اخبار مهماستانیمشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

همایش ملی رسانه و گردشگری در مشهد برگزار می شود

کد خبر : 14883

دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری گفت: دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری در روز سه‌شنبه دهم اسفند ماه امسال در موزه بزرگ خراسان برگزار می‌شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از تسنیم، میثم روحی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در محل موزه بزرگ خراسان اظهار داشت: دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری در روز سه‌شنبه دهم اسفند ماه امسال در موزه بزرگ خراسان و در قالب ۴ سخنرانی، یک سمینار تخصصی، یک پنل تخصصی در قالب ۳ سخنرانی و ۳ کارگاه جانبی برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد از ساعت ۸ تا ۱۶ این روز با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، شهردار مشهد و رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با اشاره به نقش صنعت گردشگری در رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: دردورانی که استفاده از سوخت‌های فسیلی و منابع تجدیدناپذیر برای کسب درآمد ملی منسوخ شده است، صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع کسب درآمد ارزی برای بسیاری از کشورها بوده است، به گونه‌ای که متخصصان، این صنعت را رکن اصلی توسعه پایداردانسته و با عنوان موتور محرک توسعه و صادرات نامرئی  از آن نام می‌برند.

روحی تصریح کرد: در این بین گردشگری برای کشوری نظیر ایران که دارای جاذبه‌های بی نظیر طبیعی و تاریخی است و ظرفیت پذیرایی بیش از ۲۰ میلیون گردشگر در سال را دارد، می ‌تواند مهم‌ترین پتانسیل ایجاد فرصت‌های شغلی باشد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر امروزه مهمتــرین ابزار انتقال اطلاعات و محتوا رسانه جمعی است، به گونه‌ای که در دنیای کنونی به جرأت می‌توان گفت هیچ ابزاری برای تأثیرگذاری بر قشر عظیمی از مردم و مخاطبان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نمی‌تواند همچون رسانه‌های جمعی عمل کند؛ بنابراین بررسی جامع‌ و علمی‌تر چیستی و چگونگی نقش‌آفرینی رسانه‌ها در حوزه گردشگری با نگاه کاربردی و مؤثر برای توسعه کشور عزیزمان بیش از پیش نمود پیدا می‌کند.

دبیر اجرایی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با بیان اینکه گروه مهندسی فرهنگ کاج در جهت معرفی هرچه بهتر نقش رسانه‌ها در حوزه گردشگری اقدام به برگزاری همایش ملی رسانه و گردشگری چندین سمینار تخصصی را با حضور صاحبنظران تخصصی مرتبط مطرح کرده است، گفت: نخستین دوره این همایش با تأکید بر ویژگی‌های معنوی مشهد مقدس برگزار شد که با استقبال رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف روبه‌رو شد و دومین دوره این همایش هم امسال برگزار خواهد شد.

روحی گفت: معتقدیم که مهمترین رسالت رسانه‌ها باید معرفی جاذبه‌های گردشگری و توسعه این مهم بوده است و هرچه قدر که ارتباط رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها بیشتر و بهتر باشد به همان نسبت رشد و توسعه را در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص گردشگری خواهیم داشت.

وی افزود: در برگزاری دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری تمامی رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مجموعه‌های استان همکاری لازم را داشته‌اند و حتی پررنگ‌تر از سال گذشته بوده است که جای تقدیر و تشکر از تک‌تک آن‌ها دارد.

دبیر علمی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری نیز گفت: ظرفیت خراسان رضوی و مشهد بر هیچکس پوشیده نبوده و نیست، اما باید این پتانسیل‌های بالقوه را به بالفعل تعریف کنیم.

مجید فکری افزود: میزان ماندگاری در مشهد کاهش داشته است، هرچند که معاون استاندار سخن از افزایش ماندگاری داشته است، اما این میزان حضور در مشهد از ۱۰به ۲٫۵ روز و میانگین حضور در حرم مطهر رضوی از ساعت به یک ساعت کاهش یافته است.

دبیر علمی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با بیان اینکه ترکیه مسافران نوروزی زیادی را ایران دارد که بیش از ۶٫۵ میلیون نفر هستند، خاطرنشان کرد: در این ایام بیش از ۵ هزار میلیارد دلار برای این کشور درآمدزایی ایجاد می‌شود و می‌خواهیم که چنین درآمدهایی در کشور خودمان باشد و سرمایه‌هایمان در جیب خارجی‌ها نرود و به همین جهت اقدام به برگزاری دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری کرده‌ایم و محور نخست را نقش روابط‌عمومی و رسانه در جذب گردشگر تعریف کرده‌ایم.

فکری تصریح کرد: محور بعدی همایش نقش رسانه‌های مکتوب، سنتی و دیجیتال بوده است و امروزه تمامی رسانه‌ها به‌خصوص مجازی‌ها سرعت بالایی در کارشان گرفته‌اند و بیشترین بار رسانه‌ای بر دوش شبکه‌های مجازی بوده به نوعی که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از آن عقب می‌افتند.

وی تأکید کرد: محور بعدی در حوزه جذب سرمایه‌گذار بومی و غیربومی بوده است و حوزه گردشگری در بحث جذب سرمایه‌گذار مغفول مانده است و با توجه به نیازهایی که برای رونق شهر و افزایش نشاط داریم باید نگاه‌های کهنه را کنار بگذاریم و بازنمایی توانایایی‌ها و تکنولوژی‌ها را با حداکثر توان داشته باشیم.

دبیر علمی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری با بیان اینکه متأسفانه طبق آمارها از سال ۹۲ با کاهش میزان حضور و ماندگاری گردشگران در استان مواجه بوده‌ایم، گفت: می‌خواهیم که کارگاه عکاسی گردشگری را داشته باشیم که در میزان افزایش حضور و ماندگاری زائر و گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد، گرچه معتقدیم که گرانی‌ها بر کاهش میزان حضور و ماندگاری تأثیر خود را گذاشته، اما ارزان‌ترین خدمات‌رسانی‌ها را در میان کل استان‌های کشور در خراسان رضوی می باشد.

 ۳۲۰ رسانه مکتوب و مجازی دارای مجوز در خراسان رضوی فعال هستند.

همچنین معاون مطبوعاتی اداره کل ارشاد اسلامی استان هم در این نشست خبری اظهار داشت: عمده‌ترین مواردی که مردم در مشهد با سروکار دارند موارد و موضوعات فرهنگی بوده و ۳ روز ملی در تقویم فرهنگی کشور به نام فردوسی، عطار و خیام ۳ شاعر به نام خراسانی نامگذاری شده است.

وی افزود: حوزه علمیه خراسان هم پس از قم دومین حوزه علمیه بزرگ کشور بوده و در این استان جاذبه‌های متعدد زیادی داریم و در بحث رسانه نیز معتقدیم که باید در مسیر رشد و توسعه از مزیت و قابلیت بالای رسانه‌ها به خوبی استفاده شود.

یوسف امینی سابقه بیش از ۱۰۰ ساله را در رسانه‌های خراسان داریم، خاطرنشان کرد: بیشترین سابقه مربوط به نشریات و رسانه‌های مکتوب بوده و هم‌اکنون ۳۲۰ رسانه مکتوب و مجازی در خراسان رضوی فعال است و پس از ۴۱۵۸ رسانه تهران و ۳۴۰ رسانه اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

امینی با بیان اینکه خراسان رضوی ۵ روزنامه، ۳۵ نمایندگی روزنامه، ۱۵ نمایندگی خبرگزاری و ۷۹ پایگاه خبری فعال دارد و تک‌تک این رسانه‌ها در حوزه جذب گردشگر نقشی ویژه و کلیدی ایفا کرده‌اند که بر هیچ کس پوشیده نیست، تصریح کرد: مشهد با توجه به ابعاد و ظرفیت‌هایی که دارد مکانی ناشناخته نیست و جذابیت‌های خبری برای دیگر کشورها هم دارد و در یک سال گذشته ۵۷ خبرنگار خارجی از ۱۸ کشور لبنان، ترکیه، سوئد، آلمان و و غیره اخبار مرتبط با زیارت، رویداد مشهد ۲۰۱۷، گردشگری، زعفران و غیره را پوشش داده‌اند.

وی تأکید کرد: معتقدیم که بخش غیردولتی باید در همه حوزه‌ها از جمله رسانه ورود پیدا کنند و در افزایش میزان حضور و ماندگاری زائران و گردشگران مثمرثمر باشند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشهد جزو شهرهای خاص کشور بوده و دارای تمامی ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، هنری، مذهبی، سینمایی، گردشگری است، گفت: چنین موضوعی در دیگر استان‌ها نیست و حتی برخی از استان‌ها تنها دارای یک ظرفیت هستند و حضور فعالان بخش خصوصی را در مسیر گسترش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و سالانه برنامه‌های ویژه و خاصی در مشهد برگزار می‌شود و از جمله برنامه‌های پیش رو می‌توان به برگزاری دو برنامه فرهنگی دومین سمینار تخصصی و همایش ملی رسانه و گردشگری و همچنین اجلاس ملی میزبانی ایرانی اسلامی اشاره کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن