اخبار مهماستانیاقتصادی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد: رفع تصرف ۵۸ هزار هکتار زمین ملی در خراسان رضوی

کد خبر : 15189

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۸ هزار هکتار از زمینهای ملی در این استان رفع تصرف شده است.

به گزارش صبح مشهد، علیرضا صحرایی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان زمین هزار هکتار در اطراف ارتفاعات جنوبی مشهد قرار داشت که ارزش آن تقریبا برابر با بقیه ۵۷ هزار هکتار زمین رفع تصرف شده است.
وی به همکاری دادستانی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در اجرای این مهم اشاره و بیان کرد: امسال دخل و تصرف در گستره ۷۸۵ هکتار از زمینهای ملی در این استان صورت گرفت. پارسال این میزان ۲ هزار هکتار بوده و این بدان معناست که امسال با حضور و فعالیت نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی تصرفات غیرقانونی حدود ۶۰ درصد کمتر شده است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: از مجموع ۱۱ میلیون و ۷۲۷ هزار هکتار گستره استان در ۲۸ شهرستان هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است. این اداره تاکنون برای شش میلیون و۹۰۰ هزار هکتار از این عرصه عنوان اراضی ملی به نام دولت سند زده است.
وی همچنین به روز درختکاری و هفته منابع طبیعی اشاره و بیان کرد: سه متولی در ایران در مقوله تولید فضای سبز فعالیت دارند. شهرداریها کاشت درخت در سکونتگاههای انسانی، سازمان جهاد کشاورزی کاشت درختان مثمر در زمینهای باغی و زراعی و اداره کل منابع طبیعی درختکاری در بقیه مناطق را بر عهده دارند.
صحرایی گفت: سرانه کل فضای سبز برای هر نفر در حوزه محیط منابع طبیعی خراسان رضوی هزار و ۷۰۰ متر مربع است. در حوزه عملکرد شهرداریها این رقم چهار مترمربع و در بخش جهاد کشاورزی ۵۰۴ مترمربع است. سرانه درخت هر شهروند در حوزه مدیریت خراسان رضوی نیز ۱۵ اصله درخت است.
وی به مدیریت خاک، گیاه و آب در بخش جنگل، مرتع و بیابانزدایی نیز اشاره و بیان کرد: مساحت جنگلهای طبیعی و دست کاشت در خراسان رضوی استان۹۹۶ هزار هکتار و بیشتر در مناطق شمالی استان است. مساحت مراتع استان نیز ۶۵۶ هزار هکتار می باشد که بخشی از این زمینها به صورت مدیریت شده به دامداران واگذار می شود.

 کمبربند سبز و ریزگردها
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در ادامه اظهار اشت: از سال ۱۳۴۴ مبارزه با ریزگردها در این استان آغاز و هم اکنون یک کمربند سبز در مناطق جنوبی آن ایجاد شده که از سبزوار تا سرخس امتداد دارد. این کمربند سبز تاکنون توانسته تهدیدهای عمده در زمینه ریزگردها را از مشهد دور کند.
وی افزود: از پنج میلیون و ۵۵۴ هزار هکتار مناطق بیابانی خراسان رضوی یک و نیم میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی، در معرض تهدید کانونهای بحرانی و مولد گرد و غبار قرار دارد.
صحرایی ادامه داد: از سال ۱۳۴۴ تاکنون ۵۷۰ هزار هکتار از بیابانهای هراسان رضوی در قالب طرحهای بیابانزدایی با گونه های مقاوم گیاهی احیا شده است. در صورت تامین بودجه به همین میزان فعلی به ۱۳۰ سال زمان نیاز است تا باقیمانده کانونها مهار شوند.
وی گفت: مردم در احیا و حفظ سه هزار هکتار از مراتع خراسان رضوی با طرحهای مختلف مشارکتی و قرادادهای منعقده با این اداره همکاری داشته اند.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین به فعالیت سه نهالستان زیر نظر این اداره کل اشاره و بیان کرد: امسال نزدیک به ۲ میلیون نهال در استان تولید و ۱٫۶ میلیون اصله آن بین دستگاههای مختلف توزیع شد. بقیه نهالها نیز با حداقل قیمت میان مردم توزیع و درآمد آن به خزانه واریز شد.
وی افزود: پارسال در۸۲۰ هکتار از عرصه های ملی خراسان رضوی آتش سوزی رخ داد. امسال با فعالیت و همکاری دهیاریها در طرحهای مشترک این میزان با کاهش ۸۲ درصدی به آتش سوزی در ۱۴۷ هکتار محدود شد.
صحرایی ادامه داد: شماره تلفن ۱۵۰۴ به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارشهای مردمی در خصوص تصرف زمینهای ملی، قطع درختان، چرای غیرمجاز دام، زغالسازی و یا هر اقدام مخرب در محدوده منابع طبیعی است. پس از وصول گزارش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به محل ارتکاب تخلف اعزام می شوند.
وی همچنین میزان اعتبارات ملی و استانی اداره کل منابع طبیعی را به ترتیب ۴۱۵ و ۱۶۰ میلیارد ریال در سال جاری اعلام و بیان کرد: رشد این اعتبارات در مقایسه با پارسال بسیار قابل توجه اما امید است تناسب این افزایش اعتبار در بودجه ملی و استانی رعایت شود. میزان تخصیص سال ۹۶ این اعتبارات تاکنون در بودجه های ملی ۱۱ درصد و استانی ۶۷ درصد بوده است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی همچنین به تداوم ۱۰ ساله پدیده خشکسالی در استان اشاره و آبخیزداری را از روشهای کاهش اثرات کم آبی عنوان کرد و گفت: ۸٫۱ میلیون هکتار از اراضی استان قابلیت و زمینه اجرای طرحهای آبخیزداری را دارد اما تنها در۲ میلیون هکتار آن مطالعات مربوطه انجام شده است.
وی افزود: در حدود یک میلیون هکتار از این زمینها طرحهای مربوط به آبخیزداری اجرا و موجب شده سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب ازروان آبها از طریق آب بندها و حصارهای موجود به چرخه آبهای زیرزمینی اضافه شود.
صحرایی ادامه داد: برای اجرای طرحهای آبخیزداری در یک میلیون هکتار عرصه مطالعه شده و مهار روان آبها در این مناطق بودجه وجود ندارد. مطالعات آبخیزداری در شش میلیون هکتار از زمینهای مطالعه نشده استان هم نیازمند ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
۱۵ تا ۲۱ اسفند ‘هفته منابع طبیعی’ نامگذاری شده است. شعار امسال منابع طبیعی ‘منابع طبیعی با مردم برای مردم’ است

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن