اخبار مهممشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

همزمان با دهه کرامت؛ جشن های زیر سایه خورشید در ۱۵۰۰ نقطه جهان برپا می شود

کد خبر : 16913

رئیس موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: همزمان با دهه کرامت، کاروان های جشن بین المللی ‘زیر سایه خورشید’ با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به پارسال، در ۱۵۰۰ نقطه از جهان حضور می یابند.

به گزارش صبح مشهد، مجتبی مختاری روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: پارسال جشن های زیر سایه خورشید تنها در ۶۵ درصد از شهرستان های کشور برگزار شد اما امسال همه شهرستان های کشور میزبان کاروان های این جشن خواهند بود.
وی بیان کرد: ۸۰ کاروان رضوی متشکل از ۳۰۰ نفر شامل خدمه حرم مطهر رضوی، مبلغان روحانی، مداحان، فعالان فرهنگی و قاریان قرآن با همراهی ۲ هزار تشکل مردمی، جوانان و دلباختگان حضرت رضا (ع) در مجموع با حدود ۲۰ هزار نفر، ۹ هزار عملیات فرهنگی را در دهه کرامت برگزار می کنند.
وی بیان کرد: دیدار با نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور، دیدار با علمای ادیان و مذاهب گوناگون، اعزام گروه های امدادی و پزشکی همراه با کاروان های رضوی، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، حضور در بیمارستانها، زندان ها، پادگان ها، خانه سالمندان، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی از برنامه های این کاروان ها است.
رئیس موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: امسال با توجه به سال ‘حمایت از کالای ایرانی’ کاروان های زیر سایه خورشید به منظور قدردانی از کارگران در واحدهای تولیدی و برای تقدیر از فروشگاه های عرضه کننده کالای ایرانی در بازار حضور می یابند.
وی بیان کرد: امسال ۱۴ کاروان رضوی ویژه اعزام به ۱۵ کشور در سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا شامل ۵۰ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، به همراه قاریان بین المللی و برخی خدمه بارگاه منور رضوی و برخی از هنرمندان ایرانی به عنوان سفیران این کاروانها سازماندهی شده اند.
مختاری اظهار داشت: امسال با اینکه بستر حضور کاروان های زیر سایه خورشید در ۱۰ کشور دیگر فراهم شده بود، اما به دلیل برخی مسائل حضور این کاروانها منتفی شد، در برخی کشورها نیز به دلیل مسائل سیاسی منع حضور کاروانها وجود دارد.
رئیس موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: آنچه بستر حضور کاروانهای زیر سایه خورشید را در کشورها فراهم می کند، دو عامل وجود تشکل مردمی قوی و همراهی نهادهای دولتی آن کشورها است در غیر این صورت امکان حضور کاروان میسر نیست.
وی بیان کرد: عمده هزینه های مربوط به برگزاری جشن های زیر سایه خورشید در داخل و خارج از کشور توسط تشکلهای مردمی تامین می شود و فقط هزینه اعزام کاروانها و هزینه های ستادی برعهده آستان قدس رضوی است.
مختاری اظهار داشت: امسال حضور کاروان های زیر سایه خورشید در نقاط صفر مرزی، روستایی و عشایری افزایش یافته و از ۴۰۰ نقطه در سال گذشته به ۸۵۰ نقطه رسیده است.
وی با بیان اینکه کاروان های زیر سایه خورشید از گرفتن نذر از مردم در نقاط مختلف منع شده اند، افزود: در جشن های زیر سایه خورشید امسال سه میلیون بسته متبرک و فرهنگی از سوی آستان قدس رضوی بین شرکت کنندگان در جشن ها توزیع می شود.
وی بیان کرد: جشن های زیر سایه خورشید برکات زیادی داشته، به طوری که در طول ۱۱ دوره برگزاری جشن ها، شبکه خیرین شکل گرفته و از برکات این جشن ها تامین جهیزیه، تامین بسته های غذایی برای محرومان، آزادسازی ۶۵ زندانی و اقداماتی از این قبیل میسر شده است.
وی اظهار داشت: امسال برای اولین بار کاروان جشن های زیر سایه خورشید در کشورهای هلند، بلژیک، بنگلادش، سوریه، عراق و میانمار برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در کشورهای هلند و بلژیک نمایشگاه خیابانی به نام امام رضا (ع) برگزار می شود، همچنین در بنگلادش هشت مدرسه به نام امام رضا (ع) افتتاح می شود، کاروان ها در میان پناهندگان میانماری و نیز جنگ زدگان سوریه و عراق حضور می یابند و همچنین برای نخستین بار در منطقه کردستان عراق آیین نخبگانی و گفتگوی ادیان برگزار می شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن