استانیاقتصادی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی: ۲۱۳ پروژه بخش کشاورزی خراسان رضوی در ایام‌الله دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود

کد خبر : 14518

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در ایام‌الله دهه مبارک فجر تعداد ۲۱۳ پروژه با اشتغال مستقیم ۱۰۲۴ نفر و با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی افتتاح می‌شود.
به گزارش صبح مشهد، مجتبی مزروعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: در بخش کشاورزی علی‌رغم خشکسالی‌های چند ساله اخیر که فشار زیادی در بخش تولید و بحث منابع آبی کرده است شاهد رشد تحول قابل توجهی بوده‌ایم و امیدواریم که نعمت‌های الهی را شاهد باشیم، زیرا عدم بارندگی موجب طغیان آفت و سن می‌شود و به باغات ما آسیب وارد می‌کند.
وی افزود: در ایام‌الله دهه مبارک فجر تعداد ۲۱۳ پروژه با اشتغال مستقیم ۱۰۲۴ نفر و با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی افتتاح می‌شود و از این پروژه‌ها ۵۹۸۰ خانوار بهره‌مند می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه این پروژه‌ها در ۸ حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۴۸ پروژه در حوزه آب و خاک، ۲۲ پروژه در حوزه تولیدات دامی، ۱۶ پروژه در حوزه صنایع، ۱۴ پروژه در حوزه باغبانی، ۶ پروژه در حوزه شیلات و آبزیان ۶ پروژه، ترویج ۳ پروژه، مکانیزاسیون ۲ پروژه و تولیدات گیاهی و طیور یک پروژه است.
مزروعی تصریح کرد: قبل از انقلاب مجموع تولیدات استان ۲ میلیون ۴۴۰ هزار تن بود که این عدد به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار رسیده و در محصولات باغی از ۱۴۶ هزار تن به یک میلیون تن، تولیدات دامی از ۱۶۶ هزار تن به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسیده است و در مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان در سال ۹۵ به ۷ میلیون و ۹۸۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: سطح زیر کشت از ۶ هزار هکتار به ۲۵ هزار هکتار، آبیاری تحت فشار از ۲۵۰ هکتار به ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است و امیدواریم تا پایان امسال ۳۰ هزار هکتار به این میزان افزوده شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در بحث مکانیزاسیون ۳۵۰۰ دستگاه انواع تراکتور، ۱۰۰ دستگاه کمبیان و ۵ هزار دستگاه انواع اداوات را داشتیم و ضریب افزایش ۵۰ درصدی را در بخش شاهد بوده‌ایم.
مزروعی با اشاره به ذخیره بیش از ۲۱۰۰ تنی میوه شب عید در استان، گفت: ۱۱۰۰ تن سیب و بیش از هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شده که تاکنون ۷۰۰ تن سیب و ۳۵۰ تن پرتقال بارگیری شده است و قیمت میوه‌ها هم تا ۲۰ اسفند ماه از سوی کمیته میوه شب عید و ستاد تنظیم بازار استان اعلام می‌شود؛ همچنین ذخیره‌سازی مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، برنج و شکر را هم داشته‌ایم.
وی افزود: در حوزه منابع آبی به دنبال حداقل استفاده و حداکثر صرفه‌جویی بوده و به دنبال توسعه کشت گلخانه‌ای هستیم تا بتوانیم محصولی سالم را با کمترین میزان آب مصرفی تولید کنیم و کشت گلخانه‌ای نه تنها کاهش مصرف انرژی و آب مصرفی را به همراه دارد، بلکه نظارت بهتر در کیفیت مطلوب‌تر محصول تولیدی صورت می‌پذیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، گفت: بخش کشاورزی بالاترین رشد را در میان سایر بخش‌ها داشته است و بهترین مدیریت بهره‌برداری تولید را با کمترین آب مصرفی داشته‌‌ایم و این سخن درست نیست که اعلام می‌شود ۷۵ درصد هدررفت آب در بخش کشاورزی بوده است.
مزروعی تصریح کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از میزان بهره‌وری تولید می‌گویند و از مسئولان وزارت نیرو هم درخواست داریم که میزان بهره‌وری آبی و رفع مشکلات بحران آبی، مشکلات آبی و دیگر بخش‌های مرتبط با این حوزه بگویند و بخش کشاورزی حداکثر همکاری را در بحث کاهش مصرف آب داشته است.
وی تاکید کرد: از مجموع اعتبارات استان در برنامه پنجم توسعه ۳۴.۷ درصد در اختیار بخش آبی و ۷.۶ درصد در بخش کشاورزی بوده است و این بخش با وجود آنکه کمترین بودجه تخصیصی را داشته، بالاترین میزان بهره‌وری را داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اعتبارات خسارت ناشی از سرما هنوز تخصیص نیافته و اعتبارات ناشی از خشکسالی و عدم بارندگی و همچنین تسهیلات بانکی و تخصیص اعتبارات ویژه درخواست شده است، گفت: در سال گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی، سیل و زلزله را داشتیم که هنوز استمهال تسهیلات و همچنین کم‌بهره را نداشته‌ایم.
مزروعی گفت: در بحث تخم‌مرغ بیش از میزان مصرف تولید داشته‌ایم و کاهش میزان تولیدات و افزایش قیمت‌های اخیر به دلیل ویروس‌ها و بیماری‌ها بوده است.
وی افزود: در بحث زعفران افزایش میزان تولیدات را داریم و صادرات آن را به کشورهای مختلف داریم و اسپانیا یکی از کشورهایی بوده که این محصول صادر می‌شود و متناسب با توانشان اقدام کرده‌اند و معتقدیم که ما بازاری را از دست نداده‌ایم و این روزها هم صحبت از یک رقیب جدی به نام افغانستان مطرح شده است، در صورتی که میزان زعفران تولیدی افغانستان کمتر ۹ درصد میزان تولیدی این محصول در ایران بوده است.

خراسان رضوی در سال‌های اخیر جزو ۳ استان برتر کشور در تولید محصولات دامی بوده است
همچنین و در ادامه، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در سال‌های اخیر جزو ۳ استان برتر کشور در تولید محصولاتی همچون گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم‌مرغ بوده است.
احمد شریعتی اظهار داشت: میزان تولید محصولات دامی به ۱۱۰ میلیون تن رسیده است و در سطح کشور ۱۵۰ میلیون واحد دامی داریم که ۱۰ درصد آن و معادل ۱۵ میلیون واحد در خراسان رضوی بوده است.
وی افزود: ۷ میلیون دام سبک، ۴۰۰ هزار دام سنگین، ۳۰ میلیون جوجه گوشتی و ۱۰ میلیون جوجه تخم‌گذار در استان داریم و خراسان رضوی در سال‌های اخیر جزو ۳ استان برتر کشور در تولید محصولاتی همچون گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر و تخم‌مرغ بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح واکسیناسیون دامی پایان یافته است، خاطرنشان کرد: تعداد ۲۲ میلیون نوبت سر واکسیناسیون رایگان دامی در استان انجام شد و خراسان رضوی هیچگونه مشکلی در بیماری‌های دامی تب برفکی، تب کریمه کنگو، آنفولانزای فوق حاد و غیره را نداشته‌ایم و این بیماری‌ها در ۱۶ استان کشور بوده که خوشبختانه نام خراسان رضوی در آن دیده نمی‌شود.
شریعتی تصریح کرد: به علت مشکلات آنفولانزای فوق حاد ۲۰۰ هزار جوجه معدوم شده است و یکی از دلایل گرانی تخم‌مرغ همین مورد بوده است.
وی تاکید کرد: در سطح استان ۳۶ کشتارگاه دام، ۱۵ کشتارگاه طیور، ۱۵ مرکز دامی، ۵۴ مرکز عرصه گوشت و فرآورده‌های دامی، ۷۲ کارخانه خوراک دام، ۱۶۰ کارخانه شیر و ۱۰ سردخانه مواد پروتیئنی داریم که به‌صورت مستمر مورد بازدید قرار می‌گیرند و در ۲۱۰ بازدید اخیر ۱۶۰۰ مورد تخلف گزارش شده که ۱۱۰۰ مورد آن به مراجع قضایی معرفی شدند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه نقش اصلی دامپزشکی نظارت بر محصولات دامی بوده است، گفت: ۶۰ تا ۷۰ بیماری‌ها ناشی از بی‌احتیاطی‌های صورت گرفته بوده است؛ همچنین در بحث ذبح شرعی نظارت ناظر شرعی را داریم تا پاک بودن و سالم بودن را در کنار هم داشته باشیم.
وی افزود: در ایام نوروز ۱۲۰ تیم نظارتی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از ۲۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه به‌صورت شبانه‌روز فعال خواهند بود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: در بحث واکسن‌ها و داروهای دامی هیچگونه کمبود و مشکلی در امر تولید نداریم و نظارت‌های آن هم به‌صورت مستمر انجام می‌شود و خبرهای منتشر شده در خصوص بازار سیاه واکسن و داروی دام و طیور را تکذیب می‌کنیم.
شریعتی با بیان اینکه قاچاق دام زنده به استان و کشور را نداریم، تصریح کرد: گوشت وارداتی از سمت سیستان و بلوچستان داریم، اما قاچاق نیست.
وی تاکید کرد: در ایام‌های خاص سال همچون ایام فاطمیه که اوج برنامه‌های هیئات مذهبی را داریم از برگزارکنندگان درخواست داریم که ذبح دام را در محل انجام ندهند و این کار به‌صورت رایگان در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و در صورت مشاهده از سوی ناظران و بازرسان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود‌.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن