مشهد 2017هویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

لازمه زندگی مشترک دانش و مهارت است / سلطه گری همسران اقتدار نمی آفریند!

کد خبر : 14493

به هر میزان که آشنایی همسران با ویژگی های جنس مکمل بیشتر باشد، میزان رضایت آنان از زندگی مشترک بیشتر و چالش های پیش رویشان کمتر خواهد بود.

سومین دوره از سلسله همایش‌های بیست و یکمین جشنواره ملی طرح همسفر تا بهشت به موضوع،« شناخت بنیانهای روانی زوجین» اشاره داشت. به گزارش صبح مشهد، یک کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اهمیت فراگیری برخی دانش و مهارت ها در زندگی مشترک گفت: از جمله مهارتهای مهم و کمک کننده در این خصوص، شناخت اقتدار مرد در خانواده است که به مفهوم تکیه گاه قرار گرفتن اوست و نه سلطه گری و اعمال زور، زیرا برخی از مردان اقتدار را مترادف با سلطه گری میدانند.
دکتر حمید حبشی افزود: به هر میزان که آشنایی همسران با ویژگی های جنس مکمل بیشتر باشد، میزان رضایت آنان از زندگی مشترک بیشتر و چالش های پیش رویشان کمتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه توجه به«اقتدار مرد» و «لطافت زن»،دو اصل مهم در زندگی مشترک است، افزود: اساس وجودی مرد بر اقتدار و پایه وجودی زن بر لطافت بنا شده و درک این دو واقعیت از سوی همسران می تواند در بقاء و استحکام زندگی مشترک تاثیر بسزایی داشته باشد.
این مشاور خانواده اضافه کرد: چنانچه اقتدار یک مرد در خانواده حفظ شود، مفاهیمی همچون غرور، قدرت، شجاعت، تعهد و مدیریت که ویژگی هایی مردانه به شمار می رود نیز، در مسیر تامین کنندگی، آرامش بخشی و ایجاد فضای امن روانی در خانواده بکار گرفته خواهد شد، اما اگر این مفهوم( اقتدار) توسط همسر یا فرزندان کمرنگ یا بی اهمیت شمرده شود، هویت وجودی مرد شکسته شده و سلب حمایت او از خانوادهدر ابعاد مختلف نمایان خواهد شد.
وی تاکید کرد: اقتدار به معنای سلطه جویی، تهدید و زورگویی مرد در خانواده نیست، بلکه فراهم ساختن زمینه هایی است که همسر و فرزندان بتوانند بدون ترس از نتایج رفتار یا گفتارشان آنچه را که مهم و ضروری می دانند بیان کنند یا بروز دهند.
حبشی با تأکید بر ضرورت توجه مرد به لطافت روحی زن، گفت: برخلاف آنچه تصور می شود که زنان باید همچون مردان جسور و شجاع باشند تا منزلت فردی و اجتماعی آنان مورد تایید و تقدیر قرار گیرد، آموزه های دینی ما بر ظرافت وجودی زن و پرهیز از اعمال فشار به او تاکید داشته و در سیره عملی بزرگانی همچون امام خمینی (رحمه الله علیه) نیز مشاهده می کنیم که تا چه حد ملاحظات لازم را دارندو از هرگونه امر و نهی در این زمینه پرهیز می کنند

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن