اهداف و پیامدهای نا خواسته و پنهان آن را رمز گشایی می‌کند، افزود: بر اساس تعالیم قرآن کریم و نظر اغلب علما، غایت جامعه عدالت است و ما به عنوان اعضای این جامعه برای برپایی عدالت باید برای تحقق همه جنبه های عدالت، یعنی عدالت فردی سیاسی آموزشی وغیره تلاش کنیم، اماآنچه مسلم است کسی جزامامعادل نمی تواند عدل را به تمام و کمال درجامعه پیاده کند.
گفتنی است؛ این نشست با حضور جمعی از بانوان حوزه‌های علمیه، تشکل‌ها، فعالان فرهنگی اجتماعی، اساتید حوزه و دانشگاه و مدیران مجامع دولتی در سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن