اخبار مهماقتصادی

با تصمیم مجلس: بهای آب، برق و گاز در سال آینده افزایش نمی‌یابد

کد خبر : 14637

با تصمیم مجلس بحث  افزایش بهای آب، برق و گاز نسبت به سال ۹۶ در لایحه سال آینده به طور کامل منتفی شد  و  بند مربوط به اختیاردهی به دولت برای افزایش بهای این موارد در لایحه ۹۷ به دلیل مبهم بودن از دستور کار خارج شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، این در حالی است که برخی رسانه ها روز گذشته با توجه به تعیین بخشی از درآمد فروش آب، برق و گاز برای برخی مصارف از افزایش بهای این موارد خبر داده بودند، اما سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفت و گو با خراسان اعلام کرد: بهای آب، برق و گاز برای سال ۹۷ افزایش نیافته است.به گزارش خراسان در سومین روز بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ نمایندگان مجلس طی مصوبه ای وزارت نیرو را مکلف کردند به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ ۱۵ تومان از مشترکان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند. این در حالی است که در لایحه بودجه، دولت خواستار دریافت ۲۰ تومان عوارض از مشترکان آب بود که در کمیسیون تلفیق این مبلغ به ۱۵ تومان کاهش یافت. همچنین طبق مصوبه ای دیگر، نمایندگان مجلس عوارض هر کیلووات ساعت برق مصرفی را برای اجرای طرح‌های توسعه شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر تعیین کردند. بر اساس این بند “عوارض موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۴ به میزان ۸ درصد مبلغ برق مصرفی، در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین می‌شود؛ مشترکان روستایی و چاه‌های کشاورزی از شمول حکم این بند معاف هستند”.علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ کل کشور در گفت وگو با خراسان  اظهار کرد: بهای آب، برق و گاز برای سال ۹۷ افزایش نیافته است. وی با بیان این که افزایش ۸ در صدی مبلغ برق مصرفی، در سقف ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال دقیقا همان مصوبه ای بود که  در سال گذشته داشتیم افزود: هدفمان این بود که عوارض و پرداختی مردم در حوزه آب، برق و گاز و همچنین خدمات عمومی افزایش نداشته باشد و پرداخت‌ها در حد سقف پرداختی در سال ۹۶ باشد.

مجوز افزایش قیمت آب، برق و گاز  به دولت داده نشد

همچنین نمایندگان در جلسه عصرگاهی روز گذشته  ضمن مخالفت با بند ۶ تبصره الحاقی لایحه بودجه،  موضوع افزایش قیمت آب، برق و گاز در سال آینده را به دلیل وجود برخی ابهامات به کمیسیون تلفیق بودجه بازگرداندند. در این بند آمده بود: “هر گونه افزایش قانونی بهای آب، برق و گاز مصرفی در بخش های خانگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی فقط با مصوبه هیئت وزیران امکان پذیراست”.در همین حال، با تصویب مجلس مددجویان کمیته امداد و بهزیستی یک بار از پرداخت هزینه های یک انشعاب خدمات عمومی معاف شدند .

توضیحات رئیس کمیسیون تلفیق درباره مصوبه معافیت مالیاتی

تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، تعیین  سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در سال ۹۷  و اعلام معافیت مالیاتی کارکنان با حقوق ماهانه تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از دیگر مصوبات روز گذشته مجلس بود. در همین حال، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ گفت که طبق مصوبه جدید مجلس درباره مالیات پلکانی، کارکنان با حقوق‌ تا هشت میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بیش از ۲۰ میلیون تومان از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می یابد. غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در قانون بودجه سال ۹۶ حقوق‌ تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات ۱۰ درصدی می شد و بقیه نیز مشمول مالیات ۲۰ درصدی می شدند. ما دیدیم ۸۰ درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصی هستند زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند بنابراین سقف معافیت مالیاتی را به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادیم. وی افزود: طبق مصوبه جدید از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یعنی سه برابر این عدد، ضرب در ۱۰ درصد می شود. بر این اساس مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی کند و تا ۱۰ میلیون تومان هم خیلی تغییر نمی کند. رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تصریح کرد: کسی که دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، نهایت نرخ مالیات موثرش ۶٫۶ درصد است و این تغییر چندانی نسبت به سال گذشته ندارد. همچنین کسی که پنج میلیون تومان حقوق می گیرد، در سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان مالیات می‌داد. اکنون پیش بینی کردیم حقوق این فرد تا دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف است و دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بقیه  مشمول مالیات ۱۰ درصد می شود. یعنی این فرد ۲۷۰ هزار تومان مالیات پرداخت می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن