اخبار مهمشهری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد هشدار داد؛ کلانشهر مشهد در شرایط تنش آبی است

کد خبر : 16711

کلانشهر مشهد در شرایط تنش آبی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به منابع آبی و وضعیت ذخیره سدها، پیش بینی مواجهه با کمبود ۱۷٫۳ درصدی آب را در تابستان جاری داریم و در شرایط تنش آبی هستیم.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایرنا، مهندس طباطبایی دوشنبه در نشست خبری افزود: نیاز آبی کلانشهر مشهد در سال ۹۵ حدود ۲۲۵ میلیون مترمکعب بود که با اجرای طرح های مدیریت توزیع و مدیریت مصرف آب این رقم در سال ۹۶ به ۲۲۴٫۵ میلیون مترمکعب رسید.
وی حجم تولید آب مشهد در سال گذشته را ۲۲۴ میلیون متر مکعب عنوان و بیان کرد: پیش بینی می شود نیاز مشهد به آب آشامیدنی در سال ۱۴۲۰ به حدود ۳۹۶ میلیون متر مکعب برسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکید کرد: اگر هدررفت آب را کاهش داده و مدیریت مصرف را نهادینه کنیم یقینا نیازی به جیره بندی آب نخواهد بود.
طباطبایی ادامه داد: هم اینک ۴۹ درصد تامین آب مشهد از محل چاه ها، ۴۶ درصد از محل سدها و پنج درصد از طریق چشمه و قنات صورت می گیرد و حال آنکه تا سال ۹۱ حدود ۶۱ درصد از آب مشهد تنها از محل سد دوستی تامین می شد.
وی خاطرنشان کرد: بارندگی تا دیروز در این کلانشهر ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته و در حال حاضر ذخیره آب سد دوستی ۱۹ درصد، سد طرق ۳۵ درصد، سد کارده ۳۵ درصد و سد ارداک ۵۴ درصد است.
وی افزود: استفاده از کاهنده های مصرف، نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارد که طرح توزیع اقلام کاهنده در دستگاه های مختلف اجرایی در حال اجرا است و مروجان آب نیز در سطح شهر با اقدامات فرهنگی برای فرهنگسازی مدیریت مصرف اقدام می کنند.

*هدررفت ۱۸٫۳۹ درصدی آب
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اظهار کرد: در سال ۹۵ میزان هدررفت آب در این کلانشهر ۱۹٫۵۹ درصد بود که این رقم در سال ۹۶ به ۱۸٫۳۹ درصد کاهش یافت.
طباطبایی بیان کرد: سهم هدررفت ظاهری شامل انشعابات غیرمجاز و عدم قرائت شمارشگر ۱۰٫۶۸ درصد و هدررفت واقعی ناشی از آن ۷٫۷۱ درصد است.
وی ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته جمعیت کشور ۲ برابر شده اما در کلانشهر مشهد شاهد افزایش ۶ برابری جمعیت و سالانه حضور خیل عظیم زائران هستیم که این امر ملاحظاتی را از منظر تامین و توزیع آب در این کلانشهر ایجاد کرده است.
او افزود: تا کنون پنج هزار و ۶۲۰ کیلومتر شبکه انتقال آب در این شهر اجرا شده و ۱۰۰درصد جمعیت شهر مشهد با یک میلیون و ۲۸۱ هزار فقره اشتراک زیر پوشش شبکه آبرسانی هستند.

*ریختن پساب تصفیه خانه خین عرب در کشف رود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص خروجی پساب تصفیه خانه خین عرب نیز گفت: پساب تصفیه شده فاضلاب ‘خین عرب’ به کشف رود می ریزد.
طباطبایی افزود: تصفیه خانه خین عرب با ظرفیت ۷۰ هزار متر مکعب در شبانه روز و هزینه هزار و ۴۰ میلیارد ریال آذرماه سال ۹۵ بهره برداری شد.
وی ادامه داد: پساب این تصفیه خانه برای فروش به کشاورزان در غرب مشهد به شرکت آب منطقه ای تحویل می شود ولی به دلیل عدم وجود شبکه انتقال که برعهده آب منطقه ای است، این پساب به کشف رود می ریزد.
وی افزود: اخیرا شرکت آب منطقه ای استان برای انتقال این فاضلاب به زمین های کشاورزی ۲۰ ایستگاه پمپاژ راه اندازی کرده و بخشی از خط انتقال نیز در حال اجراست که نقشه خط انتقال نهایی شده است.
وی در مورد تصفیه فاضلاب های صنعتی در تصفیه خانه پرکندآباد نیزگفت: صنایع باید با تمهیداتی به شبکه جمع آوری فاضلاب وصل شوند از این رو ارتقای تصفیه خانه پرکندآباد ۲ برای این منظور در دستور است.
مدیرعامل آبفای مشهد افزود: فاضلاب صنعتی با پیش تصفیه وارد تصفیه خانه می شود و خروجی پساب به کیفیت کشاورزی می رسد و در خروجی پساب تصفیه خانه پرکندآباد به هیچ عنوان فلزات سنگین وجود ندارد.
وی ادامه داد: تا کنون سه هزار و ۲۶۳ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب برای ۸۸۰ هزار مشترک در سطح شهر مشهد اجرا شده و یکهزار و ۶۰۰ کیلومتر دیگر باید اجرا شود.
۱۰۰ درصد جمعیت شهری مشهد زیر پوشش آب و ۷۰ درصد زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند.
۳۰ شهر خراسان رضوی تابستان امسال با تنش آبی مواجه هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن