اخبار مهماقتصادی

دبیر خانه صنعت و معدن استان خبر داد: افزایش ۱۵ درصدی صادرات در خراسان رضوی/ ایجاد اشتغال حدود ۲۰۰ هزار نفری در بخش صنعت و معدن

کد خبر : 16797

دبیر خانه صنعت، معدن و تحارت خراسان رضوی گفت: ۲۷ قلم کالای اساسی در ان استان تولید می‌شود، در ۱۸ قلم کالا افزایش تولید و در ۱۱ قلم کاهش تولید را داشته‌ایم.

به گزارش صبح مشهد، فیروز ابراهیمی صبح امروز در محل سال جلسات خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت صنایع و معادن این استان؛ گفت: خراسان رضوی، ۵ هزار و ۶۷۴ واحد تولیدی با سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری بوده است، همچنین در سال ۹۶، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروانه جدید به‌بهره‌برداری رسیده داشته‌ایم و این اتفاق مبارکی بوده است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه صنعت ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ و در حوزه معدن ۱۰ هزار  شغل ایجاده شده و در سال ۹۶، حدود ۹ هزار شغل هدف‌گذاری شده که این عدد از مرز هدف‌گذاری گذشته است.

وی از افزایش ۱۵ درصدی صادرات در خراسان رضوی خبر داد و متذکر شد: در سال گذشته، ۲ درصد کاهش نرخ بیکاری را در این استان شاهد بوده‌ایم.

ابراهیمی ضمن اشاره به‌اینکه ۸۷۶ واحد معدنی با ذخیره ۳ میلیارد تنی در  خراسان رضوی وجود دارد؛ خاطرنشان کرد: به‌لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در این استان، صنایع فلزی ۲۲ درصد، صنایع کانی غیرفلزی ۱۶ درصد، صنایع شیمیایی ۱۶ درصد و محصولات آشامیدنی با ۱۱ درصد است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت و خراسان رضوی افزود: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۸ درصد افزایش مصرف برق، ۱۵ درصد افزایش مصرف گاز، ۲ درصد افزایش مصرف آب را داشته‌ایم، همچنین در  بخش صنعت ۲۷ درصد برق، ۲۱ درصد گاز و ۲٫۵ درصد آب خراسان رضوی را بخش صنعت مصرف می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دغدقه و گرفتاری مشکلات را در حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی داریم؛ گفت: نامهربانی نظام بانکی در حوزه تولید را شاهدیم که این مساله سبب نگرانی است.

ابراهیمی با بیان اینکه از ۲۷ قلم کالای اساسی که در خراسان رضوی تولید می‌شود، در ۱۸ قلم کالا افزایش تولید و در ۱۱ قلم کاهش تولید را داشته‌ایم؛ یادآور شد: در کالاهایی که در این استان افزایش تولید داشته‌ایم از جمله انواع الیاف، رب گوجه فرنگی، قند، شکر، خودروی سواری، لوله و پروفیل، کاشی، سرامیک، فولاد خام، محصولات پایین‌دستی، انواع ساندویچ و پنل و کالاهایی که کاهش تولید داشته‌ایم از جمله انواع الکترود و موتور، یخچال، کولر آبی کنتور هوشمند، بخاری، آبگرمکن، و موتور سیکلت، سیمان و فرش ماشینی کاهش تولید داشته‌ایم.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: برای سال ۹۷، ۱۲ درصد افزایش صادرات را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در سه ماه اول امسال با ۲۰ درصد افزایش صادرات را داشته‌ایم.

وی افزود: در خراسان رضوی واحدهای تولیدی ۲۵ درصد با ظرفیت کامل و ۷۵ درصد کمتر از ظرفیت واحدها فعال هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه ۴۹ درصد از صنعت خراسان رضوی در محور غرب است؛ افزود: عمده مشکلات در بخش صنعت بیشتر در بحث عدم ثبات در قوانین، مشکل در تامین مواد اولیه، بدهی بانکی، مالیات و دارایی، نرخ بالای تسهیلات بانکی و بدهی‌های معوق در حوزه بانکی است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن