استانیدانش و فناوری

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد: اشتغال، توسعه فناوری و اقتصادی با شرکت های دانش بنیان/ خراسان رضوی رتبه چهار کشور!

کد خبر : 16123

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: شرکت های دانش بنیان طی چهار سال گذشته ۷۲ هزار شغل برای دانش آموختگان دانشگاهی در کشور ایجاد کرده اند.

به گزارش صبح مشهد، دکتر بهزاد سلطانی روز شنبه در حاشیه رونمایی از ۳۰ طرح موفق شرکتهای دانش بنیان در مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: سال گذشته ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به توسعه شرکتهای دانش بنیان در کشور اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: از این مبلغ حدود ۲ هزار میلیارد تومان به شرکتهای دانش بنیان پرداخت شد که ۱۲۰۰ میلیارد تومان طرح در این راستا در دست بررسی است.
وی گفت: علاوه بر آن ۱۰ بانک کشور به اختصاص هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع خود برای پرداخت به این شرکتها متعهد شده اند که ۲۶۶ میلیارد تومان آن در قالب وام بانکی پرداخت شده است.
سلطانی افزود: طی چهار سال گذشته چهار هزار و ۳۳۵ درخواست از شرکتهای دانش بنیان دریافت کرده ایم که ۲ هزار و ۴۰۸ درخواست تصویب شده و هزار و ۵۷ طرح نیز انجام و خاتمه پیدا کرده است.
وی تعداد شرکتهای فعال دانش بنیان کشور را سه هزار و ۳۴۰ شرکت اعلام کرد و گفت: ۷۵ درصد این شرکتها دست کم یک بار از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده اند.
وی همچنین دانشجویان کشور را به عنوان ظرفیت بالقوه برای توسعه شرکتهای دانش بنیان دانست.
سلطانی اظهار کرد: معافیت مالیاتی ۱۵ ساله برای این شرکتها، حضور فیزیکی شرکتها در شعاع ۷۰ کیلومتری شهرها و استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله اقدامات حمایتی دولت از این مجموعه های دانش بنیان است.
وی افزود: علاوه بر آن کمک هایی برای آموزش، دریافت استاندارد برای محصولات تولیدی، معرفی محصولات در سفرهای خارجی و رفع برخی معایب کاری شرکتهای دانش بنیان از سوی این صندوق پرداخت می شود.
وی گفت: برای رونق شرکتهای دانش بنیان نیز وام هایی با سود ۹ و ۱۱ درصد به خریداران محصول این شرکتها داده می شود.
وی ادامه داد: خراسان رضوی ۱۶۵ شرکت دانش بنیان دارد که معادل پنج درصد این شرکتها در کشور است در حالی که این استان رتبه چهارم کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
سلطانی ظرفیت خراسان رضوی برای شرکتهای دانش بنیان را تشکیل حدود ۶۰۰ شرکت ارزیابی کرد و افزود: ۳۲۵ درخواست از این استان به این صندوق ارسال شده و برای این تعداد طرح ۶۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی به طرح های موفق شرکتهای دانش بنیان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۵۹ طرح خاتمه یافته موفق از طرح های دانش بنیان این استان است که امروز از ۳۰ طرح آن رونمایی شد.
وی همچنین تعداد پایان نامه و رساله های دکترای دفاع شده در خراسان رضوی را ۱۵ هزار در سال تخمین زد و افزود: اگر حتی یک درصد از این پایان نامه ها تجاری شود، می توان سالانه ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در خراسان رضوی تشکیل داد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن