اخبار مهماستانیشهری

سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد خبر داد: مرکز ۱۳۷رصدخانه مسائل شهری شهروندان و مدیریت شهری

کد خبر : 15935

سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد گفت: مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد ۱۳۷ به رصدخانه مسائل شهری شهروندان و مدیریت شهری مبدل شده است.
به گزارش صبح مشهد، مهدی دانش با بیان این مطلب، در بازدید اصحاب رسانه از مرکز ارتباطات مردمی شهرداری ۱۳۷ و پروژه های منطقه ثامن، اظهار کرد: طی سال گذشته تعداد ۳۰۹هزار و ۲۴۵ تماس ورودی در مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد ثبت شده است.بدین ترتیب ۱۳۷شهرداری مشهد به رصد خانه مسائل شهری شهروندان و شهرداری مبدل شده است.
وی با بیان اینکه در این مدت تعداد ۲۱۷هزار و ۸۵۲تماس برای پیگیری تماس ها برقرار شده، افزود: همچنین طی سال گذشته تعداد ۷۱۲۲ساعت تماس نیز پاسخگویی شده است.
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد میانگین مدت زمان مکالمه شهروندان با این مرکز را ۲دقیقه و ۳۰ثانیه برآورد کرد و گفت: این بدان معنا است که شهرداری مشهد تنها از طریق کانال ارتباطی ۱۳۷خود به میزان ۱۲هزار و ۸۸۵ساعت پای صحبت ها، نظرات و انتقادات شهروندان نشسته و به آنان گوش داده است.
فعالیت مرکز ۱۳۷از ابتدا تا کنون
دانش با اشاره به فعالیت مرکز ۱۳۷ از ابتدا تا کنون، توضیح داد: این مرکز فعالیت خود را در ابتدای دهه هفتاد با یک کارشناس و پاسخگویی و دریافت کمتر از ۳۰ تماس روزانه آغاز کرد. سپس در سال ۷۵ تلاش شد فعالیت این مرکز مکانیزه شود و کار با سه رقمی شدن شماره تلفن و بکارگیری ۱۰خط ارتباطی و ۳ کارشناس ادامه یافت.
وی ادامه داد: در این زمان شماره ارتباطات مردمی شهرداری و شهروندان شماره سه رقمی ۱۲۰ بود و با ضبط مکالمه تلفنی شهروندان، امکان ارجاع آن به مسولان وجود داشت.
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد بیان کرد: با توسعه شهر و گسترش نیازهای مردم، مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد نیز هم راستا با تغییرات شد تا به نیازها پاسخ دهد. ضمن اینکه از سایر شهرهای کشور بازدیدهایی به منظور بررسی نحوه کار این مرکز صورت گرفت و در نهایت وزارت کشور شماره تلفن ۱۳۷ را به عنوان پل ارتباطی شهرداری و شهروندان مصوب نمود.
دانش با تاکید بر اینکه سال ۸۸نقطه عطف فعالیت مرکز ۱۳۷ است، خاطر نشان کرد: دوره پیش از سال ۸۸ را دوره سنتی فعالیت مرکز ۱۳۷ و دوره پس از سال ۸۸ را میتوان دوره نوین فعالیت این مرکز دانست. در این سال بود که ساختار سازمانی ۱۳۷شکل گرفت و رسیدگی به درخواست ها بر اساس استانداردهای خاصی همراه شد.
وی ضمن تشریح وجه اجتماعی مرکز ۱۳۷ توضیح داد: ساختار مرکز ۱۳۷به واحد دریافت، پیگیری و پاسخگویی تقسیم می شود. کارشناسان در واحددریافت نسبت به دریافت مستقیم پیام های مردمی مبادرت کرده و در واحد پیگیری پیام های قابل پیگیری را رصد می کنند و یا اینکه پیام را به مناطق ارجاع داده و درخواست پاسخگویی از سوی مسئول منطقه صورت می گیرد.
شکل گیری کنش ارتباطی بین شهروندان و شهرداری در مرکز ۱۳۷
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: پیش از سال ۸۸ گردش پیامها به شیوه دستی بود که تحلیل اطلاعات را دشوار می ساخت. سپس از سال ۸۸ به بعد، سامانه سجا راه اندازی شد که در نتیجه بکارگیری این سیستم، سرعت گردش پیام برای دریافت، پاسخگویی و پیگیری افزایش قابل ملاحظه ای یافت.
دانش با اشاره به بکارگیری ۳۰ خط ارتباطی در مرکز ۱۳۷شهرداری، افزود: در حال حاضر روزانه هزار مورد تماس تلفنی از سوی شهروندان و زائران با مرکز ۱۳۷برقرار میشود و هزار مورد تماس پاسخگویی نیز ایجاد می گردد. بدین ترتیب می توان گفت کنش ارتباطی بین شهرداری و شهروندان برقرار می گردد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع تماس های برقرارشده با این مرکز جامعیت وعمومیت دارد و تماس ها حاوی پیام های خصوصی و شخصی نیست، توضیح داد: این مرکز نسبت به بررسی پیام های شهروندان اقدام کرده و حضور آنان درشهرداری به منظور پیگیری پیام ها را کاهش می دهد.
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد اذعان کرد: شهروندان چنانچه نکاتی پیرامون مسائل شهروندی دارند یا خواستار ارائه پیشنهادات و انتقادات خود به شهرداری هستند، این مرکز نسبت به دریافت پیام ها اقدام کرده و آن را به مدیران منعکس می کند و تا حصول نتیجه پیگیری های لازم را به عمل می آورد

دسته بندی مسائل شهری در قالب ۴۴موضوع و ۳۶۰ زیرموضوع
دانش وجه اطلاعاتی فعالیت مرکز ۱۳۷ را موثر و مفید خواند و گفت: تمام مسائل شهروندان درقالب ۴۴دسته موضوع تقسیم بندی می شود و این موضوعات نیز به ۳۶۰ زیر موضوع دیگر منشعب می گردد.
وی خاطر نشان کرد: بر این اساس می توان برای بررسی فرآیند یک موضوع از ۵سال پیش تا کنون اقدام کرد.در واقع اطلاعات بکر مرکز ۱۳۷ زمینه تحلیل و بررسی مسائل شهری را فراهم می آورد و ورودی خوبی برای پروژه های شهری و برنامه ریزی پیرامون آنان به شمار می آید.
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد در خصوص دیگر وجه فعالیت مرکز ۱۳۷نیز توضیح داد: اطلاعات حاصل از فعالیت مرکز ۱۳۷ میتواند وجه نظارتی داشته باشد. بدین ترتیب که زمینه نظارت مردم بر کیفیت خدمات ارائه شده را فراهم میآورد و درعین حال نیز زمینه نظارت مدیران ارشد بر مدیران میانی را ارائه میدهد.
منطقه ۲رکورددار برقراری تماس با ۱۳۷
دانش افزود: رفت وروب و نظافت، سد معبر، فضای سبز، ساخت و سازها و آسفالت مهمترین موضوعات پرتکراری است که بیشترین تعداد تماس های مردمی را به خود اختصاص می دهد.
وی گفت: منطقه ۲ به لحاظ وسعت و جمعیت دارای بیشترین پیام ارتباطی برقرار شده از سوی شهروندان با مرکز ۱۳۷ است و پس از آن نیز مناطق ۳ و ۹ در رتبه های بعدی قرار دارند.
سرپرست اداره اطلاع یابی اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری مشهد در خصوص سایر شیوه های ارتباطی شهرداری با شهروندان از طریق درگاه ۱۳۷گفت: استفاده از موبایل، مراجعه به سایت، صندوق پستی، ایمیل و مراجعه حضوری و ارسال پیامک نیز دیگر راه های ارتباطی بین شهروندان و شهرداری از طریق مرکز ۱۳۷ است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن