اخبار مهماستانیاقتصادی

نمایشگاه مهر درخشان تلاشی هماهنگ برای حمایت از کالای ایرانی است

کد خبر : 15553

برپایی سلسله ‘نمایشگاههای مهر درخشان’ از دو سال پیش در جوار بارگاه منور رضوی در مشهد حاصل طرح مشارکتی و تبلور تلاش سه نهاد مردمی برای حمایت از کالای ایرانی، هموار کردن مسیر خودکفایی مددجویان و تسهیل فروش محصولات مشاغل خرد و خانگی است.

به گزارش صبح مشهد، این نمایشگاه با شعار ‘کالای فرهنگی، خانواده ایرانی’ در چارچوب همکاری آستان قدس رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج سازندگی در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از اقشار ضعیف و مشاغل خرد، اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، درآمدزایی و اشتغال پایدار برای مددجویان برپا شده است.
از دیدگاه دست اندرکاران این نمایشگاه حلقه مفقوده در چرخه تولید به مصرف و حمایت از تولیدکنندگان خرد، فقدان محلی برای عرضه و فروش کالا و هزینه های جانبی زیاد در این بخش است که مانع توانمندی و خودکفایی افراد می شود. بر این اساس نمایشگاه مهر درخشان مکانی رایگان را در اختیار صاحبان مشاغل خرد قرار می دهد تا بدون پرداخت هزینه های جانبی و دخالت واسطه گران و دلالان بتوانند محصولات خود را عرضه کنند.
غرفه داران چهارمین دوره ‘نمایشگاه مهر درخشان’ که از چند روز پیش از عید نوروز در محل ورودی باب الجواد حرم مطهر امام رضا(ع) در مرکز همایشها و نمایشگاههای آستان قدس رضوی برپا شده طی گفت و گو با خبرنگار ما مهمترین مشکل خود را نداشتن بازار برای فروش ذکر کردند. آنها هزینه های اجاره یک مغازه کوچک در بازارهای مشهد را بسیار بیشتر از وامی دانند که از کمیته امداد، بسیج سازندگی و یا آستان قدس برای اشتغالزایی دریافت می کردند.
به گفته این غرفه داران با ۲۰ میلیون تومان تسهیلاتی که این نهادها در اختیارشان قرار می دهند می توانند تولید را با کمترین هزینه انجام دهند اما در نهایت مکانی در خور برای عرضه ندارند و این بزرگترین مشکل آنها است ولی ‘نمایشگاه مهر درخشان’ مشکل نبود بازار را حل کرده است.

* نمایشگاه مهر درخشان ۴
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی به عنوان یکی از متولیان برپایی نمایشگاه مهر درخشان گفت: پارسال با همکاری سازمان بسیج سازندگی و کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی ۱۰ نمایشگاه به صورت متمرکز در مشهد برپا شد که چهار مورد از آنها با عنوان ‘مهر درخشان’ در محل مرکز همایشها و نمایشگاههای آستان قدس رضوی بود و چهارمین نمایشگاه مهر درخشان نیز از ۲۰ اسفند گذشته در همین محل برپا شده و فعالیت آن ادامه دارد.
مصطفی خاکسار قهرودی افزود: ‘نمایشگاه مهر درخشان ۴’ متفاوت از دوره های پیشین با حضور ۱۵۰ نفر تولیدکنندگان چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان در قالب ۱۱۰ غرفه شامل سوغات، کالاهای فرهنگی، صنایع دستی، کیف و کفش چرمی، مواد غذایی، پوشاک و گیاهان دارویی برپا شده است. ۱۰۰ نفر از تولیدکنندگان حاضر در این نمایشگاه مددجویان و صاحبان مشاغل خرد در خراسان رضوی هستند.
وی ادامه داد: در نمایشگاه مهر درخشان فروش هرگونه کالای خارجی ممنوع می باشد چون هدف اصلی آن اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی و کمک به اشتغال نیازمندان است. این نمایشگاه تا ۳۱ فروردین ماه جاری در مرکز نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی دایر ادامه دارد.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه حضور یافته اند عمدتا افرادی هستند که از طریق تسهیلات و کمکهای کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بسیج سازندگی توانسته اند خودکفا و از زیرپوشش این دو نهاد خارج شوند.
وی افزود: باقی شرکت کنندگان در نمایشگاه از صاحبان مشاغل خرد هستند که موفق شدند برای دیگران اشتغالزایی کنند و بعضا با توانمند کردن افراد باعث خروج آنان از پوشش کمیته امداد شوند.
خاکسار ادامه داد: از آنجا که تولیدکنندگان شرکت کننده در این نمایشگاه هزینه های جانبی ندارند، کالاهای خود را با قیمت پایین تری نسبت به سطح بازار عرضه می کنند.

* فروش و بازاریابی مشکل عمده
وی همچنین گفت: افرادی که تسهیلات اشتغال از نهادهای مرتبط دریافت می کنند باید با راه اندازی بخش تولید خود بتوانند از دایره مستمری بگیری خارج شوند اما مشکل عمده این تولیدکنندگان در بخش فروش و بازاریابی است که مانع استقلال آنان می شود.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی افزود: بازار مملو از تولیدات مشابه خارجی ارزان است که دیگر جایی برای رقابت تولید کننده خرد داخلی نمی گذارد و چون هزینه تولید کالای داخلی بیشتر از هزینه تمام شده تولید کالای خارجی است مددجو یا صاحب شغل خردی که وام دریافت کرده و امید به فروش محصول خود برای کسب درآمد دارد با هزینه های جانبی موجود حتی توانایی اجاره یک مغازه را هم ندارد چه رسد به اینکه بتواند در بازار رقابت کند.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مهر درخشان در واقع پاسخگویی به نیاز این افراد برای فروش کالاهایشان بوده است و به همین منظور محلی به صورت رایگان یا واگذاری در ازای مبلغ بسیار ناچیزی به عنوان اجاره موقوفه به سبب عمل به نیت واقف، برای فروش کالاهای آنان در نظر گرفته و در قالب نمایشگاه در مقاطعی از سال که مشهد مقدس زائران زیادی دارد برپا شد.

* تکمیل چرخه تولید به مصرف، حمایت از کالای ایرانی 
خاکسار در ادامه گفت: با توجه به تاکیدات، شعارها و دستورات رهبر معظم انقلاب موضوعی که تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی مطرح بوده و در اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی ایفا می کند، در نمایشگاه مهر درخشان مورد توجه قرار گرفته است. این نمایشگاه چرخه تولید به مصرف را تکمیل می کند و کل گردش این موضوع در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است.
وی افزود: مهمترین رکن در حمایت از کالای ایرانی باید تکمیل چرخه تولید به مصرف باشد زیرا اگر وامی به مددجو یا صاحب مشاغل خرد داده شود اما قادر به فروش محصول و بازپرداخت وام نشود، او از یک نیازمند به یک نیازمند وامدار مقروض تبدیل می شود و پرداخت وام باعث درمان بی پولی او نشده بلکه دردی به دردهایش اضافه کرده است.

* نمایشگاه مهر درخشان و کمیته امداد
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در کنار چهار دوره نمایشگاه مهر درخشان در ورودی باب الجواد حرم مطهر رضوی نمایشگاههای دیگری نیز در سطح شهر مشهد برگزار شد تا از صاحبان مشاغل خرد و مددجویان حمایت شود.
محسن مسعودیان راد افزود: نمایشگاههای مهر درخشان باعث شده نقاط ضعف و قوت بخش تولید در طرحهای توانمندسازی مددجویان و ایجاد اشتغال برای آنان شناسایی شود. مددجویان قدرت بازاریابی خود را محک می زنند تا در مشتری یابی و ارتباط با مشتری توانمند شوند و حتی بتوانند بازار محصولات خود را شناسایی و آنها را صادر کنند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برگزاری این نمایشگاهها امکان شناسایی مددجویان توانمندی را که می توانند تکمیل کننده زنجیره و خوشه تولید در استان باشند فراهم کرد.
مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: در قالب نمایشگاه پارسال مهر درخشان مددجویان در مدت ۲۰ روز سه میلیارد ریال از فروش محصولات خود درآمد کسب کردند و همه از این نمایشگاه رضایت داشتند. موفقیت دیگر مددجویان در این نمایشگاه پیدا کردن بازار فروش محصولات خود و آشنایی با کسانی بود که بتوانند بازار فروش محصولات مددجویان را گسترش دهند.
وی افزود: همچنین جرقه صادرات محصولات مددجویان در نمایشگاه مهر درخشان زده شد و برخی از مددجویان از همین نمایشگاه با تشکیل گروهی از بین خود توانستند محصولاتشان را به روسیه صادر کنند.

* نمایشگاه مهر درخشان حلال مشکلات مالی صاحبان مشاغل خرد 
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شناسایی افراد نیازمند از طریق واحدهای بسیج مستقر در نواحی مختلف استان انجام گیرد که عمده آنان بسیجی یا مردم عادی هستند.
سرهنگ محمد روحانی افزود: تسهیلاتی از طریق بانک انصار، بانک مهر اقتصاد یا از محل طرحهای مشترک بین آستان قدس رضوی و کمیته امداد و سازمان بسیج سازندگی به این افراد داده می شود تا بتوانند با راه اندازی کارگاههای تولیدی یا اجرای طرحهای اقتصادی درآمدی بدست آورند.
وی ادامه داد: عمده صاحبان کارگاههای تولیدی یا مجریان طرحهای اقتصادی که از سازمان بسیج سازندگی تسهیلات دریافت کرده اند مشکل فروش داشته و محلی به منظور عرضه کالاهای خود ندارند لذا ‘نمایشگاه مهر درخشان’ محلی را به افراد زیر پوشش سازمان بسیج سازندگی اختصاص می دهد تا بتوانند کالای خود را به فروش برسانند.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: خیلی از تولیدکنندگان زیر پوشش این سازمان امیدشان به برگزاری همین نمایشگاهها است ضمن اینکه برگزاری نمایشگاه مهر درخشان می تواند سلیقه و ذائقه زائر را به سمت محصولات تولیدی داخل پیش ببرد و از تولیدکنندگان سوغات حمایت کند.
وی افزود: ۴۰ غرفه از ‘نمایشگاه مهر درخشان ۴’ به افراد زیر پوشش سازمان بسیج سازندگی چهار استان اختصاص دارد و در هر غرفه بعضا یک یا دو تولیدکننده حضور دارند.
روحانی ادامه داد: برای تداوم برگزاری اینگونه نمایشگاهها با شهرداری مشهد وارد مذاکره شدیم و پیشنهاد شهردار اختصاص غرفه های حمایتی برای عرضه محصولات تولیدکنندگان زیرپوشش سازمان بسیج سازندگی در فروشگاههای شهروند و رفاه بود تا هم محصولات به صورت حمایتی به فروش برسد و هم مردم به صورت حمایتی خریداری کنند.
وی گفت: پارسال شهرداری مشهد به سازمان بسیج سازندگی اجازه داد تولیدکنندگان زیر پوشش این سازمان در ایام پیک مسافر غرفه هایی را برای فروش محصولات خود در اماکن دیدنی و اقامتی زائر برپا کند که این مهم به فروش تولیدات این دسته از تولیدکنندگان بسیار کمک کرد اما عید امسال این امکان میسر نشد.

منبع : ایرنا خراسان رضوی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن