مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی؛ بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی برگزار شد

کد خبر : 16637

بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی، به خوانش بندهایی از شاهنامه فردوسی با حضور کارشناسان و ادب‌دوستان در محل کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی پرداخت.
به گزارش صبح مشهد به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی، به همت این سازمان، بیست و سومین نشست خوانش متون کهن ادبیات فارسی با محوریت شاهنامه فردوسی، با حضور دکتر سید علی کرامتی استاد ادبیات پارسی و جمعی از کارشناسان و ادب‌دوستان، در محل کتابخانه تخصصی ادبیات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.
کرامتی با بیان اینکه شاهنامه سراسر رسم و رسوم و عقاید و باورهای ایرانیان را بیان می‌کند، افزود: کسانی که در سطح اول شاهنامه‌خوانی هستند، عموما روایت‌های شاهنامه را داستان می‌نامند، در صورتی که اینگونه نیست و نباید فردوسی را داستان‌سرا یا داستان‌پرداز دانست.
وی با بیان اینکه هدف فردوسی در بیان روایت‌های داستانی، در واقع لایۀ دوم و باطنی آن است، ادامه داد: زمانی که فردوسی قصد بیان مفهومی عمیق و باطنی را داشته، به داستان متوسل شده است تا مفاهیمی را به رمز و راز و غیر مستقیم به مخاطب القا کند.
این استاد ادبیات فارسی، اندیشه کلی حاکم بر شاهنامه را، تقابل دو نیروی خیر و شر دانست و تصریح کرد: در همه روایت‌های شاهنامه دو قطب بر عالم هستی حکومت می‌کند که همان دو نیروی خیر و شر است و دائما این دو در تقابل با هم هستند که پیوسته در طول تاریخ بشریت این مسئله تکرار شده است.
کرامتی در ادامه، چنین نشست‌هایی را سودمند خواند و با بیان اینکه آشنایی با متون کهن تجربیات بسیاری را فراروی انسان می‌نهد که پیوسته در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره با آنها روبرو می‌شویم، یادآور شد: در این نشست‌ها، شش مهارت مهم و پایه‌ای انسان تقویت می‌شود که عبارت است از مهارت شنیداری، مهارت گفتاری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن، مهارت تفکر که شامل اندیشه در متن و پی‌بردن به لایه باطنی آن است، و مهارت نقد که شامل بررسی درست و غلط آنچه می‌خوانیم می‌شود.
سپس، ادب‌دوستان حاضر در نشست، به خوانش ابیاتی از شاهنامه دربارۀ پادشاهی جمشید پرداختند که کارشناس حاضر در جلسه به اصلاح قرائت و توضیح و تفسیر ابیات آن پرداخت.
در خلال برنامه، کارشناس کتابخانه تخصصی ادبیات به معرفی کتاب «فردوسی نابغۀ توس» پرداخت و گفت: این کتاب، به قلم «خسرو معتضد»، با قلم شیوا و جذابی روایت شده که برای علاقمندان به مطالعات بیشتر در مورد شاهنامه، اثر ارزشمندی است.
نسرین کمالی‌پور توضیح داد: در این اثر، به خوبی بیان شده که زنان و دختران در بیان فردوسی، تنها به فعالیت‌های سرگرم‌کنندۀ زنان معمولی همچون قالیبافی و مانند آن سرگرم نیستند، بلکه قهرمان‌اند؛ زنانی سوارکار و شمشیرزن که پهلوان‌صفت و فداکارند و حتی نقاب بر چهره می‌زنند و پا به پای مردان نبرد می‌کنند.
گفتنی است که سلسله نشست‌های ادبی خوانش متون کهن پارسی، هر ماه با محوریت مناسبت‌های ملی و مذهبی و دعوت از اساتید ادبیات، به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن