مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی در جمع زوج های دانشجوی طرح همسفر تا بهشت؛ عشق، آموزش و مهارت ۳ مولفه زندگی مشترک

کد خبر : 15051

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نمی توان در دنیا یک زندگی بدون گره پیدا کرد اما گره ها در یک زندگی مؤمنانه و عاشقانه به راحتی گشوده می شود و زوجین باید در این زمینه از زندگی معصومان الگو بگیرند.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی صالحی؛  در جمع زوجین دانشجوی شرکت کننده در یازدهمین کاروان ازدواج دانشجویی سال ۹۶ در محل رواق مطهر حضرت زهرا(س) بارگاه منور رضوی، به بیان نکات مهمی پیرامون رمز پایداری زندگی مشترک پرداخت.

عضو هیأت امنای مرکز فرهنگی آموزشی دانشگاهیان (مفاد) در ابتدای سخنان خود ضمن قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به زوج های جوان، اظهار کرد: اگر بخواهیم به طور خلاصه سه ضلع بقای یک زندگی مشترک را نام ببریم باید به سه مؤلفه مهم «عشق»، «آموزش» و «مهارت» اشاره کنیم.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: امروز ثبات قدم در عشق و دلدادگی به سبب وجود موانع فراوان بر سر راه زندگی زوج های جوان، پیچیده شده است. در گذشته پدربزرگ ها و مادربزرگ های شما با همان آموزش های ضمنی که در طول دوران مجردی دیده بودند، زندگی عاشقانه ای را ادامه می دادند. ممکن است در زندگی آن ها ادبیات مردسالارانه غالب بود اما زن در خانواده از جایگاه و قداست خاصی برخوردار بود و کسی جرأت تخریب شخصیت او را نداشت.

وی افزود: امروز زندگی ها فرق کرده و ادبیات میان زن و شوهر عامیانه تر و عاشقانه تر شده اما این مسأله به شرطی می تواند عامل موفقیت در یک زندگی مشترک قلمداد شود که در کنار دو ضلع دیگر، یعنی «آموزش» و «مهارت» دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی با بیان این که «یکی از نکات کلیدی پیام رهبر معظم انقلاب به زوج های جوان این است که توصیه می فرمایند زن و شوهر از ایجاد گره در زندگی خود جلوگیری کنند»، تصریح کرد: وقتی زن و مرد از بنیان های روانی جنس مخالف خود شناخت پیدا کنند، رفتارهای یکدیگر را درست تفسیر می کنند. اکثر گره ها در رابطه میان زن و شوهر به دلیل همین تفسیرهای غلط شکل می گیرد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به دوره های آموزشی طرح ازدواج دانشجویی (همسفر تا بهشت)، خاطرنشان کرد: به برکت حضور اساتید توانمند در این طرح ملی، شما زوج های جوان شاه کلیدهایی را خواهید آموخت که در نگرش شما نسبه به خانواده تغییر ایجاد خواهد کرد و بدانید با توجه به تهدیداتی که این روزها نهاد خانواده با آن مواجه است، حتی توانمندترین انسان ها نیز بی نیاز از این آموزش ها نیستند.

وی در ادامه با بیان این که آموزش زوج های جوان باید به مهارت آن ها در جریان زندگی زناشویی ختم شود، تأکید کرد: نمود عینی آموزش هایی که در زمینه مسائل مربوط به خانواده به زوجین ارائه می شود، باید در مهارت های آن ها بروز پیدا کند و زن و مرد باید خودشان در این زمینه همت فراوان داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اهمیت مؤلفه «عشق» در زندگی مشترک پرداخت و گفت: عامل اصلی بقای یک زندگی عشق است و در واقع مؤلفه های «آموزش» و «مهارت» باید به کمک این عامل بیایند. در پیام رهبر معظم انقلاب نیز اولین نکته ای که مطرح شده، بحث «پیوند دل ها و جسم های زوج جوان» است. اگر دل های زن و شوهر به یکدیگر پیوند نخورد، قطعا جسم های آن ها نیز پیوند نخواهد خوزد و رابطه آن ها به تدریج به طلاق منتهی خواهد شد.

عضو هیأت امنای مرکز فرهنگی آموزشی دانشگاهیان با بیان این که عمدتا عشق میان زن و شوهر به واسطه نیاز آن ها به جنس مخالف و عوامل غریزی و فیزیولوژیکی آغاز می شود، بقای این علاقه را وابسته به مسائل غیر جسمانی و اعتقادی دانست و خاطرنشان کرد: عوامل فیزیکی تنها زمینه ساز ایجاد یک رابطه میان زن و شوهر هستند؛ نه تضمینی برای ماندگاری این رابطه.

وی افزود: عشق باید آنقدر در وجود زوج نهادینه شود که اگر عوامل فیزیولوژیکی هم از بین برود یا با مشکل مواجه شود، روی عشق میان آن ها تأثیر نگذارد. این که مراسم ازدواج دانشجویی «همسفر تا بهشت» نام گرفته، یک حرکت نمادین نیست. شما اینجا جمع شده اید تا برای همسفری تا بهشت پیمان ببندید. عامل تحقق چنین مسأله ای گره خوردن عشق شما به منبع لایزال الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی زندگی آسمانی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) را نمونه آشکاری از یک زندگی گره خورده به منبع لایزال الهی قلمداد کرد و گفت: آنچه از زندگی امیرمؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) نقل شده، واقعا تکان دهنده است. ایشان در اوج دلدادگی به یکدیگر قرار داشتند و علت این مسأله ایمان قوی آن حضرات بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن