اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم مطهر رضوی تاکید کردند: باید به اقتصاد ملی تعصب داشته باشیم/ امروز در دنیا هیچ کشوری به اندازه استقلال ملت ایران مستقل نیست

کد خبر : 15509

رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران حرم مطهر رضوی، ضمن بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، برخی از موانع بر سر راه پیشرفت کشور را تشریح کرده و بر نقش جوانان در انجام کارهای بزرگ تاکید کردند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از مهر، سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو، در اجتماع عظیم و پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی (علیه‌السلام) آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای بیانات خود که با استقبال پرشور مردم و شعارهای پی‌درپی مردمی آغاز شد، گفتند:  خدای متعال را شاکرم که توفیق عنایت کرد تا یک سال دیگر در کنار این بقعه مطهر با شما مردم عزیز و وفاردار دیدار کنم و سلام مخلصانه خود را به زوار عزیزی که از سراسر کشور در این جا اجتماع کردند عرض کنم.

ایشان ادامه دادند: حلول سال نو و عید نوروز را تبریک عرض کرده و شهادت امام هادی علیه‌السلام را تسلیت عرض می‌کنم. این امام بزرگوار در مجموعه‌ی آثار و برکاتی که از ائمه‌ی هدی (علیهم‌السلام) رسیده است، این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمه (علیهم‌السلام) را با بیان وافی و شافی و با زیباترین تعبیرات بیان کردند. زیارت جامعه‌ی کبیره از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر -یکی از غرر تعبیرات و فرمایشات ائمه (علیهم‌السلام) – از این بزرگوار است.

ایشان افزودند: امیدواریم به برکت نگاه عطوفت آمیز این امام بزرگوار که شهادت ایشان با عید نوروز همراه شده، ملت ایران در این سال از هدایت الهی برخوردار باشند.

مقام معظم رهبری در تشریح بیانات خود اظهار داشتند: اولا نگاه گذاریی به کارنامه چهل ساله انقلاب اسلامی چه در اصول بنیانی و چه در عملکردها نگاه اجمالی خواهیم کرد چون سال ۹۷ چهلمین سال پیروزی انقلاب است.

ایشان افزودند: در این چهل سال این پرچم برافراشته، چشم‌ها و دل‌های ملت های منطقه را به خود جلب کرده است. ببینیم در این چهل سال شعار های انقلاب در چه وضعیتی است و عملکرد ما مسئولین چگونه بوده است. البته بیان مفصل این موضوع را به جلسه دیگری در ماه رمضان موکول می کنم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به آنکه در کشور ما استعدادها و ظرفیت‌های گسترده‌ای وجود دارد که از آنها استفاده نشده است، فرمودند: از این ظرفیت‌ها اگر استفاده شود، وضعیت کشور بهتر خواهد شد. موانع استفاده از این ظرفیت‌ها باید بررسی شود تا به عیوب رفتاری خود واقف شویم و ببینیم چه چیزی باعت شده نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ایشان با ذکر این نکته که توضیحاتی هم در مورد شعار سال و مسائل منطقه‌ای خواهیم کرد، افزودند: تا قبل از انقلاب حدود ۲۰۰ سال قدرت های سلطه گر بر این کشور مسلط بودند. در برهه ای از زمان انگلیس و روسیه با هم توافق کردند و  ایران را بین خود تقسیم کردند لذا خواست عمومی ملت ایران استقلال بود.

مقام معظم رهبری با اشاره به آنکه شعارهای اصلی انقلاب با همان طراوت اول حفظ شده است، فرمودند: شعارها و ارزش‌های اصلی انقلاب این‌ها است: «استقلال»، «آزادی»، «مردم‌سالاری»، «اعتماد به نفس ملی»، «خودباوری ملی»، «عدالت» و برتر و بالاتر از همه‌ی این‌ها «تحقق و پیاده شدن احکام دین و شریعت در کشور».

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه، امروز در دنیا هیچ کشوری به اندازه استقلال ملت ایران، مستقل نیست، افزودند: همه ملت‌ها نوعی ملاحظه کاری در برابر قدرت ها دارند. آزادی در کشور ما تامین شده است. اما عده ای از آزادی موجود استفاده می‌کنند و به دروغ می‌گویند آزادی وجود ندارد. امروز در کشور آزادی فکر، بیان، انتخاب وجود دارد و هیچ کس به خاطر اینکه فکرش بر خلاف حکومت است مورد فشار قرار نمی گیرد.

ایشان با بیان اینکه آزادی در همه دنیا چارچوب دارد، تصریح کردند: چارچوب آزادی در کشور ما قانون اساسی و و قوانین کشور است که همه الهام گرفته از شریعت اسلام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مفهموم مردم سالاری گفتند: انتخابات در کشور ما جزو کم نظیرترین انتخابات‌ها در دنیا است.  ملت در برابر دیگران احساس انفعال و سرافکندگی ندارد؛ یعنی ما می‌توانیم.

ایشان ادامه دادند: پیش از این در سخنرانی اعلام کردم در عدالت عقب هستیم و به این موضوع اعتقاد دارم. منتها بدخواهان جور دیگری از این حرف استفاده کردند و گفتند که کشور در باب عدالت کاری نکرده این غلط است. در باب عدالت کارهای زیادی شده اما با عدالتی که آرزوی ملت مسلمان است فاصله دارد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به برپایی دین و تحقق شریعت در کشور، اظهار داشتند: الحمدلله به برکت وجود شورای نگهبان این موضوع اجرا شده و عملکرد ۴۰ ساله در زمینه شعارهای اصلی انقلاب عملکرد قابل قبول و خوبی است.

ایشان با اشاره به آنکه در باب امنیت، ثبات، زیر ساخت‌های علمی و زیرساخت‌های کشور عملکرد خوب بوده است، تصریح کردند: اگر ما بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور با برنامه ریزی درست استفاده کنیم، پیشرفت کشور بیشتر خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با بیان آنکه تعداد زیاد جوانان دانش آموخته ظرفیت بسیار مهمی است، افزودند: در حال حاضر، ۲۳ برابر اول انقلاب جوان دانشجو داریم. جوانانی که در حوزه‌های علمیه مشغول هستند و یا جوانانی که در میدان عمل مشغول هستند توانایی زیادی دارند اما از این‌ها استفاده درستی نکرده‌ایم.

ایشان افزودند: برنامه ریزی جامعی برای استفاده از این مجموعه جوان نیاز است. آتش‌به‌اختیار فقط برای کارهای فرهنگی نیست، بلکه در همه زمینه های پیشرفت کشور این امر صادق است.

ظرفیت جمعیتی کشور، وسعت سرزمینی، همسایگی با آب‌های بین المللی آزاد و  هم‌مرز بودن با ۱۵ کشور، از دیگر ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی بود که رهبرانقلاب تصریح کردند از ظرفیت‌های آن به طور کامل استفاده نشده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه بیان کردند: منابع طبیعی با ارزشی در کشور ما وجود دارد که بدون اینکه ارزش افزوده ای برای ما داشته باشد به فروش می رسد که نفت و گاز یکی از آن ها است.

ایشان افزودند: اینکه دشمن می خواهد به هر قیمتی بر کشور ما تسلط داشته باشد به خاطر همین منابع است. اگر از این ظرفیت ها استفاده شود اقتصاد ایران در ۱۲ کشور اول دنیا قرار خواهد گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، باور نداشتن مسئولان به این ظرفیت‌ها، اهمیت ندادن به ظرفیت ها و یا قبول نداشتن آن توسط برخی از مسئولان را موانع جدی بر سر راه دانسته و افزودند: جوانان ما قادر به کارهای بزرگ هستند. به نظر من مهم‌ترین چالش کشور ما چالش ذهنی است که افکار عمومی و برخی مسئولان متاسفانه نمی‌داند چقدر ثروت در این کشور وجود دارد.

ایشان افزودند: دشمن می گوید شما نمی‌توانید و ندارید؛ اما من اصرار دارم که ما می‌توانیم و امکانات‌مان فراوان است. مسئولان باید به قدرت و توانایی جوانان ایمان بیاورد و جوانان هم از کار خسته نشوند و از قدرنشناسی‌ها دلسرد نشوند.

ایشان همچنین با اشاره به اینکه مشکل دیگر کم کاری‌هاست، ادامه دادند: اعتماد به نسخه بیگانگان موجب شده از این ظرفیت ها استفاده نشود. برخی مسئولان به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا نسخه داخلی.

رهبر معظم انقلاب با ذکر مثالی درباره ظرفیت جمعیتی کشور تصریح کردند: ما به مسئولان گفتیم موانع افزایش نسل را بردارید ولی در مدیریت‌های میانی موانعی وجود دارد. سیاست های بانک جهانی، سیاست‌های برخی کنوانسیون‌ها و عمل به آنها از موانع کشور در استفاده از این ظرفیت است.

ایشان بی توجهی به درون‌زایی اقتصاد را از موانع توسعه کشور دانسته و افزودند: بارها می‌خواستند از صندوق بین الملی پول و بانک جهانی وام بگیرند که من جلوی آن را گرفتم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، قبیله گرایی جناحی و سیاسی را از موانع پیشرفت قلمداد کرده و گفتند: ما گرفتار جناح گرایی و قیبله گرایی سیاسی هستیم.

ایشان با اشاره به عدم مبارزه جدی با فساد در کشور اظهار داشتند: فساد کم‌ نیز مضر است اما اینکه تبلیغ می شود همه جا را فساد گرفته غلط است. اکثرا مدیران پاکدست هستند اما باید با مفسدین مبارزه جدی و پیگیر کرد.

رهبر معظم انقلاب، متکی بودن اقتصاد کشور به نفت و داشتن عیوب اساسی در سبک زندگی از جمله ترویج مصرف گرایی، اسراف، رفاه طلبی و اشرافی گرایی را از عیوب دیگر مهم برشمرده و افزودند: باید به اقتصاد ملی تعصب داشته باشیم باید به جنس داخلی تعصب داشته باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن