استانیشهری

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خبر داد: کاهش مراحل صدور پروانه ساختمانی در شهرداری مشهد از ۸ ماه به ۳ روز

کد خبر : 16458

پرداختن به بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر یکی دیگر از چالش‌های اساسی بود که طرح اطراف حرم مطهر یکی از شاخص‌ترین آنها بود که در آغاز به کار شورای پنجم با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این طرح قفل شده بود.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شهرداری مشهد مقدس گفت: با تصویب لایحه‌ای در شورا، شهروندان می‌توانند تنها طی ۳ روز پروانه ساختمانی خود را از شهرداری مشهد دریافت نمایند.
به گزارش صبح مشهد، محمد هادی مهدی‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: ترکیب اعضای کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در دوره پنجم باعث شده تا بتوانیم خروجی مناسبی را طی ۸ ماه گذشته داشته باشیم.
وی افزود: از ابتدای اعلام آرا، چالش‌های این حوزه را در نشست‌های متعدد استخراج نمودیم. در این راستا ۲۷ جلسه رسمی و غیررسمی در قالب اتاق فکر با انبوه‌سازان، مهندسان و نخبگان برگزار شد که بدنه شهرداری نیز در آن حضور داشتند و جمع بندی از تمام جلسات به عنوان چشم‌انداز شروع کار کمیسیون ارائه شد.
مهدی‌نیا خاطرنشان ساخت: چند ابر چالش برای فعالیت پیش روی خود شناسایی کردیم که اولین مورد طرح‌های جامع و تفصیلی بود که سال‌ها بلاتکلیف بودند. موضوع بعدی هم سیما و منظر شهری بود زیرا همیشه مشهد از این معضل رنج می‌برد و زائران و مسافرانی که به شهر وارد می‌شدند اذعان داشتند این اغتشاشات بصری زیبنده شهر امام رضاع نیست.
وی ادامه داد: موضوع بعدی نحوه پاسخگویی به شهروندان در حوزه شهرسازی و صدور پروانه و پایانکار ساختمانی بود. این فرایند بسیار طولانی بود و باعث فساد اداری می‌شد.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به اینکه حل و فصل پروژه‌های عمرانی کلانِشهر و شروع پروژه‌های جدید موضوع بعدی بود که مورد توجه ما قرار گرفت، تصریح کرد: پرداختن به بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر یکی دیگر از چالش‌های اساسی بود که طرح اطراف حرم مطهر یکی از شاخص‌ترین آنها بود که در آغاز به کار شورای پنجم با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی این طرح قفل شده بود.
ارائه ۱۰۰ نظریه در ۳۴ جلسه کمیسیون عمران و شهرسازی طی ۸ ماه گذشته
مهدی‌نیا گفت: این موارد به صورت کلان سرلوحه کار ما در کمیسیون عمران شورا قرار گرفت. در ۸ ماهه گذشته ما ۳۶ لایحه را در ۳۴ جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار داده‌ایم. بررسی ۱۱ طرح و پاسخ به ۴۰ نامه از مجموعه شهرداری انجام شده است که مجموعا ۱۰۰ نظریه را در این مدت ارائه نموده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه ۶ مصوبه شورا محصول مستقیم و غیرمستقیم کمیسیون عمران و شهرسازی است، عنوان کرد: یکی از این لوایح، لایحه تسهیل صدور پروانه ساختمانی است که این لایحه بیش از ۱۰ جلسه کارگروه و ۴ جلسه کمیسیون مشترک برایش تشکیل شد. این کار به صورت مشترک با شهرداری صورت گرفت. جلسات متعددی با شهرداری برگزار شد تا لایحه جامعی ارائه شود.
بازگشت دو درصد از مبلغ نقدی پرداختی شهروندان بابت صدور پروانه ساختمانی به شهرداری در صورت اتمام به موقع ساخت و ساز
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ادامه داد: همچنین نظرات نخبگان حوزه مسکن در این خصوص گرفته شد. دو هدف کلی از این مصوبه داشتیم که یکی کاهش زمان صدور پروانه بود که عملا با مصوبه کنونی کسی که درخواست پروانه طبق ضابطه بدهد عملا سه روزه پروانه می‌گیرد و سپس طبق قانون مجوز ساخت دریافت می‌کند که آن هم پروسه خود را دارد.
مهدی‌نیا افزود: پروانه‌ها در گذشته بدون زمان صادر می‌شد لذا ساختمان‌های نیمه تمام در شهر زیاد شده بود و اغتشاشات بصری افزایش یافته بود پس پروانه‌ را زمان‌دار کردیم و بجای تنبیه، تشویق برای مردم در نظر گرفتیم که اگر به موقع ساخت و ساز خود را به پایان برسانند دو درصد مبلغ نقدی که بابت پروانه به شهرداری پرداخت کرده‌اند به شهروند برگشت داده می‌شود.
کاهش مراحل صدور پایانکار ساختمانی با اجرای قانون حدنگار
وی با بیان اینکه ما در اکثر مصوباتمان تلاش کرده‌ایم ذی نفعان را دخیل کنیم تا حاکمیت جمعی و مشارکت جمعی و حمرانی خوب شهری را محقق سازیم، اضافه کرد: لایحه دوم اجرای قانون حدنگار است. قانون حدنگار یا نقشه کاداستر یک سند قانونی قابل ارائه در محاکم قانونی است. بسیاری از دعواهای حقوقی با اجرای این قانون کاهش خواهد یافت.
مهدی‌نیا عنوان کرد: قبلا شهروند ابتدا مراحل پایانکار را در شهرداری طی می‌کرد و سپس برای تظبیق نقشه به ثبت اسناد می‌رفت که تازه دوندگیهایش برای رفع اشکالات و تعارضات موجود بین نقشه های شهرداری با ثبت اسناد شروع می شد حالا نقشه‌های شهرداری هم براساس نقشه‌های ثبتی در همان ابتدای فرایند تهیه می‌شود و عملا تعارضی بین این دو نقشه وجود ندارد و با این کار فرایند طولانی صدور پایانکار، کاهش می‌یابد.
کاهش اغتششات بصری با اکران تبلیغات در بدنه ساختمان‌ها و پروژه‌های عمرانی در حال ساخت
وی لایحه تبلیغات محیطی بر بدنه پروژه‌های در حال ساخت را دیگر حاصل تلاش در کمیسیون مطبوعش معرفی کرد و خاطرنشان ساخت: قبلا شاهد بودیم که پروژه‌های در حال ساخت باعث اغتشاشات بصری می‌شوند. چه پروژه‌های بزرگ شخصی و چه پروژه‌های عمرانی شهرداری. ما مصوب نمودیم تبلیغات شهری در دیواره این پروژه‌ها اکران شود تا از اغتشاشات بصری حاصل از ساختمان های در حال ساخت کاسته شود .
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهار داشت: لایحه تشکیل سازمان بازآفرینی شهری نیز لایحه دیگری است که در این دوره به ثمر رسیده است. ما از سوی وزارت کشور موظف بودیم سازمانی مستقل برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده راه‌اندازی نماییم.
مهدی‌نیا ادامه داد: رویکرد طرح جامع سوم مشهد رویکرد میان افزاست. یعنی از اراضی داخل شهر استفاده کنیم و دیگر توسعه افقی نداشته باشیم. یعنی دیگر اراضی کشاورزی حریم شهر زیر ساخت و ساز نرود پس در همین راستا باید بافت فرسوده ما مستعد ساخت و ساز شود. پس ایجاد این ساختار مستقل به بازسازی بافت‌های فرسوده کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه بهره‌برداری اصناف از پیاده‌روهای شهری، اذعان داشت: در بسیاری از شهرهای دنیا، کافه پیاده‌روها و روز بازارها در پیاده‌روها راه اندازی می‌شود که باعث ایجاد امنیت برای مردم می‌شود. این موضوع نقطه برد بردی برای مردم و شهرداری است.
ساخت و سازهای ارتفاعات جنوبی بر اساس پروانه های صادره در گذشته است
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار داشت: ما به عقدهای گذشته که روال قانونی آن طی شده باشد اگر چه با اهداف ما سازگار نباشد پایبند هستیم. تمام ساخت و سازهای ارتفاعات جنوبی بر اساس پروانه‌های صادره است و هیچ پروانه‌ای هم ابطال نشده است.
مهدی‌نیا افزود: کمربند جنوبی تا زمانی که ما کارمان را شروع کردیم تمام مجوزات قانونی لازم را هم در استان و در سطح ملی گرفته بود. این پروژه در طرح جامع سوم وجود دارد. در شورای همتای استان هم مجوز دارد. توجیهات ترافیکی قوی روی این بزرگراه وجود دارد . ما باید تعادلی بین توسعه و محیط زیست ببخشیم. ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها قبل حین و بعد از اجرا در همه جا انجام می‌شود.
بدون حب و بغض به کمربند جنوبی نگاه کنید
وی تاکید کرد: باید بدون هیچ حب و بغضی به این پروژه نگاه کنیم و به صرفه و صلاح شهر هم توجه نماییم. از استاندار به عنوان مقام عالی دولت در استان درخواست دارم که به این موضوع ورود پیدا کنند. البته دو جلسه با معاون عمرانی استاندار در این خصوص داشتیم که قاضی بخشی محبی هم در آن حضور داشتند.
مهدی‌نیا بیان داشت: بخش عمده‌ای از این بزرگراه کمربند سبز اطراف آن است که باید ایجاد شود. کمربند جنوبی به عنوان لبه شهری جلوی توسعه شهر در ارتفاعات را می‌گیرد. اگر این لبه را در شمال شهر هم داشتیم شاید جلوی حاشیه نشینی گرفته می‌شد.
مکاتبه استاندار با دفتر مقام معظم رهبری در مورد کمربند جنوبی مشهد
وی با اشاره به اینکه شخص استاندار هم مکاتباتی با دفتر رهبری داشتند که رونوشت آن به دفتر دادستانی کل کشور ارسال شده بود و جوابی هم از معاون دادستان کل کشور به این نامه داده شده بود، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد اراضی اتفاعات جنوبی دولتی است که دولت باید از تغییر کاربری آنها جلوگیری کند.
رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: برخی می ‌گویند تجاری‌ها در مشهد اشباع شده است و برخی دیگر می‌گویند ادله کافی برای اشباع بازار از مجتمع‌های تجاری وجود ندارد زیرا در این صورت بخش خصوصی به سمت ساخت و ساز تجاری نمی‌رفت که این رویکرد پذیرفتنی‌تر است.
صدور رای توقف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در مورد طرح اطراف حرم مطهر توسط دیوان عدالت
مهدی‌نیا در مورد طرح اطراف حرم مطهر نیز بیان داشت: کمترین سرانه فضای سبز را در اطراف حرم مطهر داریم که بجای ۶۸ هکتار پیش بینی شده در طرح تا کنون تنها ۶ هکتار اجرا شده است. در آخرین نشست که با حضور نمایندگان دستگاه‌های متولی برگزار شد ۹ بند را پیشنهاد دادیم که شورای عالی معماری و شهرسازی برای اصلاح طرح اطراف حرم مطهر تصویب نماید که هنوز انجام نشده است.
وی افزود: البته شندیده‌ها حاکی از آن است که دیوان عدالت اداری رای توقف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را در مورد طرح اطراف حرم صادر کرده است.
طرح زخمی اطراف حرم مطهر نیازمند تصمیمی معقول است
مهدی‌نیا خاطرنشان ساخت: بیاییم به فکر هویت شهر باشیم، این مخروبه موجود اطراف حرم مطهر را ۲۰ سال دیگر به همین وضعیت نگه می‌داریم

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن